Full version: Årets amatörprojekt
Platinum
Förra året byggde jag ett växthus i år har jag byggt i mindre skala, nämligen ett fågelbord eftersom det gamla höll på att trilla i bitar.

Vad gäller material så tog jag spillvirke från vår husrust, stumpar som blev över vid tillsågning av nya fönsterfoder och knutbrädor (tjocklek 23mm låg de på, bredden). Lika bra att göra det redigt på en gång så kanske det håller nått år giggle.gif

Det första momentet blev ju att gå ner till den elektriska gersågen i källaren och såga.

Det var lite trix med att få till biten som skulle dels fixera gavlarna och dels hålla själva fodertråget på plats, jag kom iallafall fram till att det blev som jag ville med en takvinkel på 90grader dvs att såga ur 45grader på vardera sida upptill och ett bra fall om jag sågade ur en vinkel på 30 grader på vardera sida nertill.

När väl gavlarna och fodertråget var på plats, så pusslade jag in ett golv som jag fäste mellan gavlarna (inte under) och lät golvets bredd bli 1cm bredare än gavlarna på vardera sida. Ovanpå golvet monterade jag en liten bräda som jag fäste i gavlarna för att inte allt fågelfoder ska trilla på backen då de sitter å pickar frö (till det valde jag spill från lockläkten).

Taket tog jag till åt sidorna eftersom det ska stå pall i vinter i blåst och snö. Småfåglar får rum att picka under taket men inte större fåglar som skator.

Nu har jag övergått till moment målning.

Hur tycker ni jag ska ställa upp mitt nya fågelbord? Fast bord eller hängandes i kätting mellan äppelträden?

Det är förresten tänkt att funka lite som en silo, vartefter fåglarna pickar så matas det ner nya fröer från fodertråget.

Edit: Fågelbordet är 30cm högt och 40cm brett.
blomkronan
bravo.gif Ur fin och vilken bra lösning du kom fram till tummenupp.gif
Så kul att se saker som man har gjort själv smile.gif

CillaM
Åh så fint! Önskar att jag själv var lite mer händig åt snickarhållet men tyvärr... sätta upp krokar och spika det är vad jag kan
Platinum
CITAT (CillaM @ 21-07-2009, 22:44) *
Åh så fint! Önskar att jag själv var lite mer händig åt snickarhållet men tyvärr... sätta upp krokar och spika det är vad jag kan

Man kan om man vill, det som skiljer tanke från handling vad gäller snickeri är rädsla, rädslan att misslyckas. Men misslyckas kan man ju inte om man kommer på idén själv, för det finns ju ingen mall a0a.gif

Snickerboa hoppfallera för stackars mig hppfallerej wub.gif Ja se Astrid henne kan man lära sig mycket av, både hyss och annat shy.gif
Huggorm
Snyggt smile.gif
Platinum
Så här blev det när det blev färdigmålat.

Nu återstår beslut om montage. Fick tips om att ordna någon sittpinne och det måste jag ju så klart klura på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon