Iris
Jag har anlagt en vit rabatt längs med en grusgång. Eller, det SKA bli en vit rabatt när den är färdig smile.gif

Nu behöver jag idéhjälp! Dels på bra, vitblommande marktäckare. Tåliga och robusta som snabbt breder ut sig, gärna långblommande också biggrin.gif
Dels på kantväxter, som kan passa att avgränsa med mot grusgången. Samma kriterier där: lättodlade, vitblommande, tåliga och utbredande...

Hur nära allt detta kan jag komma i en och samma växt, tro?

Något av det som finns i rabatten är tremastarblomma, iris, nävor, vitsippor, ehhh.... aklejor, löjtnantshjärta, röd solhatt.. tja.
Ormöga har jag satt som marktäckare på ett skuggigt ställe, ska skaffa fler om de trivs, ge mig gärna förslag på fler marktäckare som blommar senare än ormögat (som blommar i maj hos mig).

Jorden är bra, normal/sandig, väldränerad, rabatten är på sina ställen lite skuggig men mest i sol.
Närmast grusgången har jag lämnat en gräsrand (dumt).
Kan jag gräva ner nåt direkt i den tro, gräva bort grässvålen och plantera nån tålig kantperenn bara? Och sedan jordförbättra efter hand?

Många funderingar... tacksam för all respons!
mojan
Vintergröna finns med vita blommor (oftast ser man dem med blå blommor).
Den kanske passar som marktäckare?
TheLan
min första tanke var silverarv. sen så en annan fin "vit" är ju hosta lemon and ice, vitspräckliga blad på den.
lavendelgården
Kul projekt! Vit mossflox och vitblommande timjan blir snart helt marktäckande. Tåliga är dom också. Ormöga är jättelätt att föröka- ta upp småplantor på våren o flytta... Den vitblommande är inte heller så dum som marktäckare. Lycka till
Åsa www.lavendelgarden.nu
Karsan
om du är intresserad av en lite högre torktålig perenn så är vitblommande stäppsalvia fin och blev en kraftig rugge hos mig i zon 2-3, ca 50 cm hög. Doftar aningens mystisk om man sätter näsan nära dock, men blommar väldigt länge (hos mig från juni till augusti-september skulle jag tro)

(kraftigare än här)

Annan vitblommande som sprider sig är myskmadra, som är låg och har ett ljusgrönt fräscht bladverk.

Ett annat alternativ är ett vitrandigt gräs, randgräs (finns i olika höjd och härdighet)

ger ett skirt och luftigt intryck, och är fint hela sommaren
Kicki71
spetsmössa är oxå ett alternativ, den är väldigt dekorativ och breder ut sig. den får stänglar med vita små blommor.
Iris
Spetsmössa är ett intressant alternativ! tror jag har antecknat det nånstans nån gång, hade helt glömt bort det.
När blommar den?
Iris
Vitblommande stäppsalvia... ja :(
faktum är att det står fem stycken härute i krukor, de har inte tagit sig nån, utan är helt döda. Vete sjutton vad som gick fel. Köpte dem härifrån Odla (!) i våras, tillsammans med ett gäng andra vita perenner som tagit sig fint.
De ser jättefina ut på fotot. Jag får nog ta och göra ett nytt försök, visst verkar de vara en jättebra växt att ha!

Myskmadra har jag faktiskt på ett annat ställe. Kanske skulle man ta och plantera in några. Är lite rädd för spridningsförmågan möjligen. Å andra sidan, att saker sprider sig för mycket är aldrig problemet i min trädgård! och om den gjorde det så skulle det inte störa. Bättre blommor än gräs.

Fast randgräset ska jag nog inte blanda in i rabatten. Har dem utanför ett fönster i ett skuggigt hörn. Fantastisk växt. Den kommer att ta över trädgården en dag, så slipper jag bekymmer mer...
Iris
Vit timjan! Hmmmm.... det låter bra. Mossflox också! fakum är att jag har två små inköp ute på altanen, varav jag vill minnas att den ena var mossflox! *springer ut och tittar* men det var det inte, det var kuddflox, men det kan säkert också funka. Var lite osäker på var jag skulle ha den (klassisk misstag, köpa växter utan att veta det whistling.gif ), men i kanten på vita rabatten blir nog bra.
Backnejlika var den andra. Den får åka ner nu den också.
Det blir nog en salig blandning i denna rabatt till slut...
Men jag får väl knö ner allt möjligt och sen se vad som funkar.
Iris
Silverarv och vintergröna är jättebra tips, tack!
Silverarv är ju givet! Jag googlade och äntligen faller det på plats, jag har ju gått och tittat på en växt i folks trädgårdar som jag har tänkt skulle passat utmärkt i denna rabatt, men aldrig vetat vad det är för en. Det är ju silverarv! Måste pröva. Hur skaffar man det lättast tro? Plantskola? Frö?
Kanske ska försöka leta upp några plantor så snart som möjligt.
Vintergröna är ju fantastisk, visste inte att den fanns med vita blommor. Mycket intressant.
Hosta tror jag inte jag känner för i den här rabatten riktigt, fast det borde jag nog - den skulle säkert ge lite välbehövlig struktur tongue.gif
skogstroll
jag har en tossig marktäckare hemma på berget där inget annat växer än gräs och stensöta. En björnbär som just nu blommar med vita blommor! Jättefint. Annars tycker jag myskmadra är fint. Vintergröna har jag också fast den har ju blå blommor. Spetsmössa har jag tänkt skaffa, de är så gulliga
Kicki71
den blommar april- juni ,sedan bildarju bladen en grön-rödmatta.
sanne62
vinteriberis är en trevlig marktäckare...
Zon6
Arenaria Montana, bergnarv, rikblommande låg. Jättefin i kanter
Helen i Piteå Zon 5
Jag kom att tänka på Grönländskt fingerört - Potentilla tridentata ´Nuuk´
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon