Fny
Är otroligt sugen på en papageno! De är såååå vackra! Men några frågor: är det en buskros eller klätterros? Nån som vet var man bäst får tag på en? Och så slutligen, jag hörde nånstans att rosor helst bör planteras tidigt på hösten, för att de då skulle hinna rota sig ordentligt. Stämmer detta?

Och förresten, nån som har några snygga papageno-bilder att dela med sig av? wink.gif

just ja, en fråga till! Klarar sig papageno i Uppsalatrakten, typ zon 4????? *hoppas*
Thé
Min mor skaffade en Papageno för något år sedan, men den har inte imponerat särskilt än, vare sig när det gäller tillväxt eller blomning. Jag tror att de totalt införskaffade fyra exemplar (hon och hennes arbetskamrater) och hälften har gått hyfsat och hälften dåligt.

Papageno är en storblommig rabattros, och förmodligen lite knepig att ha att göra med. På Rosenposten står det zon 2, men det är ju inte hugget i sten, vem vet?

Om du köper en krukodlad kan du plantera den nu, men i zon 4 hade jag väntat till våren om du vill köpa barrotat. Planterar du på våren kan du dessutom ha turen att hinna se den blomma innan den fryser ihjäl kommande vinter...

Men varför inte försöka? Det är ju ingen jätteinvestering... men kan förstås bli ett orosmoment...
Fny
aaa så då kanske inte papageno inte är det bästa för mig =( synd
Thé
Du kanske ska ta en titt på Rosa Mundi. Den är härdig till zon 6. Eller Honorine de Brabrant. Eller Variegata.
Fny
är de också spräckliga?
Erika i Sandviken
Jag har haft Papageno hos mig flera flera år och den är såååå vacker,den fryser ner lite hårda vintrar som denna var,men kommer snabbt på våren,den bjuder på en sagolik blommning där ingen blomma är den andra lik.Skulle jag täcka den med vinterväv skulle den förmodligen bli större än vad den är idag ca100cm,men jag vill inte ha den vare sig större eller vidare på den plats där den står.

Jag bor ju 10mil norr om dig så jag tror säkert du fixar Papageno i ett soligt läge.

[attachment=38931:Papageno.jpg]

[attachment=38932:100_0398.JPG]

[attachment=38933:100_0465_kopiera.jpg]

[attachment=38934:100_0466_kopiera.jpg]

[attachment=38935:100_0467_kopiera.jpg]

[attachment=38937:100_0537_kopiera.jpg]

[attachment=38938:100_0541_kopiera.jpg]

[attachment=38939:100_0554_kopiera.jpg]
Här är plantan väldigt ung.
Fny
guuuud va vackert! wub.gif
Kajsa
Nej, jag tror inte den klarar sig där, det kan gå ett par år men så klipper vintern till, så ta den i kruka ! Min frös bort i vinter i zon 3 - 4, den är dessutom vackrare i kruka så man kan ha den på nära håll på ett bord eller uteplats.

AK i Sura
Jag tycker absolut att du ska satsa på en Papageno. Att den bara skulle klara zon 2 tror jag inte alls på. Jag bor ju i zon 3-4 och min har överlevt två vintrar utan vintertäckning. Har inte lika magnifika bilder som Erika att visa men bifogar en bild ändå. Tycker att Papageno är en frisk ros som tål regn väldigt bra. Lycka till!
[attachment=38976:090723papageno.jpg]
Thé
CITAT (Fny @ 23-07-2009, 15:28) *
är de också spräckliga?

Javisst! Sätt en Papageno och en Rosa Mundi, så har du garanterad spräckelprakt framöver smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon