Söttok06
22-07-2009, 10:44
Har ni samma problem och vad gör ni åt det? Jag ser det som en typ av motion att gräva och rensa, men får konstant ont i korsryggen även när jag ligger i min säng. Kan inte ligga på rygg och sova, utan måste ligga på sidan. Har jättemycket att göra i min lilla odlingslott men bli galen på att jag får så ont. Snyft!
Kan man förtöra ryggen på trädgårdsarbete?
vanjalarsa
22-07-2009, 11:48
Hej
DEt man ska tänka på är ju hur man bär sig åt när man gräver t.ex. Man ska inte vrida utan försöka stå rakt emot det man gräver. Man ska undvika att böja ryggen utan böja i knäna istället.
Att stretcha efter jobbet är också en bra ide. Ta ett par pauser i tex grävandet och stretcha. Ett bra sätt är också att växla arbetsmoment. OM man håller på och gräver så kan man göra nåt annat en stund ibland.
Hoppas att du kan ha lite nytta av mina råd.
mvh vanjalarsa
skogstroll
22-07-2009, 11:59
händer mig ibland och särskilt när jag gör nån dum häftig rörelse. Brukar leda till något inflammationsliknande som gör galet ont

brukar gå över om jag äter antiinflammatorisk medicin
Känner igen mig i ditt besvär
Ett bätter sätt än antiinflamatoriska piller kan vara att få massage
Söttok06
22-07-2009, 12:28
Jag tar ofta pauser, men ska försöka stretcha lite också. Kanske ta bort ogräset genom att ligga på knäna i stället för att stå.
Synd vore ju om man förstörde ryggen på det man ändå tycker är roligt.
skogstroll
22-07-2009, 12:33
CITAT (LasseB @ 22-07-2009, 13:27)

Känner igen mig i ditt besvär
Ett bätter sätt än antiinflamatoriska piller kan vara att få massage
ja eller vice versa... jag har fått ännu mer ont av massage tyvärr. Det beror ju lite på vad man har för fel
DykUnderYtan
22-07-2009, 12:44
Jag fick en spikmatta för ett tag sedan. Jag får ofta svåra smärtor i ryggen, ibland knappt så jag kommer ur sängen. Då plockar jag fram spikmattan en stund på kvällen och bara efter ett par dagar känns det mycket bättre.
Det skrivs ju så mycket om de där mattorna nu om ditten och datten men för mig fungerar det faktiskt jättebra.
Överlägset bäst hjälp för min knäppa korsrygg har jag fått av behandling av osteopater. Men bäst är ju att aldrig hamna djupt i eländet. En variant är att istället för spade emellanåt använda en hacka, det ger en annan rörelse, man böjer ryggen annorlunda. Jag får alltid ont av grävning, men nästan aldrig av att hacka.
Viktigast av allt (vid sidan av att inte hålla på med samma rörelser länge) har för mig varit att starta varje dag med att göra stretchrörelser som tänjer ut höften (genom att stå på ett ben och böja andra knät, hålla om den foten och dra lätt med knät pekande ner i backen) och ännu skönare och bättre har för mig rörelser som sträcker baksida lår varit. Kanske enklast genom att lägga sig på rygg vid en dörrpost, lägga upp ena benet mot dörrposten och känna efter så att det sträcker på lårets baksida. Det brukar hjälpa mig bra faktiskt, men som sagt: viktigt att inte göra ensidiga rörelser så länge att man får ont, för det är ett återkommande gissel när det väl börjat. Är min erfarenhet. Var rädd om ryggen!
grycken
22-07-2009, 15:55
Jag har också ont i ryggen efter trädgårdsarbete. Jag undviker att gräva utan luckrar i stället med grep. Sen sitter jag ner i skräddarställning eller på en låg pall eller står på knä omväxlande och rensar för hand med handkultivator och planteringsspade. Förr om åren värmde jag en vetekudde när jag kom hem och placerade i korsryggen. I år har jag skaffat spikmatta och sitter med den bakom ryggen i soffan eller lägger mig på sängen med knäna uppdragna och spikmattan i korsryggen. Jag tycker det tar bort mycket av värken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.