Lovinda
21-07-2009, 15:08
Jag vill ha en eller flera buskar, som insynsskydd/tomtavskiljare. Det handlar om ca 2.5 m med halvstora träd på varsin sida om denna tänkta häck/buske. Läget är eftermiddagssol men det blir ganska skuggigt med tanke på träden. Det finns utrymme för 2 meter i mitten, men bara 1 m närmast träden.
1. Skulle spirea eller vresros passa?
2. Hur snabbt växer de? När kan man räkna med att den nått 1 meter?
Och - i närmaste trädgårdsbutik kostar de bara ca 40:-/planta. Är inte det jättebilligt? Eller måste man sätta många och tätt?
GunnellF
21-07-2009, 16:09
Har du tänkt ha dem som häck (som ska klippas) eller friväxande?
Lovinda
21-07-2009, 16:56
Jag vet inte riktigt, Gunnell, är helt ny med trädgård...... tänkte bara ha nåt som täcker någorlunda. Kanske räcker det med en buske som får bre ut sig? Men jag vet inte hur lång tid det tar? Många år? I så fall kanske jag får köpa flera, så det blir lite häck av det? Vad tror du?
GunnellF
21-07-2009, 16:59
CITAT (Lovinda @ 21-07-2009, 17:56)

Jag vet inte riktigt, Gunnell, är helt ny med trädgård...... tänkte bara ha nåt som täcker någorlunda. Kanske räcker det med en buske som får bre ut sig? Men jag vet inte hur lång tid det tar? Många år? I så fall kanske jag får köpa flera, så det blir lite häck av det? Vad tror du?
Du kan inte ta en bild av stället du vill plantera på? Det är lättare att tipsa när man ser hur det ser ut.
Hannele
27-07-2009, 21:11
Hybrider av vresros är vackra och fina, ger inte rotskott och behöver beskäras ca vart 5:e år, då man ta bort några av de äldsta grenasra. Mycket lättskött, doftar gott, blommar länge och C-vitaminrika nypon.
Å andra sidan så vill även vresrosor ha mycket sol.
Om du vill ha något som täcker upp snabbt kan jag tipsa om antingen klasespirea (Spirea x billardii) eller snöbär/smällbär (Symphoricarpus).
Båda är härdiga och snabbväxande, blir upp till två meter höga men kan beskäras hårt. Hur snabbt de växer från början tror jag kan bero på hur stor planta/kruka du köper (eller om du känner någon som kan dela med sig av en bit av sina buskar), men hos mig har de växt 40-50 cm per säsong. Om du planterar nu/i höst sätter de säkert igång att växa ordentligt under försommaren. De skickar även rotskott som gör busken kraftigare.

klasespirea

snöbär (söta små blyga rosa blommor först, sedan bären som sitter kvar på hösten när bladen fallit)
Hannele
29-07-2009, 09:18
Klasespirea och snöbär ger väldigt mycket rotskott, som man får se efter hela tiden.
En vresros hyprid (namnsort), exempelvis 'Hansa!, ger inga rotskott och blommar även i skugga.
Lovinda
04-10-2009, 12:27
Oj, har inte sett att jag fick fler svar, förrän nu! Tack! Jag ska fundera vidare, kanske väntar till efter vintern? Men det lutar nog mot vresros. Blommar i skugga låter bra, tack Hannele, och så det där med nyponen verkar spännande... men dina förslag Karsan var ju också bra! Vad fina de var de där klasespireorna! Vad snällt att visa foton!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.