TheLan
Hej.
Jag har en inglasad balkong i västerläge, solen kommer till den ungefär vid 2 tiden på dagen. zon 1-2 skulle jag gissa på.
Då jag är så förtjust i klematis så hade jag så gärna velat ha en på balkongen. Fungerar det? Sen så läste jag att det finns vissa städsegröna klematisar, hade det varit ett alternativ? jag kan ge det eventuella exemplaret skugga runt fötterna då jag har ett täckt räcke nertill runt balkongen.

väldigt tacksam för synpunkter och svar smile.gif
Mvh
Therese
Finn Klematis

Hej!

Det går utmärkt med klematis. Jag tycker inte Du skall plantera vintergröna clematis.
Det är inte säkert att dom klarar vintern.
Plantera klematis klippgrupp 3. Två mycket bra klematis för balkong är Köningskind kungsblå
och Stasik rödbetsröd. Dom blir Ca. 1,5 M. höga och hela plantan blommar.
Om Du vill ha högre klematis 2-2,5 M. så finns det hur många som helst.

Mvh.
Finn
Alexander-VG-zon3
Clematis armandii - har jag haft på friland i skåne zon 1-2 i ett skyddat söderläge, den lever dock inte nu längre. men om du inte får alltför kallt på balkongen så borde den klara sig. ev kan du skydda den med grön vinterväv både mot stark kyla och ev solen på våren/vintern. den har vackra blad och får vita doftande blommor.
TheLan
Tack för svar!
Dina två förslag var jättefina Finn!! Speciellt den rödbetsröda wub.gif
Ditt förslag var helt underbart flaxss men jag är inte riktigt förtjust i formen på blommorna. Jag föredrar lite fylligare blommor.
Har ni något förslag på en vit i klippgrupp tre som hade fungerat?

Mvh
Therese
Finn Klematis
CITAT (TheLan @ 23-07-2009, 17:48) *
Tack för svar!
Dina två förslag var jättefina Finn!! Speciellt den rödbetsröda wub.gif
Ditt förslag var helt underbart flaxss men jag är inte riktigt förtjust i formen på blommorna. Jag föredrar lite fylligare blommor.
Har ni något förslag på en vit i klippgrupp tre som hade fungerat?

Mvh
Therese

Hej!

Valge Daam.

Finn
TheLan
Tack så jättemycket Finn smiley_small_hug.gif thanks.gif
Margaretha
Bara en liten varning. Jag har en inglasad söderbalkong, där jättestora passionsblommor, hibiskusar och potatisblommor stortrivs. MEN inte klematis! Har gjort flera försök, men de får alltid spinn. För varmt? För torr luft? Vet inte, men jag har gett upp. Det får bli passionsblommor i stället. Passionsblommorna övervintrar på balkongen med hjälp av en fläkt som håller +5 hela vintern i Skåne, men det beror ju på var du bor förstås.

Hoppas att det går bättre för dig! Klematis är en en underbar växt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon