Full version: Amaryllis i glas-vas?
Hanna Lindqvist
Jag har precis skaffat mig en amaryllis, som just nu står i en kruka och har en "knopp". Jag undrar om jag kan använda en "amaryllis-vas" (i glas: hög, vid uptill och smal fot) att sätta löken istället för att ha den i en tråkig kruka. Jag läste i Odla.nu´s artikel "Opp Amaryllis" om att man skulle använda vattenkristallgel. Någon som vet vad detta är och varför/hur man använder det? huh.gif
Siri
Hej
Det går mycket väl att ha en amaryllis i glasvas med bara vatten i (precis som hyacinterna som blommar nu till jul).Näringen som behövs finns i löken.
Det man ska täka på är att inte ha vatten för högt upp. Ska inte nå själva löken.
Men det här kristallerna vet jag inte vad det är för något,,,

Vänligen
Siri
Ina
Vattenhållande kristaller - är det samma sort som det man kan blanda i jorden i amplar o d? Då finns det en sort som heter Swellgel. Här kan du hitta lite info!
Almabama
Har för första gången också gett mig på en amaryllis-vas, måste ju
bara se hur det funkar... Jag har bara en skvätt vatten så att
rötterna har kontakt och på en och en halv vecka så har det dykt upp både bladtopp och knopp. Men en sak jag funderar över - när man har dem i jord så ska man ju inte vattna för mycket eftersom den knatar iväg och blir lite väl hög, eller? Hur blir det då i en vas, när den har vuxit till sig lite så borde man väl kunna hälla bort vattnet?
Vad tycker ni som har donat med både och? Det måste väl vara bättre att peta ner den i jord egentligen...
Almabama
Sedär ja, nu har den börjat ruttna så smått... Jag hoppas att löken klarar sig så knopparna hinner slå ut. Nu hällde jag bort vattnet så den får klara sig på det den har fått. Är jag dum då?
Ina
Jag har alltid mina Amaryllisar i jord! När man har dom i bara vatten gör ju löken slut på all lagrad näring och har ingen matig jord att fylla på reserverna med.

Jag hade nog petat ner den stackars löken i jord...

Psst - tror inte att du är dum!! rolleyes.gif
Almabama
Tack Ina! Om jag berättar att jag kapade rötterna (de hade förstås också ruttnat) så kanske jag får anses som mindre begåvad ändå då smile.gif Jag tror nog också att det är betydligt mycket bättre att sätta i jord men eftersom jag jobbar på en blombutik och många kunder frågar om det funkar bra så var jag ju tvungen att prova. Det man bara kan teoretiskt är liksom inte riktiga kunskaper enligt mig. vi får väl se om rackarna klarar sig... Har du lyckats med vas någon gång?
Almabama
Fasiken det borde ju funka ändå eftersom så många köper vaser....
Ina
Jag har faktiskt aldrig provat med amaryllis i glas...
Ibland när jag köper hyacinter "fuskar" jag och spolar rent rötterna från sand/jord och sätter hela härligheten i hyacintglas, men det blir oftast väldigt vingligt så jag vill helst inte försöka med en amaryllis!!

Om rötterna var ruttna hade du väl inte så mycket att välja på antar jag! unsure.gif
Hur långt har knoppen hunnit?
Hannele
Ett snapsglas vatten per vecka räcker för en amaryllis.
Hållbar snittblomma också.
*Felix matte*
Jag köpte en lök och satte den i kruka för en vecka sedan
Nu undrar jag ...Vad är det som sticker upp till vänster om löken?
Ina
Det ser ut som om din nyinköpta lök har fått barn!! smile.gif

Du får vänta och se - jag tycker att det ser ut som amaryllisblad och om det är det så har du en sidolök på gång! Då kan du låta den sitta kvar och sedan när det är "nattdags" för den stora löken ta loss den lilla och låta den få en egen kruka. Smålökar skall inte sova - dom har för lite lagrad näring för att fixa det!

Är det nåt annat - tja... låt det växa och se vad det blir!! laugh.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag försökte förra året med Amaryllis i vas men efter några veckor satte jag löken i vanlig kruka med jord. I vasen ruttnade bara rötterna. Efter några veckor i jord kom också knopparna upp.
Så jag gör inte om det.

Elisabeth
*Felix matte*
CITAT (Ina @ 09-11-2003, 23:26)
Är det nåt annat - tja... låt det växa och se vad det blir!! laugh.gif

Växer, gör den i raketfart laugh.gif flera cm under natten ohmy.gif
Jag väntar....
Siri
Hej
Jo, jag har min amaryllis i glasvas detta året och det fungerar bra nu. Men- några rötter ruttnade först men då jag tog bort dem så har det gått bra. De verkade som om de var lite skadade från början. Det växte snabbt ut nya.

Vänligen
Siri
Almabama
CITAT (Ina @ 09-11-2003, 19:27)
Jag har faktiskt aldrig provat med amaryllis i glas...
Ibland när jag köper hyacinter "fuskar" jag och spolar rent rötterna från sand/jord och sätter hela härligheten i hyacintglas, men det blir oftast väldigt vingligt så jag vill helst inte försöka med en amaryllis!!

Om rötterna var ruttna hade du väl inte så mycket att välja på antar jag! unsure.gif
Hur långt har knoppen hunnit?

Den ena knoppen har kommit upp sådär 30 cm och den andra är precis ovanför "ut-ploppar-stället" så jag är optimist och tror att åtminstone den ena ska hinna slå ut smile.gif
Ina
Ok - det låter ju som om du skall kunna njuta av blomsterprakten till slut! smile.gif

Lycka till!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon