Full version: Vad är detta?
Tompaz
Nån som kan tala om för mig vad detta är? Fick en planta av min moster som fått frön av nån bekant som var på semester till Egypten, blommade tydligen med "plymer"/"duniga blommor"? Själv så har jag absolut ingen aning men har någon en gissning så får de gärna berätta biggrin.gif Växer så det knakar nu när den får stå på inglasade altanen smile.gif

[attachment=38874:v_xt.jpg]
CillaM
Oj! Vilken underbar planta med stora fina blad! Tyvärr har jag ingen aning om vad det kan vara. Kan duinte söka lite på nätet?
Alexander-VG-zon3
tycker det ser ut som en Trädtomat, Tomarillo - Solanum betaceum
Tompaz
CITAT (flaxss @ 21-07-2009, 22:38) *
tycker det ser ut som en Trädtomat, Tomarillo - Solanum betaceum

Är nog beredd att hålla med dig! Dock så stämmer ju inte blommorna med den beskrivning moster hade fått, alt. att hon missförstått och skickat felaktig info vidare till mig, alt. att JAG missförstått tongue.gif ska be henne googla på trädtomat oxå men misstänker att hon håller med, frågan e ju var man ska göra av den om den blir 3-5m... biggrin.gif
CillaM
Tompaz skriver att den tydligen får plymer/duniga blommor? Stämmer det med tomarillo? De har väl inte detta utseende på sina blommor? Men nu blir jag likväl sugen på att skaffa en sådan, jag som ratat de jag sett för att de är så höga
bogg
Har en tamarillo på balkongen, ser definitivt ut som en sådan. Men tycker bladen är lite för glansiga tycker jag...

Om du gnuggar bladen mellan fingrarna, hur luktar det då?

Tamarillo = Bajs/spylukt

Ingen bajslukt, ingen tamarillo!
Alexander-VG-zon3
så ser knopparna ut på min detta år, dom blommar som i ''druvklasar'' kanske tycker man att det blir som plymer.

http://www.pixbox.se/pic_show_id28564413.html

så här såg min planta ut den 28juni detta år ( har inte tagit någon nyare bild på den i helhet, nu är den högre och bredare).
http://www.pixbox.se/pic_show_id28289247.html

så här såg samma planta ut förra året i maj
http://www.pixbox.se/pic_show_id20520911.html

min har glansaktiga blad ibland och ibland inte mycket kan nog bero på väder och sol.

CITAT (CillaM @ 21-07-2009, 23:57) *
jag som ratat de jag sett för att de är så höga

min närmar väll sig 2m. men tycker den bara är vacker desto större den blir. fasar inför vintern är den ska in att jag måste toppa den.

men tycker absolut du ska skaffa en (gro sjukt lätt) och dom går ju att KLIPPA ner hårt! och hålla som en buske på 50-100cm som även blommar och ger frukt. en fördel är ju att dom trivs väldigt bra i den svenska sommaren så dom passar ju väldigt bra för att odlas här.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tompaz @ 21-07-2009, 23:56) *
Är nog beredd att hålla med dig! Dock så stämmer ju inte blommorna med den beskrivning moster hade fått, alt. att hon missförstått och skickat felaktig info vidare till mig, alt. att JAG missförstått tongue.gif ska be henne googla på trädtomat oxå men misstänker att hon håller med, frågan e ju var man ska göra av den om den blir 3-5m... biggrin.gif

om det inte finns likande som jag inte vet om, kan jag säga säkert att det är trädtomat.

blir den förstor sår du om och börjar om med ny planta eller tar du stickling från plantan du har och börjar om. eller klipper man ner den plantan man har (den tål väldigt hård beskärning, du kan redan nu klippa den om du vill ha den mer som en buske).

köper du en frukt och tar kärnorna från den gror dom med 95-100%. likaså sticklingar rotar sig väldigt bra och enkelt.

min tänker jag beskära så lite som möjligt då jag vill ha ett ''stort'' träd.
Fny
snygg är den iallafall!
Tompaz
Den luktar nog när man gnuggar på bladet, dock så kan jag inte tycka den luktar bajs/spylukt, då tycker jag mera den luktar lite unket "pensionärsgubbe på hem"-unket lr nått liknande tongue.gif

Hur länge/stora ska de va innan de kommer blommor och frukt då? smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tompaz @ 23-07-2009, 11:57) *
Den luktar nog när man gnuggar på bladet, dock så kan jag inte tycka den luktar bajs/spylukt, då tycker jag mera den luktar lite unket "pensionärsgubbe på hem"-unket lr nått liknande tongue.gif

Hur länge/stora ska de va innan de kommer blommor och frukt då? smile.gif

du ser ju vilken storlek min har och den blommar. dom brukar blomma andra eller tredje året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon