Full version: Hägg-bekymmer
zon7
I flera års tid har jag noterat att bladen på min Hägg får små utstående fula "knottror". Jag ser inga kryp och Häggen verkar i övrigt må rätt bra... Vad är detta, och hur kan jag komma tillrätta med problemet?
[attachment=38895:H_gg_ohyra.JPG]
[attachment=38896:H_gg_ohyra2.JPG]
GunnellF
Det är mest troligt gallkvalster. Vet inte om det är nån mening att försöka bekämpa det, träden brukar inte fara illa av det faktiskt precis som du säjer.
zon7
Tack för snabbt svar!
Om jag nu skulle vilja bekämpa detta (det är ju så fult) vad rekommenderar du?
GunnellF
CITAT (zon7 @ 22-07-2009, 19:22) *
Tack för snabbt svar!
Om jag nu skulle vilja bekämpa detta (det är ju så fult) vad rekommenderar du?

Enl min växtskyddsbok kan man spruta med t ex spinnkvalsterpreparat efter knoppsprickningen, men jag vet inte om det verkligen är att rekommendera på ett stort träd.
Huggorm
Var glad att det bara är gallkvalster, och inte häggspinnarmal. Hägg har sin storhetstid på våren när den är den fösta att grönska, men någon gång strax efter blomningen blir den tyvärr snabbt full av diverse ohyra
Hannele
CITAT (zon7 @ 22-07-2009, 18:58) *
I flera års tid har jag noterat att bladen på min Hägg får små utstående fula "knottror". hur kan jag komma tillrätta med problemet? [/indent]

Har du andra växter och träd i närheten? Hos mej är mal-problem ett varannat-års-fenomen, eller egentligen mer sällan. Men så har jag också mycket växter att välja på, inte bara ETT träd som blir angripen hela tiden. Mitt förslag: plantera fler träd.
zon7
Inga fler träd i närheten...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon