Full version: Nätmelon, honblomma?
Helena i zon 2
Jag har en nätmelon som blommar för fullt just nu. :-)
[attachment=38860:n_tmelon.JPG]

Men hur vet jag vad som är hon- resp. hanblomma?
Snälla ta en titta på bifogade bilder. Är den med störst "bubbla" en honblomma?
[attachment=38861:honblomma.JPG]
[attachment=38862:hanblomma.JPG]

Och hur ska pollineringen ske? Med hjälp av en topz?

Häls. Helena
Åsa, mälardalen zon 2
Blomman med den stora luddiga bollen är honblomman. Pollinera genom att plocka en hanblomma, slit bort kronbladen så kan du dutta med ståndaren med pollen direkt i honblomman.
bananasnuttisen
Jag har tagit en liten pensel och duttat i hanblomman och sedan i honblomman och det har gett resultat .
På ena plantan har jag flera meloner och på andra plantan kommer det några till.
Har dom i mitt uterum som har förvandlats till ett så kallat växthus.
[attachment=38863:21_juli_..._melonen.jpg]
Denna melonen har 32 cm i omkrets och är 16,5 cm lång. väntar nu på att den ska mogna till sig.
Ett tips ang vattningen är att använda petflaskor som man skär botten av och sätter på en tratt som gör att det strilar sakta ut i jorden. Jag köpte de oranga på jula igår och det fungerar bra tycker jag. Melonen dricker det den behöver och man behöver inte ge den massa extravatten.
[attachment=38864:sj_lvbev...detaljen.jpg]

Hoppas att du lyckas med dina meloner
Helena i zon 2
Stort tack för svar, och tips!
Nu ska jag ut och pollinera. :-)
Malinstr.
Hur vet man att meloner är mogna?? Står ju inget på fröpåsen hur stor dom ska bli osv... confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
När det bildas sprickor vid stjälkfästet och melonen doftar starkt och sött av melon vid samma ställe är den färdig. (vattenmelon brukar denna metod dock inte funka på där får man chansa). Jag använder samma metod då jag väljer ut meloner i matbutiken, dofta vid stjälkfästet, den melon som doftar starkast och godast är bäst (metoden funkar dock inte om butiken precis tagit ut dem från kylen de måste vara rumsvarma)
Malin_MeL
På vattenmeloner kan man slå på dem, som en trumma, är det resonans i dem så är de mogna
ABCiV
CITAT (bananasnuttisen @ 21-07-2009, 21:23) *
Ett tips ang vattningen är att använda petflaskor som man skär botten av och sätter på en tratt som gör att det strilar sakta ut i jorden. Jag köpte de oranga på jula igår och det fungerar bra tycker jag. Melonen dricker det den behöver och man behöver inte ge den massa extravatten.

Vilket bra tips! Funkar det för alla växter?!
blomkronan
CITAT (bananasnuttisen @ 21-07-2009, 21:23) *
Jag har tagit en liten pensel och duttat i hanblomman och sedan i honblomman och det har gett resultat .
På ena plantan har jag flera meloner och på andra plantan kommer det några till.
Har dom i mitt uterum som har förvandlats till ett så kallat växthus.

Hur länge har din melon tagit på sig för att bli så där stor??? är det veckor eller månader???

Någon som vet???
Min har bara kommit i blomstadiet och jag pollinerade för ett par dagar sedan då jag läste denna tråd.
Min planta har massor med blom... ca 40-50 st och den har ca 8 st rankor som slingrar sig överallt giggle.gif
Kan jag knipsa av några rankor och blommor för att ge plantan kraft till det som blir kvar, eller mår plantan bara dåligt av det?
Emelita
Det sista om hur många rankor och meloner man ska spara vill jag med gärna veta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon