Vingnöten
Jag har rätt så stora rosmarin, fjärilslavendel, miscantus och bambu som jag har i stora krukor på altanen. Går dessa att övervintra? Hur gör jag då isåfall?
GunnellF
Har du nåt frostfritt ställe där de kan stå över vintern, där det ändå inte blir för varmt?
Vingnöten
Hmmm vi har en liten "gäststuga", men om det blir frostfritt där undrar jag. Den är nog ganska dåligt isolerad, byggd 1801! Det finns ingen el indragen där heller. Men kanske att man kan dra in en förlängningssladd.
GunnellF
CITAT (Vingnöten @ 23-07-2009, 12:59) *
Hmmm vi har en liten "gäststuga", men om det blir frostfritt där undrar jag. Den är nog ganska dåligt isolerad, byggd 1801! Det finns ingen el indragen där heller.

Var i landet bor du?
Vingnöten
Ett par hundra meter från Kalmarsund. Zon 1 alltså.
GunnellF
CITAT (Vingnöten @ 23-07-2009, 13:04) *
Ett par hundra meter från Kalmarsund. Zon 1 alltså.

Ah, ja då har du ju ett bra läge. Det finns säkert nån från Skåne som kan tala om hur de gör med sina krukor, jag bor lite väl långt norrut för att kunna svara på det, men det kanske funkar med gäststugan ändå.
Alexander-VG-zon3
beroende vilken bambu du har så tål alla dessa ett par frostnätter även i kruka. så står dom lite torrare och ev med skydd så tror jag dom skulle klara sig fint i din gäststuga.

Gräset borde vara härdigt hos dig lika så bambun om det är en tåligsort, så du kan ju ev gräva ner dom med kruka i jorden så kan dom övervintra ute. har du en skyddad södersida med väldärneradjord borde också rosmarinen kunna övervintra hos dig ute. Lavendeln är den känsligaste av dom du har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon