Full version: Var är fåglarna?
Trampendal
Vi har flera kråk/fågel-bärsträd på tomten. Dessa brukar vara fulla med fåglar som gottar sig på bären.
I år sitter alla bär kvar, ända upp i toppen och dessutom har vi fått extremt mycket jordgubbar.

Under de drygt trettio år vi bott här har det alltid suttit flockar av fåglar i träden, men nu sitter inte en enda där!

Vad kan har hänt? Känns lite "spoky" (även om vi uppskattar alla jordgubbar).
Är det någon annan som har noterat "brist" på fåglar?

Trampendal
Huggorm
Jag har också haft lite dåligt med fåglar i år. Förra året hade jag två par björktrastar som jag följde i häckningen, men i år ingen. Flera av holkarna har också fått stå tomma. Dock försvann samtliga körsbär illa kvickt mad.gif Kanske det var koltrasten, för det har jag i alla fall
Trampendal
CITAT (Huggorm @ 23-07-2009, 01:10) *
Jag har också haft lite dåligt med fåglar i år. Förra året hade jag två par björktrastar som jag följde i häckningen, men i år ingen. Flera av holkarna har också fått stå tomma. Dock försvann samtliga körsbär illa kvickt mad.gif Kanske det var koltrasten, för det har jag i alla fall

I våra träd har det varit koltrastar i alla år, men de är kanske hos dig nu då?
Det känns faktiskt lite läskigt att alla fåglar verkar vara försvunna.
KURT
Det finns ju ovanligt gott om bär i år, både vilda och tama. Fåglarna är nog bara på andra ställen. När jag nyligen plockade körsbär, så rasslade det av björktrastar i träden!
amaira
Tja, fåglarna är väl här då... wub.gif Av väldigt många olika slag, dock inte starar (men de håller till bland kossorna en mil härifrån).
Meriona
Och här är de också.... wub.gif MÅSTE de skita på min bil varje dag? blink.gif
Myosotis
Jag har också noterat att vi för ovanlighetens skull får smaka våra egna vinbär, annars brukar trastarna tömma buskarna innan bären ens är mogna. Men fåglar finns det gott om, det är väl bara det att de hittar mycket annan mat.
Trampendal
Det har jag inte ens tänkt på att det kan finnas massa annat att äta för dem.
Klart de föredrar det då, så slipper de ha tre par kattögon i nacken under lunchen.
Skruttis
Här har vi verkligen ingen brist på någon typ av fåglar i år. Tvärtom. Det är dessutom nästan löjligt vad många Koltrastar vi har springandes på tomten varje dag. Tur att vi har gott om mask också.
Orkidétjuven
Jag undrar om jag inte läste att de hade en jobbig vår vädermässigt. Att häckningen plötsligt avbröts för det blev riktigt kallt i maj eller ngt. Var väl samma sak för blommor som skulle sätta frukt och bär?

Nu kan jag ha missat ngt ändå, jag befinner mig ju faktiskt på andra sidan planeten. Här är det ju mitt i vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon