karlgunnarpeter
Jag har odlat sockermajs 7-8 år och ibland råkat ut för att grobarheten varit mycket dålig. I år var det väl bara ungefär var tredje korn som gav en fin planta och jag fick så nya omgångar för att få det antal plantor som jag ville ha. Först groddade jag kornen i blött hushållspapper så att jag såg vilka som började gro men sedan kom de ändå inte upp när jag la som i jord. Är det någon här som kan bidra med tips och erfarenheter?
stefanity
Jag satte vanliga masjkorn från ett paket opoppade pop corn.
Stoppade ner 12 st i krukor mest för att se om det funkade och alla tog sig.
Så nu har vi ett litet majsfält med växter som är över 2 meter höga.
Vi har dock inte börjat skörda än så hur majskolvarna blir återstår att se.
Eva 33c
Jag tror att grobarheten på majsfrö är relativt låg, nu har jag inte påsarna kvar från årets sådd, men vill minnas att det stod 60% eller nåt sånt. Jag sätter alltid två korn i varje kruka för säkerhets skull. Grobarheten påverkas också ofta av vädret det året fröer skördades. Sen är ju majs lite känslig för kall jord, satte du dina förgrodda frön i krukor eller direkt i marken? Är jorden för kall så ruttnar det. Fast du hade ju odlat under många år.
Sen tror jag att sockermajs är lite kinkigare än popcornmajs. Det blir inte stora goda kolvar av popcornmajs som ju inte är avsedda att ätas på det sättet.
stefanity
Såhär ser i alla fall mitt lilla popcorn fält ut just nu.
Jag var dessutom tvungen att skörda en majskolv av ren nyfikenhet,
och den var visserligen inte mogen än men smaken var det verkligen inget fel på.

Eva 33c
Vilka fina plantor du har! Hur stora blir kolvarna? Jag bor så pass långt norrut att bara de allra snabbaste sorterna är lönt att odla. Och inte ens då kan man vara säker på att de är mogna före frost. Men OM de blir det, är de värda besväret smile.gif
stefanity
Den omogna majskolven som vi skördade idag var 22 cm och plantorna är ungefär 230 - 240 cm höga just nu.
Vi satte majsen ganska sent, antagligen i slutet av April för 2009-05-08 var denna bilden tagen.
Majsen fick växa till en höjd på ungefär 1 meter i växthuset innan vi planterade ut den.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon