disamjuk
Varför börjar mina tomatplantor i växthuset få gula blad? Hur mycket blad kan jag ta bort på en tomatplanta för att frukterna ska få sol? Det är dåligt med sol och plantorna står trångt i växthuset.
Tacksam för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Svårt att säga vad det beror på ifall man inte får se någon bild eller får en mera ingående beskrivning.

Generellt är det ju så att de äldsta bladen vissnar när de är utslitna + blir skuggade av de ovansittande bladen och då gör de ingen nytta och vissnar bort = det är de nedersta bladen som gulnar. Detta är normalt bara att ta bort de nedersta bladen.

Även gråmögelangrepp ger gulnande blad men då kan det gulna lite överallt på plantan. Åtgärd: Blöt ej ner bladen vid vattning, vattna på förmiddagen aldrig på kvällen, låt jorden torka upp mellan vattningarna speciellt ifall man odlar i marken det räcker om det finns fukt längre ner i marken, plocka bort sjuka blad + kanske glesa lite ifall det är väldigt tätt så att bladen snabbt torkar upp ifall det blir dagg och liknande på bladen.

Sedan kan ju även näringsbrist och en del andra sjukdomar ge gulnande blad, de 2 jag beskrivit mer ingående är dock de vanligaste.

Och en del blad kan man ju ta bort men inte alltför många bladen försörjer ju plantan och frukten men man kan ju ta bort lite blad här och var där man ser att frukterna börjar mogna för att ge dem lite mera ljus.
skogstroll
kanske taskigt läge på växthuset? (amatörkommentar)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon