Jennyirene
23-07-2009, 09:51
Alltså, det bär mig emot att kasta växter som inte är döda, men gud vad mina hjärtan på tråd skräpar ner!! Hur ska man egentligen sköta dessa? Kan man klippa ur eller reda ut härvan på något sätt??
Annars tar du sticklingar som du sätter istället.
Ceropegia woodii som de heter, är annars väldigt lättskött. Tänk på den som en suckulent och sköt den därefter, så kommer du få se blommor också.
smajlizz
23-07-2009, 11:05
Min kille har en sån planta som står i en kruka uppe på en bokhylla och vattnas inte alltför ofta. Den verkar iaf trivas då den fått flera meter långa trådar med blommor och allt
GunnellF
23-07-2009, 11:15
Hjärtan på tråd, Ceropegia woodii, kan bli lite skräpiga emellanåt. Jag brukar rensa ur min gamla planta mellan varven, det växer snart ut nytt. Viktigast är att inte vattna för mycket... Om du vill föröka eller få nya plantor så kan du dela den du har och plantera knölarna som bildats.
Jennyirene
23-07-2009, 15:30
Ok....den har haft blommor flera gånger och ibland kommer det som stora bollar.....är det de du menar med knölar då eller, som man kan plantera?? Eller kan man ta sticklingar på något annat sätt?
GunnellF
23-07-2009, 15:37
CITAT (Jennyirene @ 23-07-2009, 16:30)

Ok....den har haft blommor flera gånger och ibland kommer det som stora bollar.....är det de du menar med knölar då eller, som man kan plantera?? Eller kan man ta sticklingar på något annat sätt?
Ja, precis... bollarna eller knölarna kan man använda till att föröka plantan med.
Chivvie
25-07-2009, 16:20
Hade en, som inte trivdes så bra, och när jag ansåg den slängfärdig, klippte jag av de bästa rankorna och petade för skojs skull ner dem i ett glas med lavagrus. Utan några förhoppningar alls. Men där trivdes de, växer som bara den, förgrenar sig och måste nog snart få en bättre plats...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.