Full version: myrbo i gräsmattan.
norea
Såg nyss attvår gräsmatta är full av små jordhögar som är fulla av små ljusbruna myror och några flygmyror.Har aldrig sett det så i någon gräsmatta. Hur blir jag av med dem?
Gossen Ruda
Pissmyror/ettermyror/rödmyror eller vad dom kallas bygger gärna små bon i gräsmattan. Något bra myrmedel får dom på andra tankar.
KURT
Man kan också ersätta gräset med asfalt.
Bengalow
Pudra på Baythion, och vattna försiktigt på jordhögen - medlet är långtidsverkande, och dom flyttar garanterat till ett annat ställe, grannen t.ex.
norea
CITAT (Bengalow @ 23-07-2009, 12:43) *
Pudra på Baythion, och vattna försiktigt på jordhögen - medlet är långtidsverkande, och dom flyttar garanterat till ett annat ställe, grannen t.ex.

ja eller till nån annan plats i min trädgård..
Gossen Ruda
CITAT (norea @ 23-07-2009, 13:04) *
ja eller till nån annan plats i min trädgård..

Nja, efter ett par flyttar fattar dom vinken. Om dom överlever.
skogstroll
CITAT (KURT @ 23-07-2009, 12:38) *
Man kan också ersätta gräset med asfalt.

nu låter du som min sambo, han hade gärna asfalterat halva tomten om han fick...

Rejäla spolningar med vatten motar bort mina myror i alla fall smile.gif de verkar gilla att ha varmt o torrt
smuleborg
CITAT (skogstroll @ 23-07-2009, 13:42) *
Rejäla spolningar med vatten motar bort mina myror i alla fall smile.gif de verkar gilla att ha varmt o torrt

Ja. Vattna ofta och böka runt med gräsklippare kan nog få dem att tänka på flytt.

Glöm inte att myran är ett rovdjur. Kan ställa till det genom att t.ex. plantera ut lusaägg (det vill jag lova), men gör också en hel del nytta. Vad får vi istället om vi utrotar myran? Obalans?

Och vad lever på myror? Obalans?
norea
CITAT (Bengalow @ 23-07-2009, 12:43) *

Var kan köpa det? när jag söker på internet hittar jag bara att Bayer slutat sälja det.
Bengalow
Det hade jag inte en aaaning om, att dom slutat med det. Det var/är MYCKET effektivt. Jag har alltid köpt det där vi handlar blommor och fröer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon