Full version: Tätört
Ragman
Hej alla!

Det är så att jag har varit ute och letat på en del eller rätt många ställen efter den tätört i skogen. Har dock inte lyckats hitta någon alls, verkar som de är svår hittade.. Hittade detta forumet när jag sökte info om den och undrar det kanske finns någon snäll själ här på forumet som har lite frön eller något som kan hjälpa mig med mitt tätört problem tongue.gif Har alla de andra Drosera köttätarna så nu fattas bara tätörten (:

Som sagt skulle bli glad för vad som eller några tips om hur man hittar denna växt.

Jag tackar på förhand.
Piccante
Tätört är ingen utpräglad skogsart. Den brukar man hitta i rikkärr och medelrika kärr som lika gärna kan vara i öppen jordbruksmark som i lövskogar eller dungar. Den är inte bunden till högmossar som Drosera-arter brukar vara. Kolla i virtuella floran hur utbredningen är i din landsdel.
Ragman
Hej tack för infon så långt, men hur kollar jag det som du skrev med floran ?
Red Top
Här kan du kolla: Den Virtuella Floran
Ragman
Ok använde den sidan nu verkar ju bra att veta om den till mycket (: dock så sa den att tätört växer över hela Sverige på fuktiga marker antar jag får leta vidare hehe, hjälpte inte så mycket tongue.gif
Nauti
Vad menar du med "Har alla de andra Drosera köttätarna så nu fattas bara tätörten (:"? Tätört tillhör ju släktet Pinguicula och inte Drosera.

Tätört har jag aldrig stött på i naturen även om det skall finnas. Sileshår stöter jag på titt som tätt. De kanske är ganska ovanliga?
Ranunculus
Hej,
Den vanliga vilda tätörten har jag hittat bara på kalkgrund. Den växer på ställen som är väldigt våta på våren, men som torkar upp en del på sommaren, ofta tillsammans med Primula farinosa och olika orkideér.
Den storblommiga tätörten är vackrare, den kan man ibland hitta i plantskolor. Båda sorterna är för utomhusodling.
Ulla

tribo
Var bor du?
Här i Ulricehamn har jag hittat den på ett enda ställe, en vertikal bergvägg med vitmossa som hänger ned, utan stark sol och med sipprade vatten större delen av året, ser ut som ett gäng upp spolade sjöstjärnor! smile.gif
Ranunculus
tribo,
just så som du beskriver hittade jag den storblommiga i Pyrenerna. Den svenska kar jag hittat på några olika platser på Mössebergs sluttningar, men bara växande i marken.
Ulla
Ragman
CITAT (Nauti @ 23-07-2009, 09:19) *
Vad menar du med "Har alla de andra Drosera köttätarna så nu fattas bara tätörten (:"? Tätört tillhör ju släktet Pinguicula och inte Drosera.

Tätört har jag aldrig stött på i naturen även om det skall finnas. Sileshår stöter jag på titt som tätt. De kanske är ganska ovanliga?

hehe skrev lite fel tongue.gif menade att jag snart har alla svenska köttände växter.. Men kan inte hitta tätörten eller "pinguicula vulgaris" någonstanns när jag letat..

CITAT (tribo @ 23-07-2009, 09:54) *
Var bor du?
Här i Ulricehamn har jag hittat den på ett enda ställe, en vertikal bergvägg med vitmossa som hänger ned, utan stark sol och med sipprade vatten större delen av året, ser ut som ett gäng upp spolade sjöstjärnor! smile.gif

Hehe låter som ett udda ställe men det kanske är vanligare än man tror då.. Själv så bor jag i Småland Växjö. Kanske någon vet något en bit ifrån här tongue.gif ?

tackar för all hjälp iaf!
Betty
CITAT (Ragman @ 22-07-2009, 22:57) *
.../

Som sagt skulle bli glad för vad som eller några tips om hur man hittar denna växt.

Jag tackar på förhand.

Jag har köpt mina tätörter på Blomsterlandet. Köpte en tidigare av Brutala Blommor
Ragman
Jo har mailat brutala blommor men fick inget svar på min order som jag lade där för 1 och 1/2 månad sedan
... alltså allmänt kass service där..
tribo
Nja Brutala blommer e lite som ett lotteri,
lika nöjd som jag var med vissa plantor lika missnöjd var jag med vissa andra!
Köpte en massa i våras från : http://www.czplants.com/home
Det ligger i Tjeckien, jag kände mig lite osäker pga av det men det visade sig vara bra, och jag skall köpa fler plantor i vår. smile.gif
Betty
Ett par bilder på min Tätört, en både snygg och duktig jägare! biggrin.gif
[attachment=39377:Kopia_av_t_t_rt.jpg]

[attachment=39378:Kopia_av...skrovm_l.jpg]
Sussie F-Flower
På mina föräldrars mark (zon 4) fanns en liten bäck (omgiven av lägdar som slogs på gammalt vis med häst och slåtteraggregat) som rann från väster mot öster. På norra sidan/kanten av bäcken, alltså den som fick mest med sol, växte tätörten i gräset. Jag var själv med som tonåring och plockade för mamma gjorde "lång-mjölk".

Jag har också det sista året tänkt att jag skulle vilja söka reda på, ifall att det fortfarande växer tätört där...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon