Fny
Tjo!
Bara en nyfiken fråga: nån som försöker odla fram egna sorter av något? I så fall vad, och hur går ni till väga?? Hur har resultatet varit än så länge?
MariaS
CITAT (Fny @ 23-07-2009, 09:43) *
Tjo!
Bara en nyfiken fråga: nån som försöker odla fram egna sorter av något? I så fall vad, och hur går ni till väga?? Hur har resultatet varit än så länge?

HAr en egen korsning av tomater. Skötte sig självt ett år biggrin.gif men visst är det kul. De blev dessutom fröäkta och jag fortsätter odla dem år för år, Goda blev de också föresten...
Myosotis
Vad heter de?
MariaS
Solberga Plommon förstås biggrin.gif
Dilara
Hibiskusar
MariaS
Odlas av ett gäng andra olaiter med, numera laugh.gif
Fny
Dilara, så du håller på att ta fram egna hibiskusar? Hur går det? Kan man få se något exempel? tongue.gif
Myosotis
CITAT (MariaS @ 23-07-2009, 10:03) *
Odlas av ett gäng andra olaiter med, numera laugh.gif

w00t.gif Kan man beställa frön? shy.gif
MariaS
CITAT (Myosotis @ 23-07-2009, 10:37) *
w00t.gif Kan man beställa frön? shy.gif

Självklart! Kommer snart nya färska för i år...
Myosotis
kompiskram.gif
Alexander-VG-zon3
Hybrider/ varianter av Hibiskus, Amaryllis är ju enkelt att få fram och det har jag några som dock ej än blommat och det finns nog mycket man kan göra så på. bara flytta pollen mellan olika ''färger, arter''. själv ska jag trixa med citrusar.
Fiffiga Lisa
CITAT (flaxss @ 23-07-2009, 12:45) *
Hybrider/ varianter av Hibiskus, Amaryllis är ju enkelt att få fram och det har jag några som dock ej än blommat och det finns nog mycket man kan göra så på. bara flytta pollen mellan olika ''färger, arter''. själv ska jag trixa med citrusar.

Ibland har jag svårt att tolka dina inlägg? I detta inlägg påstår du att Hibiskuspollinering är enkelt och amatörlikt och för att lyfta dig själv genom att toppa alla andra påstår du att du håller på med mer avancerade saker som att pollinera citrusar vilket ska ge dig en image av att du är en stor och passionerad trädgårdentusiast som gör mer "wow-lika" trädgårdsjobb?
skogstroll
jaha, men det var ju ett lite tråkigt inlägg, flaxss har många givande inlägg tycker i alla fall jag!! angry.gif

spännande med korsningar... hur gör man för att korsa? vill gärna prova med echinacea om det går
TheLan
Jag tolkade det mer att flaxss menade att han grejar med hybrider/varianter av hibiskusar, att amaryllis är enkelt att få fram nya då man flyttar pollen mellan olika färger/arter. och att han ska trixa och försöka få fram något nytt med sina citrusar men det var hur jag tolkade det. confused.gif
Jan Lindgren
Hej!
Alla som frösår perenner och buskar producerar nya sorter. Ibland blir någon så bra att man förökar den vegetativt.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fiffiga Lisa @ 23-07-2009, 13:31) *
Ibland har jag svårt att tolka dina inlägg? I detta inlägg påstår du att Hibiskuspollinering är enkelt och amatörlikt och för att lyfta dig själv genom att toppa alla andra påstår du att du håller på med mer avancerade saker som att pollinera citrusar vilket ska ge dig en image av att du är en stor och passionerad trädgårdentusiast som gör mer "wow-lika" trädgårdsjobb?

oj wink.gif

ja jag är en passionerad trädgårdsentusiast , skulle ljuga för mig själv om jag skrev att jag inte är det tummenupp.gif

ja du missförstod mitt inlägg så mycket man bara kan göra. det är faktiskt enkelt att få fram egna färgvarienater. och var inte menat som nåt nedslående om du tyckte det. vadå om jag säger att garderobsblomma är enkel är man elak då eller confused.gif

och det är jag inte ensam om på detta forum att få fram egna färgvarianter. som exempel på lätta växter är amaryllis och hibiskus.

och jag har stor passion för citrusar och passiflora och skulle tycka det skulle vara kul att hålla på med att försöka korsa och hålla på (har inte gjort det än). och jag skrev det för att jag trodde tråden handlade om det confused.gif

jag läste på en sida och blev helt enkelt sugen och intresserad av att testa med citrus. och det lät inte alls så svårt enligt den sidan(eller svårt och svårt kanske svårt att få fram men inte så svårt att pollinera). sedan mina ev hybrider kommer jag knappast bli rik på rotfl.gif det är ju för egen tjänst jag gör det av att jag tycker det är roligt och vill skapa nåt eget och testa.

I detta inlägg påstår du att Hibiskuspollinering är enkelt och amatörlikt

läs

http://hibiscus-sinensis.com/pollinering.htm

amaryllis går det till på samma sätt och sedan bara vänta och så fröna tummenupp.gif krävs en pensel och två blommor och sedan krävs det jord att så i.

om citrus

http://www.saalfelds.freeserve.co.uk/hybridization.htm

http://www.homecitrusgrowers.co.uk/hybridseedlings.html
Piccante

Rent generellt är det väl sällan svårt att korsa två växter? Det som behövs är blommor av skilda kön om växten är skildkönad på två individer och kunna förflytta pollen med en pensel eller helt enkelt ta hela ståndaren med en pincett och överföra pollen.
Det svåra är att få den nya sorten fröäkta och beständig, utfallet kan ju mycket väl bli att bara en del av avkomman blir som man önskade så man får sortera bort de plantor som inte ärvde "rätt" anlag. Sen kan man ju föröka vegetativt som Jan påpekade.

Varför skulle citrus vara svårare än andra växter att hybridisera? Ser man till de citrus som odlas så är ju väldigt många hybrider så de verkar ju korsa sig lätt?
MayaLisa
Vilja och våga är väl en utmärkt inställning för att komma vidare och göra något.
GO FOR IT!! tummenupp.gif
skogstroll
precis, försöka kan man ju alltid. Gör man inte det så blir det väl inget heller smile.gif

Fast å andra sidan kom jag och tänka på hur fruktansvärt svårt det måste vara att odla upp orkidé från frö.... har läst lite om det... prova det så har ni nåt att bita i biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (skogstroll @ 23-07-2009, 14:24) *
Fast å andra sidan kom jag och tänka på hur fruktansvärt svårt det måste vara att odla upp orkidé från frö.... har läst lite om det... prova det så har ni nåt att bita i biggrin.gif

orkidé förökning där kan man snacka om avancerat. dock tar jag alltid död på mina orkidéer så det är nog ingen bransch jag ska ge mig in på giggle.gif .
Fny
men så om man är sugen på att testa odla fram egna varianter är hibiskusar lätta att börja med?
skogstroll
låter spännande!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fny @ 23-07-2009, 15:27) *
men så om man är sugen på att testa odla fram egna varianter är hibiskusar lätta att börja med?

amaryllis är 100% att man lyckas. man pollinerar låter frökapslen vara kvar och mogna och sedan sår man dom och man får snabbt upp plantor som sedan växer sig fina och stora. efter 3-6år brukar blommorna visa sig.

men annars är Hibiskius också lätta att så och få framplantor om man får grobara frö.

Fny
själv tycker jag nog att 3-6 år är ganska lång tid att vänta på att se om det blev nå fina blommor... hur är det med hibiskus, när blommar de första gången?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fny @ 23-07-2009, 15:52) *
själv tycker jag nog att 3-6 år är ganska lång tid att vänta på att se om det blev nå fina blommor... hur är det med hibiskus, när blommar de första gången?

det kan ta längre och ta kortare tid. amaryllis måste ju bygga upp löken.

hibiskus vet jag inte, men skulle gissa att det kan ta kortare tid 1-5år kanske vet inte säkert då mina inte blommat än så kan inte räkna åren på hur lång tid mina tog.
Dilara
Japp Hibiskusar är enkla att pollinera, nästan 100% att man lyckas få fram något.
Du hade beställt 2 hibiskusar (om de kommer), då kan du försöka pollinera dessa med varandra.
Det enda tips jag kan ge är att pollinera så tidigt som möjligt, gärna första dagen på morgonen när blommorna är utslagna.
När de blommar första gången är svårt att säga, vissa blommar lika tidigt som sommarblommor, alltså redan första säsongen medan vissa tar flera år på sig. Det är ändå trevligt att se de växa under tiden.
Här är min första hibiskus jag pollinerade fram när jag var 13-14 år. Det tog ungefär 7-8 månader för den att slå ut för första gången.
[attachment=38940:SP_A1089.jpg]
Minns inte hur föräldrarna till denna såg ut.
Fny
men om man nu då hypotetiskt skulle vilja få fram en ny sort C, som är en korsning mellan A och B... hur gör man då för att föröka den? För det finns ju bara en C... jag är förvirrad... kan man då korsa den med sig själv på något sätt? Eller måste man korsa med en annan?
känner att jag gääärna skulle vilja testa att pollinera och odla fram någon egen hibiskus, om jag någonsin får de där som jag har beställt!
TheLan
ta en stickling från C?
Piccante
CITAT (Fny @ 23-07-2009, 22:02) *
men om man nu då hypotetiskt skulle vilja få fram en ny sort C, som är en korsning mellan A och B... hur gör man då för att föröka den? För det finns ju bara en C... jag är förvirrad... kan man då korsa den med sig själv på något sätt? Eller måste man korsa med en annan?
känner att jag gääärna skulle vilja testa att pollinera och odla fram någon egen hibiskus, om jag någonsin får de där som jag har beställt!

Om växten är dubbelkönad så kan du pollinera den med sig själv. Annars är det en fördel att ha två av korsningen så att man kan renodla den genom att korsa de två (F1 generationen) och sortera bort de avkomma som inte blir som du hade tänkt dig (några kommer få ursprungsarternas utseende).
Wilmer
Jag gör inget aktivt själv, MEN jag tycker aklejorna som korsar sig av sig själva är döläckra i sina färvariationer wub.gif
Fny
CITAT
Om växten är dubbelkönad så kan du pollinera den med sig själv. Annars är det en fördel att ha två av korsningen så att man kan renodla den genom att korsa de två (F1 generationen) och sortera bort de avkomma som inte blir som du hade tänkt dig (några kommer få ursprungsarternas utseende).

aha, jag förstår.... undrar om ökenros är lätt att pollinera? finns ju så många vackra sorter...
Orkidétjuven
Inget ont of hybridiseringar och korsningar, man kan få fram spännande färger och varianter och det är säkert kul att greja med det. Dessutom får man fram varianter som klarar sig lättare i vissa miljöer osv... men i vissa sammanhang tycker jag det är lite trist och tråkigt för man förlorar ju orginalen.

Jag tycker nästan det är roligare att odla rena arter om man har möjlighet till det.
Eller tycker ni jag är helt ute och cyklar nu?
Fny
jo visst förstår jag vad du menar, jag håller bara inte med. biggrin.gif alla de "rena arterna" är väl ändå också från grunden korsningar, som råkade bli väldigt lyckade!
Orkidétjuven
Ja visst är det de från början. Det är ju så arter blir till,hybridiseringar, korsningar och mutationer.

fast ska man resonera lite så varför ens engagera sig i diverse projekt som att bevara gammeldags sorter osv.?
Jag menade bara med att jag är rädd att genbanken försvinner.
Esther_B
Jag har en annan fråga angående hibiskuspollinering.
Jag pollinerade två olika hibiskusblommor med varann, en gul och en röd. Idag hade frökapseln spruckit upp och där i fanns 5 mogna fröer som jag sådde direkt. Nu undrar jag: Kommer alla dessa 5 frön se lika ut när de blir stora, eller blir det 5 olika individer?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Esther_B @ 24-07-2009, 12:23) *
Jag har en annan fråga angående hibiskuspollinering.
Jag pollinerade två olika hibiskusblommor med varann, en gul och en röd. Idag hade frökapseln spruckit upp och där i fanns 5 mogna fröer som jag sådde direkt. Nu undrar jag: Kommer alla dessa 5 frön se lika ut när de blir stora, eller blir det 5 olika individer?

det kan nog både bli olika och samma.

CITAT (Orkidétjuven @ 24-07-2009, 09:12) *
Inget ont of hybridiseringar och korsningar, man kan få fram spännande färger och varianter och det är säkert kul att greja med det. Dessutom får man fram varianter som klarar sig lättare i vissa miljöer osv... men i vissa sammanhang tycker jag det är lite trist och tråkigt för man förlorar ju orginalen.

Jag tycker nästan det är roligare att odla rena arter om man har möjlighet till det.
Eller tycker ni jag är helt ute och cyklar nu?

jag tycker både ock. roligt med nyheter och testa andra varianter. men att man också bevarar gamla sorter eller den rena arten. tyvärr är det väl mycket så att man vill gärna få fram nytt och bättre hela tiden vilken kan vara synd, ibland är det bra och ibland kan gamla bra sorter trängas undan.
Red Top
CITAT (Orkidétjuven @ 24-07-2009, 11:45) *
Ja visst är det de från början. Det är ju så arter blir till,hybridiseringar, korsningar och mutationer.

fast ska man resonera lite så varför ens engagera sig i diverse projekt som att bevara gammeldags sorter osv.?
Jag menade bara med att jag är rädd att genbanken försvinner.

Jag tycker inte att du är ute och cyklar. Det ligger mycket i det du säger. Själv tycker jag det är roligare när naturen får sköta pollineringen själv. Som Wilmer säger i sitt inlägg. När det gäller aklejor är det lika spännande varje år att se vad (framförallt)humlorna har hittat på vid föregående års pollinering.

Har själv en hyfsat vildvuxen tomt där en stor del består av skog, som stått orörd i mer än hundra år. Detta ger en artrikedom av både småkryp, fåglar och vilda växter. I själva trädgårdsdelen är det mest gammeldags perenner som får bo, uppblandat med diverse ettåringar för färgglädjens skull. Vissa av perennerna och fleråringarna har funnits här sedan 1800-talet och tidigare. Eftersom jag vet att många gör som jag, är jag inte särskilt oroad över andras lekfullhet.

Så länge man ägnar sig åt att få fram hybrider, som inte är härdiga hos oss tycker jag dock inte att det är någon fara. Jag önskar alla lycka till med sina odlingsförsök. kompiskram.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Red Top @ 24-07-2009, 15:23) *
Så länge man ägnar sig åt att få fram hybrider, som inte är härdiga hos oss tycker jag dock inte att det är någon fara. Jag önskar alla lycka till med sina odlingsförsök.

varför får dom inte vara härdiga ? eller menar du att man enbart ska ta fram nytt material på växter som inte är härdiga confused.gif

många av våra gamla ''mormors'' växter är ju också framtagna. jag tycker inte det är farligt med att ta fram nya växter och varianter/hybrider/sorter . men jag tycker också man ska bevara dom gamla sorten och bevara dom rena arterna.
Piccante
En ganska stor del av våra vilda orkideer är hybrider speciellt i släktet Dactylorhiza. Så att man experimenterar själv är att ta efter naturen i viss mån. Ett exempel där man däremot kanske håller på att tränga undan den ursprungliga arten är Bohuslind som är extremt ovanlig som vildväxande i Sverige (tror det är färre än 5 lokaler?). Den vanligt odlade parklinden är en hybrid mellan Bohuslind x skogslind, men varför tar man inte och förökar bohuslind vegetativt och hjälper till att sprida den i sin naturliga miljö så att den kan leva kvar?
Jan Lindgren
Hej!
En liten fundering om citrus. Är inte de oftast apomikta?
MVH
Jan Lindgren
Orkidétjuven
CITAT (Markus_H @ 24-07-2009, 16:27) *
Ett exempel där man däremot kanske håller på att tränga undan den ursprungliga arten är Bohuslind som är extremt ovanlig som vildväxande i Sverige (tror det är färre än 5 lokaler?). Den vanligt odlade parklinden är en hybrid mellan Bohuslind x skogslind, men varför tar man inte och förökar bohuslind vegetativt och hjälper till att sprida den i sin naturliga miljö så att den kan leva kvar?

Det är precis i sådna här fall jag menar.
Vi jobbar här med flera projekt att hindra hybridiseringar mellan olika arter här. Arter som Pohutukawa (Metrosideros excelsa) planterasdes in för syns skull och korsar sig med den sällsynta Rata (Metrosideros robusta).

Samma sak är det med Puaho (Pseudopanax arboreus) och Toothed Lancwood Psseudopanax ferox). Hybridiseringarna tränger undan växten i sin naturliga miljö.

Det här med att skapa härdiga hyrbider.
Risken blir att i framtiden att överlever de vintrar osv så kommer de sprida sig och eventuellt bli ett icke inhemskt ogräs.
Ett bra exempel är vad som händer här i Nya zeeland.
Nu handlar det inte bara om härdigheten, men här blir det ju inte så kallt så växter som klockranka, kaprifol och blomman för dagen dör under vintern.
MEn skulle samma sak hända i Sverige så får vi arter som klarar vintern och så småningom blir ogräs som kväver den naturliga floran om de sprider sig.

Det kommer aldrig gå att inte få dem sprida sig vidare.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jan Lindgren @ 24-07-2009, 19:31) *
Hej!
En liten fundering om citrus. Är inte de oftast apomikta?
MVH
Jan Lindgren

tror jag inte. eller åtminstone går det ju pollinera arter. kanske att hybrider blir det det vet jag inte.
Jan Lindgren
Hej!
Jag kollade upp citrus i Hartmann och Kester: Plant Propagation. De flesta citrusarter är apomikta. Många arter ger flera plantor från ett frö. Den svagaste plantan brukar då vara hybriden. Det är nog inte helt lätt att hybridisera citrus men försöker man inte så blir det inget resultat.
MVH
Jan Lindgren
Myosotis
Vad betyder apomikta? unsure.gif
Jan Lindgren
Hej!
Jag får ta en engelsk förklaring så att jag inte missar något. Detta är taget ur Plant Propagation av Hartmann and Kester.

In some species the embryo is not produced as a result of meiosis and fertilization, but from a cell in the embryo sac or surrounding nucellus, which does not undergo meiosis but develops to form a zygote of the same genetic makeup as the female plant. ( Nonrecurrent apomixis is an exception. ) The occurrence of this of this asexual reproductive process - in place of the sexual reproductive processes of reduction, division, and fertilization to produce an embryo - is known as apomixis. Seedling plants produced in this manner are known as apomicts. Plants that produce only apomictic embryos are known as obligate apomicts; those that produce both apomictic and sexual embryos are facultative apomicts.

Som du förstår kan de bli lite svårt ibland att få hybrider från apomikta växter. Är någon specialintresserad av att föröka växter så rekommenderar jag boken varmt. 700 sidor faktaspäckad text. Härligt!
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon