Carro på Långslätten
23-07-2009, 09:56
Hej
Jag har en jättefin humlebuske som täcker hela min farstubro på vårt uthus. I år har ngt dock ätit upp bladen men inte nervtrådarna så den ser lite skum ut. Vad kan det varit som smaskat och hur kan jag bli av med dem?
Jag skulle vilja ta skott av den för att få till farstubron på huset, hur ska jag gå till väga? Kan jag lägga jord över grena som med kaprifolen eller kan jag ta skott som av lavendeln? Kan jag göra det nu i höst eller måste jag vänta till nästa år?
Jag har tänkt att planera dem på norrsidan på ett torrt läge, vad tror ni kommer det att funka? Är det något speciellt jag ska tänka på vid plantering, typ av jord eller djup på grop?
Många frågor men hoppas på svar
Bästa hälsningar
Carro på Långslätten
Åsa, mälardalen zon 2
23-07-2009, 13:00
Humlefly = en fjärilslarv kan kaläta humlen ganska snabbt men detta skadar inte humlen nämnvärt och ofta har man bara problem något/några år sedan tar de naturliga fienderna över. Det finns dock sätt att bekämpa fjärilslarverna med en bakterie som man pudrar ut på växten då man ser de små larverna (det hjälper inte att pudra när bladen redan är uppätna och larverna har förpuppat sig). Tyvärr är bakterien dyr ca 150kr för 35g. Men jag tycker det är inödigt att slösa på sånt på en växt som faktiskt inte skadas nämnvärt av kalätningen.
Humle förökas enklast på våren genom att man gräver upp en bit av växten, tror inte stickling och avläggare funkar lika bra. Tror det t.o.m kan räcka med en rotbit för att man ska få en ny planta, humlens rotsystem är ju nästan omöjligt att ta död på.