|
Börjar bli trött på att vänta på alla mina gladiolusar som sticker upp ur marken här och där utan minsta antydning till blomstänglar. =( Inhandlade på Lidl av blivande svärfar som gav mig dem i våras. Lidl kanske inte är det mest pålitliga men jag hoppas ju ändå att de ska blomma... Är de verkligen så sena som mina verkar vara eller har jag fått dåliga exemplar??
Åsa, mälardalen zon 2
22-07-2009, 11:41
De blommar ofta framåt sensommar-höst normalt sett ifall man inte har förkultiverat dem för då kan de ibland börja blomma även i juli.
aaa okej så det är normalt, skönt!
Sussie F-Flower
22-07-2009, 17:32
Jag köpte också på LIDL.  (var det i april eller i maj, jag minns inte...) Väldigt fina gladioluslökar faktiskt  . Jag minns att det var väldigt blandat i lådorna (ruttet och fräscht) och jag stog som vanligt och valde ut de jag tyckte var de bästa. Tog nog en halvtimma. Har själv fått mer än 100% utdelning så här långt. Mina är ca en meter höga nu, men inga blommor ännu. På vissa börjar det att bli en förtjocknad "klump" längst ner, så dom kommer nog om en månad kanske...? Jag göder mina vid nästan varje vattning. Tänkte att jag för första gången också ska försöka att spara/övervintra lökarna.
mina är också ganska höga, näästan en meter iallafall tror jag... jag har iofs inte vattnat med gödning eftersom jag planterade dem i kogödsel... men jag kanske skulle ge dem lite mer näring ändå.
Sussie F-Flower
22-07-2009, 18:53
Jahaaa... Jag planterade mina väldigt grunt, i djup plantjord men har därefter "fyllt på" med ko-på-påse. Nu får dom flytande gödsel enl anvisning för att, som jag resonerar, kunna "fylla på" sina egna depåer för att kunna ladda inför ytterligare en sommar...
På mina kan jag precis se att en stängel är på G....
fortfarande inget på mina =(
Hej
Har planterat mina Gladiolusknölar nu tredje året. Gott så bra med övervintringen. Mycket grönt men inga blomstänglar ännu. Zon 3-4 (Åland). Men det kommer, de var lika sena ifjol.
Mvh Tepa
blomkronan
29-07-2009, 07:29
på tal om övervintring... gör man lika med alla lökar och knölar. Gräver upp lägger mörkt och svalt?
Sussie F-Flower
29-07-2009, 07:59
CITAT (blomkronan @ 29-07-2009, 08:29)  på tal om övervintring... gör man lika med alla lökar och knölar. Gräver upp lägger mörkt och svalt? Ja, som jag har fattat det (äntligen..) så gör man så. Utom dom som klarar av att stå utomhus då förståss. Tänkte då närmast på liljorna...
ywonne hur går det med dina? Kan man få se foto på hur det ser ut när blomstänglarna kommer igång?
flinga100
02-08-2009, 08:46
Hihi - våra blommar redan! Utan förkultivering. Men de står i en stor kruka i ett hörn av solterassen. Det enda tråkiga är att de blev så höga att jag inte lyckats stödja dem illräckligt mycket. De vill lägga sig ned.
tråkigt - jag misstänker att jag också kommer få det problemet... =(
lislena
03-08-2009, 20:28
Mina blommar nu, och nya stänglar är på gång.... Det är första gången som jag har satt lökar så jag är jätteglad...visst är den vacker.... [attachment=39668:DSCN1507.JPG]
Sussie F-Flower
03-08-2009, 22:24
Jag upptäckte att jag har fått några knoppar... Men när jag ska fota dom så hittar jag bara 2!!!  -Skumt! Får se hur det ser ut imorgon idagsljus!  CITAT (lislena @ 03-08-2009, 21:28)  Mina blommar nu, och nya stänglar är på gång.... Det är första gången som jag har satt lökar så jag är jätteglad...visst är den vacker.... [attachment=39668:DSCN1507.JPG] Underbar färg lislena! Den SKA det vara på en av mina sorter också, enligt påsen. Doftar den?
lislena, det var väldans snygga blommor!  åååå vad jag längtar tills mina slår ut!
lislena
04-08-2009, 15:04
 ja dom är vackra....det är så kul att dom har börjat blomma. Jag trodde inte att jag skulle klara av det. Jag har ju aldrig satt lökar förut och är helt ny på det här med trädgård så jag är jätte nöjd.... Här kommer en till som blommar.... [attachment=39713:GLADIOLUS.JPG] CITAT (Sussie F-Flower @ 03-08-2009, 23:24)  Jag upptäckte att jag har fått några knoppar... Men när jag ska fota dom så hittar jag bara 2!!!  -Skumt! Får se hur det ser ut imorgon idagsljus!  Underbar färg lislena! Den SKA det vara på en av mina sorter också, enligt påsen. Doftar den? Ja den doftar lite grann.....du ska se att dina kommer snart.......
CITAT (Fny @ 01-08-2009, 09:07)  ywonne hur går det med dina? Kan man få se foto på hur det ser ut när blomstänglarna kommer igång?  De blommar nu...jag skulle ta ett kort i morse tänkte jag...men kameran har tagit semester...så den måste jag meka igång först Här är ett kort från förra året :
åååååå vad fint! fortfarande inga blomstänglar på mina...
fortfarande inte minsta tecken på blomstänglar på mina gladiolusar.
Alexander-VG-zon3
24-08-2009, 12:20
det kommer ! det är vädret som spelar in nu. ett tips är annars att odla dom i kruka då får dom det lite varmare och blommar tidigare.
Hej Fny
Får dina tillräckligt med sol ? Jag misstänker att mina inte riktigt får det. Nu har jag EN stängel på gång, och det är i den änden där landet får sol först. Nästa år får dom planteras någon annanstans, men vet inte var. Måste väl fixa ny rabatt...
Hälsn Tepa
hm... de får rätt mycket sol faktiskt där de står nu, och mycket bättre blir det nog tyvvärr inte på min lilla tomt... =( så jag får hoppas på det bästa!
Alexander-VG-zon3
24-08-2009, 13:41
min har precis börjat blomma nu i mitten av aug (syd/östläge), har dom fått vintervila så är det bara solen och vädret som behöver göra sitt för att dom ska blomma bra. dom vill gärna ha det soligt och varmt för att blomma rikligt.
har dina knölar inte fått vintervila så kommer dom kanske inte att blomma men då gör dom det nästa år.
nästa år kan du också starta dom tidigare så att dom får längre växtsäsong plus ev ha kvar dom i krukor.
jag fick knölarna i present i våras och jag stoppade ner dem i marken mer eller mindre direkt... när de kommer från butik så har de väl fått vintervila? Jag förstår nog inte riktigt vad du menar annars...
Alexander-VG-zon3
24-08-2009, 13:56
CITAT (Fny @ 24-08-2009, 14:47)  jag fick knölarna i present i våras och jag stoppade ner dem i marken mer eller mindre direkt... när de kommer från butik så har de väl fått vintervila? Jag förstår nog inte riktigt vad du menar annars... det beror på vilken odlare som har odlat dom, en del ger dom vintervila och då får du blommande ex detta år, andra ger dom inte vintervila utan försöker få så mycket knölar som möjligt och säljer och då blommor dom inte detta år förens dom får en viloperiod (sval och torr vintervila). när du tar upp dom inför hösten (om du nu inte har en härdig sort/art då lämnar du kvar dom) annars tas dom upp. men då lägger du knölarna torrt och svalt övervintern så att dom vill blomma nästa år, har du kvar dom i kruka (inte planterar dom) så får dom det varmare och dom blommar snabbare på sommaren. likaså om du tar fram dom från vintervilan redan i feb-mars och planterar om dom i ny jord i ny kruka och placerar dom inne i ett varmt och soligt fönster (eller växthus) så kan du få blomning redan i slutet av juni- början av juli.
octachoron
26-08-2009, 11:14
Av nio lökar som har blad hos mig så finns det blomstänglar på tre stycken nu. Två blomstänglar dyk upp denna vecka så de är lite sena.
Hej
Jag har nu haft Gladioluslökar ett par år, vilka jag jag har övervintrat i vårt garage med plusgrader. Varje vår har jag nu planterat dem på en ny plats, men jag blir aldrig nöjd. Först stod dom så att det inte gick att stödja dom. Sen stod dom så att det var lite i skymundan, så vi såg dom knappast när dom blommade överhuvudtaget !!!! Nu i våras planterade jag dom så att vi skulle se dom varje dag. Det här blir nog bra, tänkte jag, och planterade. Det var heller inge bra plejs, för skuggigt. Just nu har jag en enda blomstängel. Nej, nu måste jag hitta på nåt nytt. Om jag så ska gräva upp en helt ny rabatt. Det blev till att jobba hela dan idag, dvs en ny rabatt som befinner sig i full sol. Där ska Gladiolusen stå nästa år. Ta en titt !
Mvh Tepa
diva&hero
01-09-2009, 23:26
tepa : Den där rabatten kommer dom att gilla!! Mina började blomma förra veckan, och dom var efterlängtade!! Hittills har ett par vita och en lila/cerise (eller nåt sånt..) börjat blomma. Inte var den blå iaf som det stod på förpackningen.. Ja , den är ju fin iaf, men den blåa hade passat in bättre.
Nu blommar min första gladiolus!!! Såååå vackert! Här är en bild, även om färgerna inte blev helt rätt (gammal och trött kamera), den är i verkligheten mer mörklila än röd...
octachoron
05-09-2009, 18:32
Den första och största blomstängeln på mina gladiolus slog också ut i dag. Dock så ligger de andra blomstänglarna rejält efter i utvecklingen, känner min pessimistisk om deras chanser att blomma.
Totalt så har bara hälften av lökarna utvecklat blomstänglar även om alla fått stora blad, känns ganska dåligt!
Hej
Jag gjorde ju en solig rabatt dit jag tänkte sätta Gladiolusen nästa år. Men nu beställde jag så mycket lökar, vilka jag har planterat. Och tänkte att oj, vad snyggt det skulle vara med lite tidigblommande blommor i den där rabatten. Jag planterade alltså Tulpaner och Narcisser där. Och så fick jag ju göra ännu en rabbatt, till Gladiolusen nästa år. Den satte jag lite bakom, den är inte riktigt lika stor, men bör nog räcka. Och läget är lika soligt, så dom kommer nog att gilla den lika bra. Men typiskt mig... Det blev ÄNNU en rabatt...
Hälsn Tepa
 Tepa varje gång jag ser den där bilden på stubben och krukan tror jag att det är en bild från min egen trädgård!
takstigen
06-09-2009, 08:47
Är det någon som vet om man kan ha gladislökarna kvar i jorden under vintern (zon 4,5)
blomkronan
06-09-2009, 09:04
Mina blomma för några veckor sedan men jag blev sååååååå besviken, dom skulle bli cream/aprikosa men blev " skrik" rosa  Dom lökarna kommer INTE i min jord nästa år... [attachment=41655:DSC02532.JPG] På bilden vart den fin  men färgen gör sig inte rätt här på bilden, den blev mera " Skrikande" CITAT (takstigen @ 06-09-2009, 09:47)  Är det någon som vet om man kan ha gladislökarna kvar i jorden under vintern (zon 4,5) Nu är jag nog inte rätt person att svara på din fråga... men jag har för mig att om den ska klara att stå kvar ska det vara en speciell sort, och det står nog då på din påse om den är härdig... om du vill vara säker på att dom ska klara sig får du nog ta upp dom ur jorden i höst.
Fny, har du likadan stubbe med kruka ? Visa, snälla du.
Takstigen, ta upp dina lökar, klarar inte vintern om det inte är en härdig sort. Och absolut inte zon 4-5.
Hälsn Tepa
takstigen
06-09-2009, 11:03
Tack ska ni ha för svaret på min fråga Ingvar
Tepa, här är en bild på min stubbe med kruka! =) Blomkronan, har du alltså tänkt slänga dina skrikrosa gladiolusar? I såfall, har du lust med ett litet byte? Jag har inget emot skrikrosa.
Alexander-VG-zon3
06-09-2009, 11:15
är det en härdig sort/ hybrid/ art så gäller det som vilken perenn som helst dvs rätt jord och rätt läge och ev täckning mot kyla där snö inte finns.
de härdigaste som jag vet om är Gladiolus nanus - Dvärggladiol, Fjärilsgladiol och Gladiolus imbricatus - Rysk sabellilja som sägs klara ner till -30c -35c. bägge dessa finns och växer och säljs som perenner här och skulle säkert utan problem klara zon 4-5 i rätt jord och läge.
mindre härdiga är andra arter som sägs tåla ner till -25c -30c. Gladiolus italicus, Gladiolus saundersii, Gladiolus illyricus
Tack, Fny ! Fast jag har ju ingen såndär klätterfundering bredvid, du har väl tänkt sätta dit något som klättrar ?
Hälsn Tepa
CITAT (Fny @ 05-09-2009, 18:05)  Nu blommar min första gladiolus!!! Såååå vackert! Här är en bild, även om färgerna inte blev helt rätt (gammal och trött kamera), den är i verkligheten mer mörklila än röd... Så fin den blev.. "den som väntar på nått gott" ..o resultatet blev ju bra..
tepa: ja det är ju spaljén som saknas hos dig för att det skulle bli riktigt lika! Den ska så småningom bli översållad av rosor... Det sitter redan an rosarium uetersen i botten som har börjat klättra, och nu idag har vi satt red fairy och en annan liten ros med små blommor runt stubben.. så det blir ett riktigt roshörn!
Det där låter ju riktigt bra, Fny. Spaljé heter det ju, ja. Kom inte på vad det hette, så det blev "klätterfunderingen". Några såna har jag inte alls ännu, ska måla huset en gång till, men det blir väl sen.
Hälsn Tepa
blomkronan
06-09-2009, 16:52
CITAT (Fny @ 06-09-2009, 12:06)  Tepa, här är en bild på min stubbe med kruka! =) Blomkronan, har du alltså tänkt slänga dina skrikrosa gladiolusar? I såfall, har du lust med ett litet byte? Jag har inget emot skrikrosa.  Visst kan du få dom  Bättre att någon vill ha dom och njuta av dom än att slänga dom... p:ma mig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|