Full version: problem
albin helgesson
Jag har fått vita mjöliga fläckar på några blad vad är det ?
Jag tror det är mjöldagg men hur ska jag bli av med det ?

[attachment=38858:DSC03064.JPG]

Mvh Albin
Åsa, mälardalen zon 2
Vad är det för växt?
albin helgesson
Det är Jätte Pumpa , dills atlantic giant.
Åsa, mälardalen zon 2
OK då är det gurkmjöldagg som går på gurkväxter enbart (pumpa hör till gurkfamiljen). Gurkmjöldaggen kan inte övervintra i sverige och kommer med varma vindar söderifrån. Det räcker om man bromsar angreppen med sånt som mjölkvatten(vatten med mjölk i) el atamonvatten (1/10 flaska till 1 liter vatten), spruta 1-2ggr i veckan, man får inte bort mjöldaggen men det bromsar angreppen så att växten växer hyfsat bra fram till hösten + ofta klarar sig faktiskt pumpan ganska bra trots en del mjöldagg, frukterna brukar inte bli påverkade efter vad jag har erfarit.
albin helgesson
Okej, jag har aldrig haft problem med mjöldagg så tidigt på året.
men jag riskerar att få mycket stora problem med det senare på året om
jag inte gör nått nu. Vad menade du exempel 1 liter vatten hur mycket mjölk?

Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar mest hälla ner en skvätt mjölk i vattnet i sprutflaskan kanske 0,5-1dlmjölk till 1 liter vatten det är inte så noga det kan ju aldrig bli starkt så det bränner växten. Har även använt utgången torrmjölk något år och då hade jag ner några matskedar till en liter vatten.
albin helgesson
men måste detta göras 1 eller 2 gr vecka?
men det tar ju minst flera timmar att spraya 1000st blad
Åsa, mälardalen zon 2
Mjölken funkar så att mjölken surnar på bladen och sänker pH:t till en nivå svampen inte gillar, om det regnar försvinner den sura mjölken + nytillväxten behöver ju också ett lager sur mjölk.

Tror även atamonet regnar bort.

Själv har jag en pumpflaska som jag pumpar upp tryck i och sprutar det brukar inte ta så värst lång tid att spruta då tycker jag, men har man bara en liten handflaska funkar det nog bara om man har någon planta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon