Var ut och fota mina stockrosor idag, innan vinden blåser omkull dom.
Irene_L
21-07-2009, 17:58
Så fina! Vilken härlig färg!
Läckert! Bind upp dem om vinden är på väg
Färgen är jättefin men hade önskat att det blivit nån mer färg.
Jag har bundit upp den lite idag hoppas det räcker.
På fröpåsen står det att den är flerårig, jag satt den förra året och den blommar i år, kommer den nästa år igen?
Hej Sobbe
Fick höra av en trädgårdsbekant, att om man klipper av blomstängeln innan de två tre översta blommorna i toppen trillat av, så gör man den perenn. Då känner den att den inte har avlslutat utan börjar om från början följande år. Jag köpte plantor tidigare i somras och planterade vid förrådets södervägg och döm om min förvåning. Alla tre plantor har knoppar !
Hälsn Tepa
Aqvakul
10-08-2009, 23:10
Mina brukar klara sig minst 5-6 år (zon 1 och jag är snabb på att klippa ner stjälkarna)
Tack för tipset. Ska nu gå ut och klippa av blomstänglarna. Och sen hålla tummarna att dom blommar nästa år.
Monica B
11-08-2009, 14:36
Hmmmm, och jag som inte klipper ner mina förrän dom har vissnat ner helt. Dom kommer så snällt varje år, har riktigt stora "klumpar". T o m dom som jag överhuvudtaget inte alls klipper ner förrän fram emot tidiga våren kommer så fint varje år. Fast jag bor ju då i zon 1 och här behöver man inte vara så bekymrad över härdigheten. Jag måste då säga att jag har aldrig hört att man kan "göra dom perenna" genom att klippa ner dom tidigt. Det undrar jag om det inte bara är en skröna.
[attachment=40169:Signatur.jpg]
Alexander-VG-zon3
11-08-2009, 15:13
dom tvååriga stockrosorna skickar rotskott som blommar. men dom rosetter som blommat dör efter varje tvåår. men då dom skickar rotskott så kan man ''tro'' att samma rosett återkommer.
låter man dom inte gå ifrön så kan även samma rosett återkomma nästa år.
Fleråriga stockros (som är prennena) är kortlivade perenner. även dom tvååriga om man klipper ner dom blir kortlivade perenner. det har inget med härdighet så sett att göra om en tvåårig stockros kommer tillbaka utan det är om den har satt frön eller ej.
på platser där det inte finns stockros och där jag vill ha sår jag år 1 och år 2. då har jag alltid någon som blommar. göra man så så sätter dom frön olika och då har man också alltid en rosett redo att blomma nästa år när förra årets blommar. om ni förstår.
Ettåriga stockrosor övervintrar ute med fröna alt tar man tillvara fröna och sår om dom inne och planterar sedan ut.
Aqvakul
11-08-2009, 15:14
Det är klart att fröbildningen tar lite kraft av plantan, men det är säkert växtzonen som är avgörande.
Alexander-VG-zon3
11-08-2009, 15:17
CITAT (Monica B @ 11-08-2009, 15:36)

Jag måste då säga att jag har aldrig hört att man kan "göra dom perenna" genom att klippa ner dom tidigt. Det undrar jag om det inte bara är en skröna.
det är som jag skrev att får dom fram mogna frön så dör den. det är liksom deras dödssignal.
får dom inte ge mognafrön så blommar dom igen av att dom vill få fram mognafrön. inga frön så återkommer ju inte arten.
CITAT (Aqvakul @ 11-08-2009, 16:14)

Det är klart att fröbildningen tar lite kraft av plantan, men det är säkert växtzonen som är avgörande.
den håller redan på att dö innan vintern kommer om den har fått sätta mogna frön. sidoskotten som ev kommer klarar vintern oftast.
diva&hero
11-08-2009, 20:28
Mina stockrosor som jag beställde från Odla tidigare i år blommar för fullt nu! Jättefin aprikos färg. Har tyvärr inte tagit kort på dom för batteriet måste laddas i kameran. Har inte gjort det sen vi var på semester förra veckan..
Alexander-VG-zon3
11-08-2009, 20:41
CITAT (diva&hero @ 11-08-2009, 21:28)

Mina stockrosor som jag beställde från Odla tidigare i år blommar för fullt nu! Jättefin aprikos färg. Har tyvärr inte tagit kort på dom för batteriet måste laddas i kameran. Har inte gjort det sen vi var på semester förra veckan..
om det är tvååriga stockrosor så är dom antigen ''kylbehandlade'' vilket är väldigt vanligt hos en del odlare. eller har odlaren redan haft dom ett år och sålt dom det året som ska blomma.
gunilla m
11-08-2009, 20:52
Har likadana här hemma som blommar men tyvärr tappar den alla bladen... det blir som rostfläckar på bladen och så vissnar de och faller av... är det kört för växterna eller kan jag göra något för att inte få det igen nästa år?
De står mot en husvägg och i soligt läge.
diva&hero
11-08-2009, 20:57
Har dom stått för torrt? Har för mig att jag hört att det kan bli så då..
Alexander-VG-zon3
11-08-2009, 20:58
såär det står dom för torrt och för lite näring får dom lättare rost och gulablad. även om doms tår fööör blött så får dom det lättare.
diva&hero
13-08-2009, 21:11
Mina har inte haft det lätt i sommar.. Har nickat var och varannan dag, står varmt och soligt vid en husvägg. Därav lite vatten. Har lovat gubben att vattna endast det absolut nödvändigaste eftersom jag nu måste ha rabatter vid husgrunden..
Fin färg var det iaf på Odlas stockrosor!
JÄTTEVACKRA, Diva&Hero. Mina ska väl bli vita, om jag minns rätt...
Hälsn Tepa
CITAT (tepa @ 14-08-2009, 13:49)

JÄTTEVACKRA, Diva&Hero. Mina ska väl bli vita, om jag minns rätt...
Hälsn Tepa
Hej
Jo, vita blir dom. Så jag hann få EN blomma iaf. Fast den är skruttig.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.