Verkar ha fått linblommor i dikeskanten, tycker de är söta och undrar om de är fleråriga? De har inte varit där förut utan poppade upp i år då vi har grävt nytt dike. Tänkte isåfall flytta dem eftersom jag i dikeskanten har planer på att sätta buskar.
zaaritha
24-07-2009, 21:32
Enligt min erfarenhet är de ettåriga!
Jag brukar så dem man köper på "hälsokostavdelningen" på Willys eller ICA Maxi!
De blir jättefina!
Tack för svaret, googlade på det och fann att de är ettåriga! Förresten så kom det fram att min man slängt ut vanliga linfrön lite här och var så det är anledningen till att de poppat upp! Söta är de iallfall!
Hej
Ettåriga ? Isåfall måste de fröa av sig, för min mamma har fullt med Blålin i ett land, varje år. Inte sår hon nya, utan hon har haft dom många år. Jag fick en tuva av henne och planterade i min "Blå Hörna". Tror ni inte det blir något då ? Klippte ju av övre delen, för att den skulle orka rota sig.
Hälsn Tepa
Eva 33c
28-07-2009, 09:27
Det är ju skillnad på lin och lin. Det lin man odlar på åkrar och kan göra tyg eller olja av heter Linum usitatissimum, och är ettårigt. Men sen finns flera perenna arter av lin, vanligast kanske i trädgården är Linum perenne, bergslin. Och den växer i tuvor och blommar med blå linblommor. Kanske det är den du har tepa? Den är väldigt lik spånadslinet i blomman. Jag har båda.
Hej
Det är nog Blålin jag har, åtminstone kallar min mamma det så. Då borde det ju inte göra något att jag klippte det om det är en perenn sort. Puh, lättad. Tack.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.