Helena i zon 2
23-07-2009, 14:19
Hej,
jag är ganska så säker på att det är sötkörsbär jag har ett par träd av på tomten. Bären är mogna nu, gul/röda, ljust kött och lite vattniga med inte allt för stark smak.
Kan man göra saft på dem tror ni? Eller funkar det bara med surkörsbär?
Åsa, mälardalen zon 2
23-07-2009, 15:27
Surkörsbär ger ofta en mer smakstark saft men det går utmärkt att koka saft på sötkörsbär också. Morsan har alltid kokat saft på sötkörsbär eftersom hon fått plocka såna hos bekanta och nog hade den strykande åtgång när vi var små, numera är det ingen av oss som är speciellt förtjusta i saft längre så nu kokas det inte så mycket saft.
Helena i zon 2
23-07-2009, 15:49
Tack för svar!
Då ska jag prova att koka på mina. Har en man som är barnsligt förtjust i saft!
Jag hade precis tänkt ställa samma fråga! Kan man ha citronsyra i för att få bättre smak? Jag ska också prova igen, provade för många år sedan var inte så förtjust i smaken.
Platinum
23-07-2009, 16:29
CITAT (Wilmer @ 23-07-2009, 17:27)

Jag hade precis tänkt ställa samma fråga! Kan man ha citronsyra i för att få bättre smak? Jag ska också prova igen, provade för många år sedan var inte så förtjust i smaken.
Annars kan du ju blanda upp dem med andra bär om du har tillgång, typ vinbär eller kanske hallon.
Jag tycker ofta lite citronsyra hjälper upp smaken på många bär. Körsbär passar mycket bra att blanda med mera pektinrika bär t ex svarta vinbär. Då kan man göra sylt eller marmelad, naturligtvis skall man ha med de krossade kärnorna inknutna i en duk, för at ge lite mandelsmak. Man kan kärna ur körsbär med ett gem.
Jag ska göra sylt i morgon. Såg att de börjat mögla på trädet nu i regnet
Helena i zon 2
24-07-2009, 09:08
Nybörjarfråga:
Om man blandar körbär och vinbär till saftkok, ska man då blanda 50/50?
Behöver körsbären skärnas ur även vid saftkok?
CITAT (Helena i zon 2 @ 24-07-2009, 09:08)

Nybörjarfråga:
Om man blandar körbär och vinbär till saftkok, ska man då blanda 50/50?
Behöver körsbären skärnas ur även vid saftkok?
Proportionerna är mera en fråga om smak och tillgång. Om man kokar saft så behöver man inte rensa alls, man kan ha med ganska mycket skräp!
anne-li i olofstorp
24-07-2009, 17:26
Ta gärna med bär från Häggmispel om du har. Det ger en lite pikant smak.
Tipset Kurt nämnde med krossade kärnor gjorde alltid min mamma för att få mer smak på körsbärssaften.
Är du säker på att din mamma ville ha mer saft genom att krossa kärnorna. Jag skulle tro att hon ville ha lite mer smak lite kärvhet.
Funderar allvarligt på att göra likör på kärnor sockerlag och vodka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.