Full version: Ny på forumet
AK i Sura
Hej! Är ny medlem på det här forumet. Ser redan att jag känner igen många från Allt om Trädgårds rosforum och det känns ju trevligt! Det här forumet verkar fungera bättre för mig med min gamla dator och här verkar jag till och med kunna skapa egna inlägg! Vill gärna visa en ros som jag gillar skarpt och som jag ramlade över av en slump på Löta förra sommaren. En Austinros som heter Tradescant. Inte de allra största blommorna men en vacker mörk färg (svår att fota!) och en ljuvlig doft.
[attachment=38975:090723tradescant.jpg]
Sussie F-Flower
Hej AK!
Och välkommen hit till Odla! smiley_small_hug.gif
Hoppas att du kommer att trivas här!

Vacker ros du delar med dig av! kompiskram.gif
Ezereht
Jättefin, lite som rose de recht över själva blomformen, fast mycket mörkare och röd. Man får lust att lukta på den, synd bilder återger doft så dåligt wink.gif

Och välkommen till odlaforumet biggrin.gif Ju fler dess bättre.
Thé
Åhå, den var fin! Har aldrig hört talas om...

Välkommen hit! smile.gif
Fny
jättevacker! och välkommen till forumet! tummenupp.gif
Christina i Taxinge~
blomma.gif Välkommen!

'Tradescant' är fantastiskt mörk i färgen! En av de mörkaste tror jag. Lite känslig har jag för mig.....? Men du verkar ha tumme med den?!
Vad är det för zon i Surahammar....?

renate
Välkommen på odla Ak.Har ingen erfarenhet av 'Tradescant' men fin är den.
AK i Sura
Tack för era vänliga kommentarer! Idag blev det lite sent innan jag fick på datorn eftersom jag varit på Söderfors trädgård för första gången. Verkligen värt ett besök!
Jag fick min efterlängtade Burgundy Iceberg och hoppas att den tar sig fint här hemma. Lite andra rosor och Clematis blev det förstås också. Surahammar ligger i zon 3-4, tror att det är lite kyligare/bistrare här än i Taxinge men Tradescanten har klarat denna ganska tuffa vinter utan någon som helst vintertäckning.
Ezereht
Åh burgundy iceberg... den vill jag så gärna ha också. smile.gif
Erika i Sandviken
CITAT (AK i Sura @ 23-07-2009, 23:36) *
Hej! Är ny medlem på det här forumet. Ser redan att jag känner igen många från Allt om Trädgårds rosforum och det känns ju trevligt! Det här forumet verkar fungera bättre för mig med min gamla dator och här verkar jag till och med kunna skapa egna inlägg! Vill gärna visa en ros som jag gillar skarpt och som jag ramlade över av en slump på Löta förra sommaren. En Austinros som heter Tradescant. Inte de allra största blommorna men en vacker mörk färg (svår att fota!) och en ljuvlig doft.
[attachment=38975:090723tradescant.jpg]

Jag hälsar också välkommen och hoppas du ska få svar på frågor och funderingar,likaväl som du ger av dina egna erfarenheter.

Jag såg att du varit på Söderfors,va synd att vi inte kunde träffas där alla, för Anna på AoT var ju också där häromdagen och jag var där förra veckan också.
AK i Sura
CITAT (Ezereht @ 25-07-2009, 01:42) *
Åh burgundy iceberg... den vill jag så gärna ha också. smile.gif

Den ser jättefin ut och jag ska försöka komma ut och plantera den nu. Läcker färg!
Fick kattungar en vecka för tidigt nu på förmiddagen och är lite orolig att min kattmamma inte är färdig. Tyvärr var det två dödfödda och en pytteliten levande men den kommer heller inte att klara sig.
Rosorna och Clematiserna som jag köpte igår får vänta lite i sina krukor men visst kliar det i fingrarna över att få dem på plats.

CITAT (Erika i Sandviken @ 25-07-2009, 10:55) *
Jag hälsar också välkommen och hoppas du ska få svar på frågor och funderingar,likaväl som du ger av dina egna erfarenheter.

Jag såg att du varit på Söderfors,va synd att vi inte kunde träffas där alla, för Anna på AoT var ju också där häromdagen och jag var där förra veckan också.

Tack Erika! Det hade varit kul att träffa dig och Anna där men jag lovar att det blir fler besök. Åker nog redan nu i veckan med en annan väninna som inte varit där. Otroligt välskött trädgård, fina rosor och supertrevlig personal! Deras Clematissoriment var ju helt enormt och jag längtar redan dit igen. Måste väl få trösta mig med lite nya blommor nu när det inga kattungar blev.
Heidi24
Välkommen till forumet! Jättefin Austin ros. Jag är lite nyfiken på Burgundy Iceberg, men då jag har så liten plätt att plantera rosor på så har jag fått planteringsförbud den här sommaren av maken. Kanske till nästa sommar. Hoppas på lite bilder av den!
Stiffe
Välkommen till rosträsket. devil.gif

Härlig vinröd/sammetsröd färg på Tradescent, ungefär som Tuscany & Tuscany Superb. Hade gärna satt nosen i blomman och nosat på den. Nåja, satte nosen i sommarens sista Maidens Blush-blomma istället. Det var inte dumt. tummenupp.gif Sög även vällustigt in dofterna av Roserai de l'Hay, La Ville de Bruxelles, Rose de Recht, Long John Silver, Bourbon Queen och Duchesse de Rohan på dagens trädgårdstour. Ok då, även systrarna Bugnet, Louise & Therese, samt Henri Martin och Rapsodhy in Blue fick sätta till lite doftmolekyler.

Ja, så där är det här i träsket. crazy.gif

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon