Full version: Före och efter
Gunilla T
[attachment=38839:DSCN09250001.JPG]

Grävning pågår..

[attachment=38840:DSCN10520001.JPG]

så blev det..

[attachment=38843:DSCN10560001.JPG]

och här skall plantera alpiner och små barrväxter

mojan
Åh, det kommer att bli jättefint. wub.gif
Avis. blush.gif
Meriona
Verkligen jättefint Gunilla! bravo.gif
Jag gillar framför allt att du behållit mossan på stenarna! Eller har du rent av anlagt den? unsure.gif
pebblelake
Bland det vackraste jag sett! Mycket snyggt gjort bravo.gif yahoo.gif bravo.gif
Helen i Piteå Zon 5
Åhhh, sååå snyggt! Enormt vackra stenar yes.gif jag är såååå avundsjuk... vill gärna se fler bilder yes.gif
CillaM
Men jösses vad fint! Jag blir alldeles stel när jag ser hur fint många gör i sina trädgårdar.
Gunilla T
thanks.gif thanks.gif vi får väl se hur det blir så småningom när allt är planterat - dröjer nog några år innan det vuxit till sig också.

Meriona, mossan finns på stenarna, har bara rensat dem från skräp.
Sussie F-Flower
-Ja.... jag säger bara.... -UNDERBART!!!!! wub.gif smiley_small_hug.gif
Jag är inte förvånad längre övar vad DU kan åstadkomma i Din skog, men jag häpnas ändå för varje gång jag ser DINA bilder, tack vare din fantastiska förmåga att få ALLT så himmelskt vackert!!!
Det är som om luften går ur en, varje gång man ser dina bilder Gunilla. wub.gif
Allvarligt talat så känner jag starkt för att få komma till dig, för att med egna ögon se hur du gör/tänker när du anlägger dina konstverk....

Du har ju visat och förklarat i flera trådar men som jag känner, och tänker... så måste man nog själv få vara MED i själva skapelsen.... för att kunna förstå....

För mig går Hans och Greta fortfarande där och spankulerar... laugh.gif tummenupp.gif
kompiskram.gif
Gunilla T
CITAT (Sussie F-Flower @ 22-07-2009, 18:43) *
-För mig går Hans och Greta fortfarande där och spankulerar... laugh.gif tummenupp.gif
kompiskram.gif

wink.gif Ingen Hans och ingen Greta...bara min man och jag som traskar omkring i stövlar och leriga kläder.

Du är såå välkommen Sussie!

Fny
otroligt fint! Tänk att skogsmark kan bli så fin... wub.gif hur gör man förresten för att få mossa att växa på de stenar man vill? tongue.gif går det att odla måntro? tongue.gif
Meriona
Jag tror att det får bli en öppen trädgård där... wink.gif
Gunilla T
CITAT (Fny @ 22-07-2009, 19:03) *
wub.gif hur gör man förresten för att få mossa att växa på de stenar man vill? tongue.gif går det att odla måntro? tongue.gif

Fny, mossan kommer där den trivs, skugga och fukt brukar vara två faktorer som gör att mossa trivs. Om de rätta förutsättningarna saknas så hjälper det inte att försöka "plantera" mossa.

Inte all mossa kräver fukt heller..

Nu är jag på jakt efter en speciell mossa, kallas kuddmossa, vet inte det korrekta namnet. Mossan växer i kuddar och är mycket hård när man tar på den. Den kan man plantera i skuggigare områden i trädgården. Man planterar den på torv och så växer det härliga stora kuddar av den.

Nu är mossa fridlyst? eller i vart fall bör man ha markägarens tillstånd om man skall plocka mossan
Myosotis
CITAT (Fny @ 22-07-2009, 19:03) *
...går det att odla måntro?

Hittade faktiskt detta här på odla någonstans, minns inte var och av vem, men jag sparade texten och tänkte testa:

CITAT
Ta en liter mossa, en burk öl och en matsked socker och kör i en mixer. Sen är det bara att pensla på där du vill att den ska växa, och gärna hålla det fuktigt. Går bra på krukor, trädgårdsmöbler, stenar, väggar... Om du har trädgård kan du odla mossan under en presenning och skörda den efter nån månad när den har växt lite.
MayaLisa
underbart, det där måste testas!
Meriona
Det låter nästan som ett aprilskämt... MIXER??? unsure.gif wacko.gif
skogstroll
trodde filmjölk gjorde tricket? confused.gif
smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 21-07-2009, 18:37) *
[attachment=38839:DSCN09250001.JPG]

Grävning pågår..

så blev det..

[attachment=38843:DSCN10560001.JPG]

och här skall plantera alpiner och små barrväxter

Fantastiskt fint blev det. Innan; påminner lite om en hörna av tomten vi inte tagit tag i. Mellan stenarna växer nässlor, tistlar och diverse gräs. Det enda vi gjort är att handdra nässlor, ta bort fröställningar av nässlor och tistlar. Vi har erfarenhet att gräva runt sten, det vill jag lova.

Nästa säsong tar vi tag i denna hörnan av tomten. Det kan bli så otroligt vackert. Ser jag på dina bilder.

CITAT (Gunilla T @ 21-07-2009, 18:37) *

Vad använder du för "täckmaterial"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon