amaira
Varning! För er som är känsliga, titta inte.

Parasiten i bärnstenssnäckans antenner är en liten sugmask, Leucochloridium paradoxum, och den har ett facinerande men "otäckt" kretslopp.

Maskarna lever som parasiter i bärnstenssnäckor. När de "vill vidare" i sin utveckling, ser man dem i snäckans antenner, där de går ut i antennerna, och drar sig inåt igen, ut och in, så antennerna liksom pulserar.
Det här uppmärksammas av fåglar, som antagligen tror att det är en mask (vilket det ju är), och så hackar de i sig tentaklerna.

Sedan lever masken i fågelns tarm och lägger ägg. Äggen följer med fågens avföring, och några hamnar på blad som snäckan äter - och så är cirkeln sluten.

Jag såg det här i min trädgård för några år sedan. Otäckt. Givetvis har jag fotat det. Men "aldrig publicerat" bilderna förut, för de är äckliga.

På första bilden är masken bara ute i ena antennen. Man ser hur den andra antennen är "uttänjd" av maskens tidigare besök.

Och här är masken ute i båda antennerna samtidigt.

Snäckan lever och kryper omkring. Uääähhh, stackarn. Det vände ig faktiskt i magen när jag såg...

Meriona
Jag vill INTE titta.... sick.gif
amaira
Men Meriona ... nu är det ju för sent ...

Kunde du inte hålla dig?
skogstroll
sick.gif blä usch vad hemskt
Chamomille
[attachment=38919:Kr_ks.gif] Sorry... sick.gif Usch...
Berith
Jaa! Eller... Neej, stackarn. crying.gif Och visst är det äckligt.

Attans att jag inte kan visa filmen sonen tog på "vår" snäcka...
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 23-07-2009, 09:50) *
Jaa! Eller... Neej, stackarn. crying.gif Och visst är det äckligt.

Attans att jag inte kan visa filmen sonen tog på "vår" snäcka...

Lägg upp den på Youtube.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 23-07-2009, 10:01) *
Lägg upp den på Youtube.

biggrin.gif Testar just nu användarnamn där... Allt som jag vill eller kan tänka mej att heta är redan upptaget.
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 23-07-2009, 10:04) *
biggrin.gif Testar just nu användarnamn där... Allt som jag vill eller kan tänka mej att heta är redan upptaget.

odlaberith?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon