Full version: Vilken klematis ?
Erika i Sandviken
Jag har en vän som har en underbart vacker Klematis,som hon vill veta sort på.
Jag gissade på Ville de Lyon,men jag är inget proffs på klematis.
Va tror ni ?

[attachment=38909:DSC_0211.JPG]

[attachment=38910:DSC_0227.JPG]
Finn Klematis
CITAT (Erika i Sandviken @ 22-07-2009, 23:16) *
Jag har en vän som har en underbart vacker Klematis,som hon vill veta sort på.
Jag gissade på Ville de Lyon,men jag är inget proffs på klematis.
Va tror ni ?

[attachment=38909:DSC_0211.JPG]

[attachment=38910:DSC_0227.JPG]

Du gissade rätt. Jag tror inte att det var en gissning.

Finn
Ezereht
passar ville de lyon med valge daam? eller blir det olika klippgrupper?
Gillan
Efter vad jag kan läsa mig till på " Clematis on the web" så tillhör Ville de lyon grupp tre och Valge daam grupp två. Grupp två beskärs nästan inte alls medans grupp tre beskärs ganska hårt. Sen finns det tydligen de som anser att Valge daam ska tillhöra grupp tre och då borde det ju inte bli några problem alls för dig med att ha dem tillsammans.

Ett mer komplett svar får du säkert snart av Finn tummenupp.gif

För övrigt så var ju Valge daam fantastiskt vacker! Jag har bara en vit clematis, en viticella, skogsclematis, som jag flyttat ut just till "skogen" nu, så jag skulle nog ta och skaffa mig en sån yes.gif
Finn Klematis
CITAT (Gillan @ 01-08-2009, 06:20) *
Efter vad jag kan läsa mig till på " Clematis on the web" så tillhör Ville de lyon grupp tre och Valge daam grupp två. Grupp två beskärs nästan inte alls medans grupp tre beskärs ganska hårt. Sen finns det tydligen de som anser att Valge daam ska tillhöra grupp tre och då borde det ju inte bli några problem alls för dig med att ha dem tillsammans.

Ett mer komplett svar får du säkert snart av Finn tummenupp.gif

För övrigt så var ju Valge daam fantastiskt vacker! Jag har bara en vit clematis, en viticella, skogsclematis, som jag flyttat ut just till "skogen" nu, så jag skulle nog ta och skaffa mig en sån yes.gif

Hej!

Valge Daam är klippgrupp 3. Både moderplanta och pollenplanta är grupp 3.
Se Magnus Johnsson.

Mvh.
Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon