Full version: Vad heter verktyget?
kina3
[attachment=38877:IMG_5775...n_mindre.JPG]Här en bild på några av mina "bästisar"
Undrar: Vad kallas den gula hackan längst till höger?
Tips: Ska du gräva för hand. Skaffa båda dessa hackor. Helt suveräna.
Den andra hackan heter potatishacka
tomba
hej på er detdär ser ut som en "gräfto" (gräfta) man använde dem till att nyodla, grovbearbeta lerjord innan sådd och till att gräva diken med. precis som KURTs länk säjer så hade de ganska tjocka blad med en förstärkning i "ryggen" riktigt gamla handsmidda gräftor kan man hitta lite varstans i våra trakter men de slets ofta ut så ursprungsformen är förstörd på dem.
De som kunde använda "gräfton" jobbade mycket snabbt, en gammal farbror som slitit ut många gräftor i sina dagar körde med en enhandsteknik som i princip gick ut på att han svingade gräftan över huvudet lät den gräva sej ner i jorden av centrifugalkraften och egen tyngd, knykte lagom mycket så att en jordkoka endera vändes (grovbearbetning) eller helt enkelt slungades upp ur diket, för att med restkraften få den i ny omloppsbana för repetition. Det var helt sanslöst vad den gamle mannen uträttade med sin "gräfto" bravo.gif det hade krävts minst tre starka män med spadar för att ens komma i närheten. Tänk vad de kunde förr idea.gif w00t.gif rose.gif

Vid närmare granskning av bilden så ser din Gräfto ut att ha ett väldigt smalt blad, det beror kanske på "nyproduktion" eller jordmånen på din ort, vissa gräftor häromkring hade ett blad som var lika brett som trå fiskars jordspadar och lite längre, tänk er att svinga den hela dagen på någon mosse... coolgleam.gif thanks.gif
KURT
I Finland tillverkas fortfarande äldre redskap, man har t ex en "åkerhacka" som liknar den ovan:

http://www.harmantaonta.fi/produkter.htm
Chamomille
Fyllhammare?
kina3
Hej!

Tusen tack för era svar!
Ja en fyllhammare måste det vara! Ser att den funnits med i en diskussion tidigare:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry793918

Minns hur besvärligt det var då jag grävde ett dike för många år sedan. Då hade jag bara spade och kanske spett och sekatör . Tänk vad fyllhammaren och gräfton skulle gjort livet enklare!

En sån där gräfto måste jag också skaffa mig!
Suverän beskrivning tomba! (säljer du...?)

Ska snarast kolla på blocket.
tomba
nej tyvärr har jag inte nöjet att saluföra detta verktyg av historiskt värde 000.gif men kolla om inte fiskars tummenupp.gif har en i sitt sortiment i sverige. g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon