eba
Planterade en rododendron (mörkröd dubbelblommande) i juni och den verkade trivas - massor av nya blad, den blev snabbt dubbel så stor. Nu plötsligt har den tappar hälften av bladen och ser riktigt ledsen ut. Vad kan ha hänt? Jag har klippt bort alla döda grenar nu.
Gunilla T
Hur har du planterat den?...i vilken jord?

Vilken Rhododendron är det?
Bassam
Hej , jag tycker att det kommer kallt på den här tiden , det är naturliga att händer . H:Bassam
Fågelvägen
Nej, också om det är en lövfällande rhododendron (azalea) ska den väl ändå inte tappa blad denhär tiden? g.gif
Kan du ha gödslat den för häftigt vid planteringen?
Jan Lindgren
Hej!
Rhododendron ska tappa en del blad. Bladen lever normalt 2-4 år, beroende på sort, därefter faller bladen. Är det näringsbrist så satsar plantan på de nya bladen och offrar de gamla. Slokar alla bladen så är det troligen ett svampangrepp som gör att plantan dör.
MVH
Jan Lindgren
eba
tack alla för synpunkter - jag planterade i rododendronjord och sorten är 'Polarnacht'. Jag har inte tillfört ytterligare näring, men det kanske jag borde göra nu?
Åsa, mälardalen zon 2
Kan ju vara torka också, nyplanterade växter måste ju ha massor av vatten regelbundet och rhododendronsläktet med sitt ytliga rotsystem är ju lite extra torkkänsligt.

Och nej ingen gödning efter midsommar.
eba
OK - ingen näring! Det har regnat mycket och jag har dessutom vattnat en hel del. Nu får jag se tiden an. Jag har en misstanke att det kan vara en storväxt katt som har gnagt på grenarna - låter det troligt? Han stryker omkring här och äter på det mesta, även om jag aldrig sett honom vid just rododendronen.
takstigen
Eba
Glöm inte att vattna den rikligt i september då den sätter nya knoppar
Lycka till
Fågelvägen
eba du skrev att din rhododendron fått massor med nya blad. Är det de gamla bladen den har tappat, eller de nya? Att den tappar de gamla är inget att bekymra sig över, tycker jag, ifall de nya bladen är kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon