esters-tradgard
Maken kom med idéen om att i en del av vår trädgård skapa en rosengård med rosenpergola ala 104kvm idag.

Han som inte visat något större intresse för mina rosor och rabatter tidigare tycker helt plötsligt att detta är en toppen idé.

Jag som tänker på roser varje dag kan ju inte annat än bli överlycklig :-D.

Tror han har fått mersmak efter alla små byggprojekt i trädgården i sommar (lekstuga, grindar och spaljeer) plus att han fick massa bra idéer igår efter besöket hos Nettan. Han tänkte bland annat gjuta egna betongplattor med mosaik i som vi såg Nettans man göra igår.

Hur utformningen skall se ut får vi skissa på men vi har iallafall kikat ut vart vårt projekt skall vara och nu ska jag flytta det som vi planterat där till andra ställen så det bara är att köra igång nästa vår.

Det lär bli en hel del frågor om lämpliga rosor i höst/vinter således och säkert en massa andra frågor också.

Vad tror ni? räcker 104kvm till en liten rosenoas? Det känns lagom stort och överskådligt storleksmässigt.

8gg 13meter är ytan.

Här skall rosengården ligga Ni ser markeringarna med plankor i gräset.

Här skall rosengården ligga Ni ser markeringarna med plankor i gräset.

Hur många rosor tror ni vi kan få plats med? Jag hade tänkt buskrosor och klätterrosor.
Fny
jag är själv nybörjare på rosor så jag kan inte erbjuda så många tips, men jag måste bara säga att vilken härligt stor tomt ni har! Det blir säkert jättefint med en ros-oas där markeringen visar, tycker jag! Hur många rosor får plats? Måånga! Själv sitter jag på en liten radhusträdgård (storlek mindre skogsmark), och har ändå klämt in fyra rosbuskar, och planerar att klämma in en till! Suck.. det är svårt att låta bli när det blir så vackert!
Christina i Taxinge~
Det kommer att bli en underbar dofthörna i er stora trädgård!
Och det ryms massor av rosor där!!

Jag skulle börja med att ta hjälp av en böjlig, lång slang eller vetemjöl och markera en slingrande gång därinne i "djungeln". Utifrån hur jag vill ha gången skulle jag sen planera in rosorna - å, va kul!!!!!!
Tänk på att buskrosor får ett stooooooort omfång med tiden och taggiga är de ju också.....så då kan det bli svårt att gå därinne, så gör en rejäl gång, inte för smal!
Rosorna kommer att växa mycket fortare än du tror, så planera noga.

Även klätterrosor tar stort utrymme - de är ofta lite stela och otympligt spretiga. Bind upp dem från början och håll efter med sekatören.
Kanske ska du sätta klätterrosor vid stolpar i bakkanten och på ena sidan *tänker*.....
Tänk också på att rosorna kommer att sträva mot det håll de får mest sol ifrån.

Det är så roligt med projekt!
Håll oss uppdaterade med bilder!
Lycka till!

esters-tradgard
Christina i Taxinge: Tack för tipsen !!! Jag skall göra en ordentlig ritning i höst/vinter och planera in hur vi skall plantera. Tänker börja med klätterrosorna och så ta buskrosorna pö om pö. Det kommer nog bli minst 40-50rosor samanlagt så vi lär inte köpa alla rosor på engång, det blir en för stor kostnad och så vill man ju se att de trivs och så också.

Pergolan ska vi integrera med rosengången och där skall vi lägga sten. Funderar på att gräva plinthålen i höst och gjuta så är det klart men vi får se.

Fny: skogstomt är inte fy skam det heller :-). Vår tomt är gammal åkermark och det är väldigt öppet så det är väldigt blåsigt. TOmten är 1026kvm inkl huset. Rosengården kommer alltså bli 105kvm ca.
Erika i Sandviken
Jag skulle byggt som ett hus,fast med väggar av armeringsmatta då,en båge eller likn där du går in i "huset",kanske någon innervägg också,då av armeringsmatta med tunna spröjsade fönster i,utan glas då naturligtvis.

Och då skulle jag gjort rabatter utanför "huset" också,detta hus skulle kunna ha tak delvis av armeringsmatta där klätterrosor kan klättra upp,en plats som är typ stenbelagd eller finare teak trall där du kan ha några sköna möbler,under "taket" kanske....

Oj va fantasin skenade iväg där då flirting.gif
Stiffe
Oj, oj, det där blir kalas. Då ni har det öppet, soligt och blåsigt så rekommenderar jag ett plank el tätt högt spjälstaket. Rosorna kommer inte att bli så stora och höga annars.

/S
Ezereht
Jag skulle gjort någon form av vindskydd i ett L mot utkanten av gräsmattan, och sedan en plattlagd gång som är lite S formad genom "rektangeln". Så höga klätterrosor mot L-vindskyddet, lägre rosor fram mot gången. På andra sidan gågnen skulle jag ha lite högre rosor i mitten, och mindre rosor blandat med perenner ut mot gången och ut mot gräsmattans "mitt". Då kan man se (ana) även klätterrosorna mot vindskyddet från huset.

Om man har ytterligare en klätterrrosvägg mot gräsmattans mitt så kommer de bortre rosorna att skymmas av den (och mindre ljus för dem) men blir mer "djungelkänsla".

Jag gjorde en skiss, men allt det där kanske inte rymms. Bara vad jag fick för bild när jag läste Christinas text. Svart är klätterrosor (eller klematis), gult små rosor, lila buskrosor eller pionbuske, och rött perenner (som stäppsalvia, solhatt etc). Skratta inte ihjäl er åt min ritkonst på datorn wink.gif

AK i Sura
SUck vad avundsjuk jag blir (men inte missundsam) önskar mig en större trädgård och en bygg och grävhjälp vore inte så dumt att ha ibland. VIlka härliga idéer och skisser ni andra kommer med. Jag är inte så där väldigt planerande av mig utan mina rabatter brukar växa fram efter hand. Hade en liten rabatt här och där i början av sommaren och vips en månad senare blev det en hästskoformad lång rabatt. Det liksom gav sig själv när jag väl började. Det ska bli jättekul att få ta del av hur din rosengård växer fram!
Christina i Taxinge~
Snyggt skissat, Ezereht! smile.gif
Bra tänkt med de små rosorna närmast gången!!
Men hur trivs de när "grannarna" växt upp och skuggar hela gänget....? g.gif
Undrar lite hur väderstrecken är - vart är söder?
L-tänket är jättebra, förmodligen nödvändigt!
Pergola, skrev du...? Ska ni ha "tak"?
Då får du tänka ännu mer på hur mycket ljus som kommer rosorna inunder till del....
Kanske kan du istället skapa en lund under ett pergolatak fyllt av klätterrosor och Klematis....?
Har du plats för en rosengård också, ja då är det perfekt!!!!

wub.gif biggrin.gif

esters-tradgard
Åh va mycket bra tips jag fått, jättekul, jag sparar denna tråd och skall läsa och begrunda :-). Vi hade tänkt oss något såhär :

Vi skall bygga spaljer och göra som stegar mm. På skissen ser ni vädersträcken, rosorna kommer ha mycket sol hela dagen.

Idag besökte vi Järna och rudolf steiners seminariet. Rosariet där är helt fantastiskt och jag insåg hur STORA vissa rosor blir. Jag gick också barndomsflashbacks om hur man sprang på åkrarna med lera tom inne i gummistövlarna så blir rosorna så där så bör dom trivas likabra hos oss. Gammal sjöbotten på båda ställerna (alltså vår trädgård har samma slags jord som rosariet har).

Vad
Christina i Taxinge~
Ja, nu har du ett härligt projekt framför dig!

(Jag blir nästan avundsjuk.....det absolut roligaste med trädgård är att "få en idé, planera & tänka, realisera och känna hur nöjd man blir!"
Att sköta & underhålla efteråt är inte min grej.... rätt tråkigt!)

Vill man ha klätterrosor som växer fort och blir stora ska man välja multiflorahybrider, tycker jag - ett litet tips smile.gif
Eller helenae-rosorna, men de blir nästan för stora i detta sammanhang.

Vilken typ av buskrosor vill du ha? Jag är rugosafreak, men det finns ju faktiskt många andra snyggingar också wub.gif

Glöm inte att ta kort hela tiden!!

Ezereht
Tjusigt biggrin.gif Ja glöm inte foton, och listor på vilka rosor det blir wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon