Full version: citrongräs
Liselotte i zon 3
Kan man odla citrongräs inne.....ja nu under vinterhalvåret eller är det helt omöjligt???? unsure.gif

Har fått smak för det thailändska köket...mmmmmmm....starkt skall det vara och med citrongräs. Tänkte minska ner på utgifterna bland "knasiga" matvaror och odla själv.

Någon som känner för att bita i detta ???? unsure.gif

Liselotte
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå visst går det att ha citrongräs som krukväxt på vintern. Det blir kanske något risigare än när de står ute på sommaren men annars fungerar det, ställ det gärna så ljust som möjligt och gärna något svalare. Citrongräs är flerårigt så du kan ha kvar en kruka i flera år.

Hittar du fina färska skott som är skördade långt ner i matvarubutiken så kan man ofta få rötter på dem genom att sätta dem i ett glas med vatten.
Ingrid på Västkusten
Och det är en fördel att rota stjälkarna som Åsa beskriver för sår man dem får man oftast vänta ett tag innan de 'riktiga' stjälkarna dyker upp. Med rotning på vårvintern spar man kanske in ett år?

Hälsar ingrid
eml
Jag har en kruka med citrongräs som såddes i våras. Den har fått stå ute i somras men står nu inne i ca +15 grC med extralyse för övervintring. Stammarna är än så länge tunna och den verkar satsa mer på att "tuva till sig" (d.v.s göra fler spinkiga stammar) än att "tjocka till sig", men stråna är gröna, ser fräsha ut och växer på och jag har läst att "till-tjockningen" ska komma först andra året, så än finns det hopp... smile.gif

Jag har prövat att rota köpta stammar och det går fort och lätt (bara en bit av det hårda nedanför stammen finns med). Dessa stammar har dock dött då jag ofta är alltför "välvillig" i min omsorg och tenderar att vattna ihjäl plantor sad.gif .

Frågor: just nu har jag 5-6 tuvor som delar en kruka (ca 12 cm i diameter), är det bättre att i vår separera tuvorna och ha en per kruka?
Behöver/bör citrongräs ha stor kruka eller kan jag behålla dem i en mindre (minskar risken för "drunkningsdöden" hoppas jag)?
Är citrongräs torktåligt?
Ingrid på Västkusten
Tips emot drunkningsdöden, blanda in ca 30 - 50 % leca och sand/grus i jorden då går det hur bra som helst!

Hälsar Ingrid
Eva i Västerås
Jag har en STOR torva med citrongräs som jag sådde förra våren. När jag tog in den förra hösten satte jag den i en rejäl självvattnande kruka, 25cm i diameter. Den klarade sig bra över vintern, och fick stå i samma kruka med lite ny jord ovanpå, på den inglasade uteplatsen över sommaren.
Den är nu så vacker att jag inte nänns klippa av den, utan jag köper citrongräs till krydda och har min egen bara till lyst. Det är en nästan meterhög gräsrugge, som doftar citron när man kommer åt den.
Eva St
Låter ju helintressant att sätta citrongräs i vatten och rota. Har försökt andra år från frö men inte blivit något att hurra över precis.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon