Full version: Alprosor
rosita
Så var det alltså inte azalea vi såg i alperna, utan alprosor:

[attachment=38902:alpros_i_n_rbild.jpg]
CillaM
CITAT (rosita @ 22-07-2009, 20:24) *
Så var det alltså inte azalea vi såg i alperna, utan alprosor:

[attachment=38902:alpros_i_n_rbild.jpg]

Ursäkta om jag verkar korkad men alpros är ju en rhododendron iaf. Men himla söt är den oavsett!
Lars-Olof Arvids
Vad roligt att få se alprosorna blomma! När jag var i norska fjällen var de överblommade så vi såg bara blad. På vår sällsynta nordiska art känner man igen bladen på att de är prickiga om man tittar nära på dem. Annars är de mycket lika lingonblad.

[attachment=38904:Alpros.jpg]

Olle
Jan Lindgren
Hej!
Rhododendronsystematik är knepigt. Det har skrivits många böcker i ämnet och sista ordet är nog inte sagt ännu.
R. ferrugineum tillhör familjen Ericaseae. Släktet Rhododendron. subgenus Rhododendron. Section Rhododendron. subsection Rhododendron. Denna subsection innehåller arterna ferrugineum, hirsutum och myrtifolium.
Lövfällande rhododendron (Azalea ) tillhör subgenus Pentanthera . section Pentanthera. Subsections Pentantera och Sinnensia.
Section Rhodora. section Sciadorhodion och section Viscidula
Det enklaste är att strunta i alltihop och bara gilla Rhododendron oberoende av systematiken. Däremot är det bra att använda vetenskapliga namn så man vet vad som gäller. Alla möjliga rhododendron kallas alprosor vilket gör det svårt att veta vad man pratar om.
MVH
Jan Lindgren
rosita
Nu blev det svårt slap.gif crazy.gif Att lära mig alla vetenskapliga namn vore säkert bra, men det känns en aning överväldigande. Jag har i alla fall lärt mig nu att den jag har sett i alperna heter Rhododendron ferrugineum och det är den jag vill ha i trädgården yes.gif Tack vare detta forumet, lär man sig en hel del thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon