|
Full version: Avocadoproblem
Hej!
En av mina avocado verkar inte må bra. Den står ute och har lagom sol och vattning/gödning. Sista veckorna har den börjat se ut så här på en del blad, framförallt de nya bladen. I övrigt växer den så det knakar och skjuter massor av nya skott. Någon som vet vad det är? [attachment=38850:avocado.JPG]
GunnellF
21-07-2009, 18:00
Det ser ut som att den har spinn. Kan du se några små spindeldjur som kryper på undersidan bladen?
CITAT (GunnellF @ 21-07-2009, 19:00)  Det ser ut som att den har spinn. Kan du se några små spindeldjur som kryper på undersidan bladen? GunnellF du är bara för snäll som svarar på mina nybörjarfrågor Jag har kollat och kollat och kollat men hittar dessvärre ingenting  Det ser mera ut som den tappat färgen ......fläckvis i bladen.
GunnellF
21-07-2009, 18:52
CITAT (Suz @ 21-07-2009, 19:19)  GunnellF du är bara för snäll som svarar på mina nybörjarfrågor Jag har kollat och kollat och kollat men hittar dessvärre ingenting  Det ser mera ut som den tappat färgen ......fläckvis i bladen. Ah, ja då är det kanske nån näringsbrist. Ger du den nån gödning?
Alexander-VG-zon3
21-07-2009, 19:12
skulle tro det är Spinn eller Trips. Trips kan göra svarta, vita, gråa områden/prickar på bladen. och spinn ger ett dammigt utseende (en del arter är väldigt små).
GunnellF
21-07-2009, 19:18
CITAT (Suz @ 21-07-2009, 19:19)  GunnellF du är bara för snäll som svarar på mina nybörjarfrågor Jag har kollat och kollat och kollat men hittar dessvärre ingenting  Det ser mera ut som den tappat färgen ......fläckvis i bladen. Läste nu att du ger den gödning... Antaligen är det som flaxx säjer och då kan du köpa Provadopinnar och stoppa i krukan eller Provadospray (funkar bättre på spinn). Bäst vore om det gick att fastställa vad det är. Kan du se några små avlånga kryp, några mm, som kan se vit/svartrandiga ut? Ta gärna ett förstoringsglas.
Fast jag hittar ingenting...nada...jag letar och letar.... Ser ut som att de har liksom exploderat i bladen och helt tappat den gröna färgen fläckvis. Undersidan är så fin inga djur eller spinn eller nåt. Jorden är helt oki...jag begriper inte... Har ni fler tips/råd?
blomkronan
21-07-2009, 19:52
Bespruta... ifall att... det är ohyra. Jag tror oxå på att du har fått spinn eller trips.
Alexander-VG-zon3
21-07-2009, 20:04
trips flyger om jag inte har helt fel för mig.
Kan den ha stått lite för soligt ett tag? När jag använder förstoringsglaset på din bild, tycker jag det ser ut som om det är små kratrar på bladen och det blir det om bladen fått för varmt, så cellerna sprängs. Avokadon har ju ganska tjocka blad, så det går väl inte igenom hela bladet vid cellsprängningen... CITAT (Suz @ 21-07-2009, 20:43)  Fast jag hittar ingenting...nada...jag letar och letar.... Ser ut som att de har liksom exploderat i bladen och helt tappat den gröna färgen fläckvis. Undersidan är så fin inga djur eller spinn eller nåt. Jorden är helt oki...jag begriper inte... Har ni fler tips/råd? Oj, nu såg jag att du hade skrivit detsamma... Du behöver nog skydda din växt mer mot den gassande värmen, eller skulle ha gjort i alla fall. Sätt plantan något mer skyddat mot södersolen.
GunnellF
22-07-2009, 09:21
CITAT (Suz @ 21-07-2009, 20:43)  Fast jag hittar ingenting...nada...jag letar och letar.... Ser ut som att de har liksom exploderat i bladen och helt tappat den gröna färgen fläckvis. Undersidan är så fin inga djur eller spinn eller nåt. Jorden är helt oki...jag begriper inte... Har ni fler tips/råd? Ja, det kan ju faktiskt bero på för mkt ljus, som MariaS är inne på. Hade det varit ohyra så skulle du ha sett de små liven...
Alexander-VG-zon3
22-07-2009, 11:13
CITAT (MariaS @ 22-07-2009, 09:53)  Kan den ha stått lite för soligt ett tag? När jag använder förstoringsglaset på din bild, tycker jag det ser ut som om det är små kratrar på bladen och det blir det om bladen fått för varmt, så cellerna sprängs. Avokadon har ju ganska tjocka blad, så det går väl inte igenom hela bladet vid cellsprängningen... Oj, nu såg jag att du hade skrivit detsamma... Du behöver nog skydda din växt mer mot den gassande värmen, eller skulle ha gjort i alla fall. Sätt plantan något mer skyddat mot södersolen. here we go again. solbränd avokado ser inte ut så!! tror mig. blir det för varmt så vissnar bladet (hela eller i områden) , inte att ''enskilda celler sprängs'' här och där. plus hade det varit solskada så hade ju dom äldsta bladen varit brända då dom blir brända när dom tas ut först, nya blad blir inte brända nu när dom vant sig vid solen. solskada på avokado visar sig som röda eller blekvita blad (eller områden). tycker det är typiskt för trips eller spinn dom skadorna, eller någon annan ohyra som bara är framme när du inte ser det. men vad vet jag. har själv haft avokado i ett varmt och soligt läge utan skador efter att jag avhärdat den.
Alexander-VG-zon3
22-07-2009, 11:21
CITAT (Suz @ 21-07-2009, 20:43)  Ser ut som att de har liksom exploderat i bladen och helt tappat den gröna färgen fläckvis. ja ohyra suger ju ur sedan kollapsar området där ohyran sugit ur från växten. dvs bilder små kratar eller ser exploderat ut. efter ohyran sugit ut växtsaften och det så blir det insjukna cellområden med vitfärg/ljus beige som det är på dina blad på din avokado.
Tack för alla svar!! För att utesluta det ena eller det andra lägger jag upp två stora bilder som kanske visar tydligare vad det är..... Om det är spinn eller djur, fungerar det att tvätta bladen med en såplösning? (kommer inte till en butik som säljer Provadospray/pinnar idag) Som sagt jag hittar inga djur eller någonting annat. Smög ut sent i går kväll med ficklampan med men.... ingenting. De flesta bladen ser friska ut.....ska jag ta bort de som är sjuka?
Edit, jag duschade växten förra veckan (vanligt vatten)...om det kan ha nån betydelse.
[attachment=38887:avocado1.JPG]
[attachment=38888:avocado3.JPG]
Alexander-VG-zon3
22-07-2009, 14:16
tycker det fortfarande ser ut som nåt djur har sugit eller ätit ur bladen. kan kanske också va någon form av konstig bristsymtom.
det bruna på det är ena bladet är däremot typiska värme och/eller torkskador. värme, tork, sol- skador blir inte i sånt mönster.
CITAT (flaxss @ 22-07-2009, 15:16)  tycker det fortfarande ser ut som nåt djur har sugit eller ätit ur bladen. kan kanske också va någon form av konstig bristsymtom.
det bruna på det är ena bladet är däremot typiska värme och/eller torkskador. värme, tork, sol- skador blir inte i sånt mönster. Tack för snabbt svar! Oki, näringsbrist tror jag inte men jag kanske ska vattna lite med blåkorn i fall att? Men om det är ohyra vad kan jag göra fort nu då? Har ingen Provado hemma och kommer inte iväg idag. Och ska jag plocka bort bladen?
GunnellF
22-07-2009, 15:44
CITAT (Suz @ 22-07-2009, 16:22)  Tack för snabbt svar! Oki, näringsbrist tror jag inte men jag kanske ska vattna lite med blåkorn i fall att? Men om det är ohyra vad kan jag göra fort nu då? Har ingen Provado hemma och kommer inte iväg idag. Och ska jag plocka bort bladen? Ja bladen är ju inte mycket att ha kvar. Frågan är ju varför de blivit sådär och det ser ju onekligen ut som sugskador. Det finns en variant av spinn som är väldigt små och inte spinner nät, det kan nog vara troligt att det är orsaken till skadorna, men det är ju lite knivigt det här.
Alexander-VG-zon3
22-07-2009, 15:50
är den inte för stor så kan du dränka växten i 30min i 40-42gradigt vatten. då drunknar ev spinn och växten skadas inte av det. annars är det bara att göra det så bra för växten som möjligt så att den tål ohyra bättre och inte drar på sig ohyra. håll den fuktig under tillväxten och ha den i öst eller västläge och ta in den innan det blir +5c på nätterna och placera den inne ljust i en temp på +15c +20c, ge näring 1gång varannan vecka under tillväxten och hur du gör när du tar ut den verkar du ha bra koll på. så sköter jag mina om jag ska beskriva det i kortdrag och dom får ingen ohyra och växer på bra.
bladen kan du ta veck, tycker mig se nya blad som kommer. vill du kan du ju också toppa den ner till gröna blad så ser det inte så kalt ut annars kommer ju nya skott där du tar veck bladen.
Tack snälla ni för era tips och råd. Den är 3 år nu så jag vill ogärna missta den. Jag har inte haft problem med den tidigare och skött den ungefär som du Flaxss beskriver. Nja doppa den i vatten vet jag inte om det går...den är nästan lika hög som mig Fast i badkaret kanske jag kan "knöla" ner den Jag plockar bort bladen som ni sagt och så skyndar jag mig att handla Provado i morgon! Ska ta med ett blad till trädgården och höra vad de har att säga också.
Alexander-VG-zon3
22-07-2009, 17:08
CITAT (Suz @ 22-07-2009, 17:29)  Tack snälla ni för era tips och råd. Den är 3 år nu så jag vill ogärna missta den. Jag har inte haft problem med den tidigare och skött den ungefär som du Flaxss beskriver. Nja doppa den i vatten vet jag inte om det går...den är nästan lika hög som mig Fast i badkaret kanske jag kan "knöla" ner den Jag plockar bort bladen som ni sagt och så skyndar jag mig att handla Provado i morgon! Ska ta med ett blad till trädgården och höra vad de har att säga också.  annars om du duschar den kallt i duschen eller med slang så kan det få ev ohyra att trivas mindre även om det inte tar bort det helt. säkrast är väl provado eller nåt annat medel ev såpa kanske.
GunnellF
22-07-2009, 17:15
CITAT (Suz @ 22-07-2009, 17:29)  Tack snälla ni för era tips och råd. Den är 3 år nu så jag vill ogärna missta den. Jag har inte haft problem med den tidigare och skött den ungefär som du Flaxss beskriver. Nja doppa den i vatten vet jag inte om det går...den är nästan lika hög som mig Fast i badkaret kanske jag kan "knöla" ner den Jag plockar bort bladen som ni sagt och så skyndar jag mig att handla Provado i morgon! Ska ta med ett blad till trädgården och höra vad de har att säga också.  Försök få tag i spray då, som är speciellt anpassat mot spinn. OM det är falska spinnkvalster är de svårare att bekämpa än vanligt spinn, men Provadosprayen ska funka.
Alexander-VG-zon3
22-07-2009, 17:17
har för mig att den heter provado plus.
Ska bli!! Tack snälla ni igen!!
Alexander-VG-zon3
22-07-2009, 17:31
CITAT (Suz @ 22-07-2009, 18:30)  Ska bli!! Tack snälla ni igen!!  hoppas det fixar sig, och sedan är ju avokado rätt så tåliga och skjuter snabbt skott även om man tar veck blad, skott. du har ingen bild på den i sin helhet ? blev nyfiken.
CITAT (flaxss @ 22-07-2009, 18:31)  hoppas det fixar sig, och sedan är ju avokado rätt så tåliga och skjuter snabbt skott även om man tar veck blad, skott. du har ingen bild på den i sin helhet ? blev nyfiken. Ja de verkar himla tåliga. Har ett projekt med tre nya avocados som jag ska "fläta". Vid första flätförsöket gick de av (de är ju lite sköra) men kom igen med dunder och brak Jo jag har ett kort från förra sommaren. Lång och ranglig men det är mitt första försök och då visste jag inte att man skulle "klippa" den för att få den att förgrena sig. Så när jag väl gjorde det var den redan himla lång!! Sen har jag så himla svårt att kapa en växt..... Men den är mig kär ändå, jag har ju drivit upp den själv från kärnan De tre jag har ska jag göra om och rätt med [attachment=38901:avocado.JPG]
Alexander-VG-zon3
22-07-2009, 19:28
CITAT (Suz @ 22-07-2009, 19:49)  Ja de verkar himla tåliga. Har ett projekt med tre nya avocados som jag ska "fläta". Vid första flätförsöket gick de av (de är ju lite sköra) men kom igen med dunder och brak Jo jag har ett kort från förra sommaren. Lång och ranglig men det är mitt första försök och då visste jag inte att man skulle "klippa" den för att få den att förgrena sig. Så när jag väl gjorde det var den redan himla lång!! Sen har jag så himla svårt att kapa en växt..... Men den är mig kär ändå, jag har ju drivit upp den själv från kärnan De tre jag har ska jag göra om och rätt med [attachment=38901:avocado.JPG] vilken vacker avokado, den kommer nog blir ett fint träd med tiden. träd som dom är så växer dom som en rak pinne rätt upp och delar sig inte först efter dom nått en höjd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|