Ti bee
Funderar...jag har just planterat en Aksel Olsen vid vår uteplats där den skulle få klänga upp längs ett plank (ca 2.10 högt) och sedan vidare i lite småträd och buskar som hänger ut lite över uteplatsen. Sedan har jag läst mer om rosen och det står att den är bäst lämpad för "trädgårdens vildare delar" och det är ju inte vår uteplats direkt. Någon som har rosen (eller någon av syskonen) placerad på liknande plats? Är det helt fel placering eller kan det fungera?
Charlotte V
Jag tror att skrivningen innebär att busken kanske blir lite stor - inte att den skulle vantrivas eller så. En stor rosbuske passar kanske bättre på en plats där den kan bre ut sig utan att skymma gångar, rabatter eller, som i ditt fall, en uteplats. Men du kanske har gott om plats där? Kanske du bara får hålla efter den lite, så att den inte blir för stor om du inte vill flytta den.

Det är min teori. Utrymmesproblem snarare än trivselproblem, alltså - vet inte vilket du var orolig för.

Charlotte
Ti bee
smile.gif Den har redan fått en ny plats med gott om utrymme att kasta sig hit och dit. Den klättrar nu på vår kattgård, det blir utmärkt tror jag. Ersättare på dess plats vid uteplatsen blev mme alfred carriere.
placeringarna känns bra nu! smile.gif
sanna
Är det inte Aksel Olsen som står där borta...?

(Fniss, ursäkta, är på ett sånt fånigt humör och har dessvärre ingen som helst självkritik... tongue.gif )

Anonym smile.gif
Ti bee
laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
En sådan anonym tok!
biggrin.gif
Terese på Ingarö
Tok?
Snackar ni inte om Rosor....?
...! ohmy.gif
tongue.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
(kunde inte låta bli)

/NN
Ti bee
Men jag tror inte mina lammöron!!! blink.gif Vilka tofsblomster som huserar på detta forum!! laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
Louise i Göteborg
CITAT (sanna @ 18-11-2003, 17:31)

Nej han rör på sig (till kattgården)
sanna
Hörni solbrudar!

Är ni vresia på nå' t sätt?!?!?

laugh.gif biggrin.gif *ho-ho-ho*

/Girl from Ipomea
Betty
CITAT (sanna @ 18-11-2003, 17:31)

Nääe, det ser mer ut som Fingal Olsson... tongue.gif
sanna
Nä, det är faktiskt Madame Alfred Carrierre, en fin kille med stil...passar på uteplatsen.

Sanna smile.gif
Emser
Bild no 3 - är den typ av Doft Jasmin! Jag vet inte namnet på den, men min päron hade en som liknande den fast med fler och större blommor.
Ti bee
biggrin.gif biggrin.gif
Jag antar att du menar mina oidentifierade växter i mitt album?? laugh.gif
Bild nr 3 har det visat sig, är en deutzia! Men jag var inne på doftschersmin jag också innan jag efterlyste busken här på Odla. Då blev den igenkänd som en Deutzia. smile.gif
Ti bee
Madame Alfred Carriere är verkligen en fantastisk snubbe som enligt tillgängliga källor "ger en makalös föreställning mitt på sommaren som varar i några veckor". Det kallar jag stil! laugh.gif
Vi kommer att sitta bänkade på uteplatsen. Han är då klädd i blommor som går i "crèmevitt med inslag av blekrosa". Han kan också bli 4 meter bred! wub.gif En syn för oss halvgudar!
Lena N
CITAT (Ti bee @ 22-11-2003, 15:37)
Madame Alfred Carriere är verkligen en fantastisk snubbe

Visserligen är det inne med könsbyte i dessa dagar, men nog kan väl Madame Alfred Carriere få fortsätta att vara en DAM. biggrin.gif
sanna
Tycker bara att det är så lustigt med "forntidens" benämning av rosor... smile.gif
Här avsåg man verkligen att hedra en vacker KVINNA, men var av tidens konvention tvungna att använda MAKENS namn vid benämningen! Det blir ju så löjligt i våra nutida ögon och öron. Tyvärr är denna löjliga och gammaldags konvention fortfarande i användning på vissa håll: t ex i USA är det ju vanligt att man i officiella sammanhang ännu i våra dagar skriver Mrs James Smith eller vad nu maken kan heta... wink.gif

Så skönt att denna löjliga "artighet" är på utdöende!
Däremot tycker jag att det är väldigt ok att man döper rosor eller andra blommor efter män, som t ex i fallet "Aksel O". Även män kan ju vara ljuvliga som blommor, eller hur?

Sanna smile.gif
Kajsa
Kanadarosorna, Explorerserien på 60- talet har namn efter kända
manliga upptäcktsresande som Henry Hudson, John Cabot, John Davis,
Martin Frobischer, Jens Munk mm. Rosorna skulle vara lika tuffa och
tåliga som dessa män, det var målet i förädlingsarbetet som drevs
av en kvinna Felicitas Svedjas. Kul läsning.
sanna
Schysst! smile.gif
Var kan man läsa mer om dessa tuffa herrar?

Sanna
Kajsa
Tidningen "Din trädgård" nr 8 hade många sidor om friska och härdiga
rosor. Där står en del om Kanadarosorna, hur dom kom fram i början av
1900-talet, två kvinnor är kända Preston på 20-30 talet, och
Felicitas Svejdas på 60-talet. Det är vresrosor i Kanadarosorna.
Gå in på www.floralinnea.com dom säljer 19 Kanadarosor och där
hittar man också en del.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon