Lillpluttan
Några av mina tomatplantor i växthuset har fått "skägg", ljusa taggar på undersidan av stam/grenar. Någon som vet vad det är?? Normalt eller någon sjukdom? Har bifogat en fil med bild.

Detta är mitt första år som växthusodlare och har dessutom drabbats av pistillröta. Kan kanske bero på allt regn som faller och att det blir för fuktigt i växthuset??
GunnellF
Skägget är inget att oroa sig för. Pistillröta beror oftast på ojämn vattentillförsel.
Lillpluttan
Tack för din snabba hjälp! Känner mig lättad att skägget inte är något att oroa sig för! Det räcker så väl med pistillrötan wink.gif !!

Vet du vad skägget är för något och varför det blir så?? Eller någon annan som vet? Är nyfiken..
Alexander-VG-zon3
det är rötter som kommer på stammarna. det är därför man kan plantera tomater ''djupare'' då dom får rötter på stammarna.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp fast får de sådär mycket rötter på stammarna en bra bit ovan mark brukar det vara ett tecken på att det är för fuktigt och jag tycker jag ser början till små gråmögelattacker på några av bladen så håll luftfuktigheten nere, duscha ej bladen och vattna på förmiddagen (ej på kvällen) + låt gärna jorden torka upp mellan vattningarna.
kentbra
Tilläggas kan, att det är jättelätt att ta sticklingar från tomatplantor.
Själv sätter jag en del tjuvskott som jag nyper bort.
Rotar sig på någon vecka.
Malin_MeL
om man tar en stickling, kommer det blommor direkt då? är den lika mogen som moderplantan? eller tar det 6-8 v eckor som när man sår?
lotte.schioler
Ja, och ha ett fönstren eller dörren öppen en bit dygnet runt. tummenupp.gif

Det kommer blommor mkt fortare än vid sådd! biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
sticklingar blir ju kopior på moderplantan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon