Full version: Sniglar och Myror
Emelita
Hej har två frågor en om sniglar och en om myror. Vid våran sommarstugan har vi turen att inte ha några mördarsniglar som vi är mycket glada för, det jag undrar över är hur jag ska se till att inte få med sniglarna i plantor jag köper då plantskolan ligger där det finns massor av dessa sniglar?
Vårat växthus vid sommarstugan är fullt med myrbon de vanliga små svarta och massor med flygmyror, finns det något miljövänligt sätt att få bort dem från växthuset?

Tack på förhand
smuleborg
Vad gäller sniglarna:
1. Köp absolut inte plantor från denna plantskola. Driv fram plantor från frön.
2. Köp möjligen från annan plantskola/handelsträdgård du känner förtroende för. Sätt i så fall växterna i ("sluten") karantän innan du planterar ut dem. Att (minutiöst) spola av rötterna kan funka, om du har "kommunalt avlopp" och vet hur bebissniglar och ägg ser ut. Alla växter tål inte denna behandling. Därför förespråkar jag karantänen. Men helt säkert är det inte.
3. Ta inte emot plantor från vänner och bekanta, om du inte verkligen vet att de har "snigelfritt".

Inte heller vi har mördarsniglar.

Bengalow
Mot myor - Pudra med Baythion - det är långtidsverkande. Dom gillar det inte och drar därifrån med en gång!! Myrfritt på 2 dagar....
Gossen Ruda
Fast så miljövänligt är det nog inte. rolleyes.gif Prova annars med mycket vatten, myror vill ha torrt och varmt.
Emelita
Då får det bli att odla upp allt själva då, men hur ska man göra om man vill ha ett frukträd? Kan man skölja bort all jord på träd?
Myrorna ska börjas vattna med en gång och hoppas på att de bygger sina bon i skogen istället för mitt växthus.
smuleborg
CITAT (Emelita @ 23-07-2009, 22:08) *
Då får det bli att odla upp allt själva då, men hur ska man göra om man vill ha ett frukträd? Kan man skölja bort all jord på träd?

Vi står inför samma dilemma.
Emelita
ett helt klart jobbigt läge.
lotta65
Jag köper de plantor jag vill ha, oavsett odlare. Udda sorter får man ju söka, ska det vara garanterat snigelfritt
hittar man inget. Hur vet man att det är snigelfritt? Jag beställer Nemaslug (nematoder, krav-godkända tydligen) mot sniglar, som jag vattnar alla nyköpta plantor med. Om någon lovat mej en planta av något, så väntar jag med att hämta den till jag gör en köprunda och kan vattna på alla plantor samtidigt.
Maj-Elén
Hade myror i växthuset men det bekymrade mig inte för jag är ganska tolerant mot det mesta i naturen.Men de försvann när jag gödslade med hönsgödsel. Detta är egen erfarenhet och absolut inte vetenskapligt bevisat.
Men det hade varit kul om fler provar, det kan ju vara så att myrorna tror att de har hamnat i en hönsgård och hur ljus är då framtiden om man är en myra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon