Var nyss och tittade till gurkorna i växthuset. På den ena, den vita gurkan, upptäckte jag något som påminner om spinn. Vad gör jag åt det?
I vanliga fall när mina pelargoner och andra krukväxter drabbas av ohyra så tar jag till Provado, men det går ju inte i detta fallet när jag har tänkt äta en och annan gurka till.
Såpvatten, kan det hjälpa eller finns det något annat ogiftigt?
Jag upptäckte tvestjärtar på en del gurkblad, äter de inte upp såna småkryp?
Nu är det frilandsgurkor som står i växthuset, kan det bero på sorten?
Pius
skogstroll
21-07-2009, 15:30
Spinn på gurkan... lät nästan som ett slanguttryck från en annan tråd
sån där äcklig ohyra brukar bero på att det är torrt. Om det inte är helt omöjligt så ge dem luft och spola av dem ordentligt och regelbundet. Låt dem inte torka. Jag förstår du inte vill bespruta själva gurkorna
CITAT (skogstroll @ 21-07-2009, 16:30)

Spinn på gurkan... lät nästan som ett slanguttryck från en annan tråd
sån där äcklig ohyra brukar bero på att det är torrt. Om det inte är helt omöjligt så ge dem luft och spola av dem ordentligt och regelbundet. Låt dem inte torka. Jag förstår du inte vill bespruta själva gurkorna
Men då så, då ska jag duscha de stackarna.
Tackar!
Pius
Susanna
21-07-2009, 19:02
Såpvatten hjälper bra mot spinn, men det är ett hiskligt jobb att spruta en hel gurkplanta. Jag tröttnade på det och har köpt rovkvalster från Lindesro. Fick dem för 4 dagar sedan så jag vet inte riktigt hur mycket de hjälper. Men i min lupp kan jag i alla fall se rovkvalsterna springa omkring, spännande som tusan!
/Susanna
Det finns ju bekämpningsmedel som är biologiskt nedbrytbara och har försvunnit ur systemet innan frukterna är mogna ändå. De bekämpningsmedlen är det ingen fara att använda på ätbara saker.
Annars kan man ju som sagt skölja dem och försöka hålla luftfuktigheten högre. Men när man väl fått dem hjälper det inte att höja luftfuktigheten.
Rovkvalster har jag testat mot trips och jag är missnöjd med resultatet. Kanske är de mot spinn effektivare.
Vad jag har märkt så är gurka extra utsatt för spinn och även små angrepp har påverkat plantorna mycket negativt. Andra växter som jag fått spinn på har stått emot det mycket bättre. Två omgångar av mina gurkplantor strök med i år p.g.a. spinn.
Råd har du redan fått.
Jag har samma erfarenhet av gurkan i växthuset , men nu när jag har två år odlat dom i sandhinkar har dom mått mycket bra och producerar än gurkor och ser friska ut .
Mina fick spinn redan tidigt på våren efter ett par gurkor förut.
Jag har också fungerande bevattningssystem och det bidrar säkert också till jämn tillgång till vatten.
Susanna
22-07-2009, 19:55
nauti - vad är det för bekämpningsmedel? Tar gärna emot tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.