Trädgårds Tomten
Hej!

Jag försöker göra en slags engelsk trädgård..med en twist.. Det är kanske inte ens i närheten.. flirting.gif det tar ju flera år att anlägga..

Jag har gjort två njur-runda rabatter med mycket blommor (högt som smått) och även något träd i. Runt om har jag tänkt mej gångar..men har inte kommit så långt i planerna..

Men jag försöker. Jag är en otrolig amatör..så gärna några tips och ideer är mycket välkomna.

Mvh

Trädgårds Tomten
Fågelvägen
Vad är en Svensk Trädgård? En sådan kan väl se ut hur som helst.

När du vill ha tips för en Engelsk trädgård är det lika svårt att föreställa sig vad det är du önskar dig: stenparti? en helt vit och grön trädgård? woodland? klassiska cottage-planteringar? stenbrott? park med stora träd och gräsmattor? en pytteliten trädgård i innerstan med trädgårdstomtar och små fontäner?

En bild eller en beskrivning behövs. Vad du tycker om för växter. Vad du absolut inte vill ha. Sedan kanske du får massor av idéer i forumet.
vaniljstången
Hej!

Befinner mig just nu i södra England och insprireras av alla fantastiska trädgårdar smile.gif
Kan dock bara instämma med Fågelvägen, det finns hur många varianter som helst på trädgårdar även här smile.gif
Välj ut en eller två olika "stilar" du gillar och försök likt engelsmännen att skapa olika "trädgårdsrum". Har besökt en stor trädgård som hade olika rum, en del var bara gröna växter av olika slag, mycket formklippt buxbom, nästa del hade prunkande rabatter i olika färger, en rabatt var vit, nästa rosa osv... där fanns dessutom en japanskinspirerad del och en grekisk del med massa marmorstatyer och palmer...
Hur som helst, fundera på vad du gillar utgå ifrån din växtzon och använd papper och penna för att planera innan du sätter igång med anläggandet smile.gif
Lycka till!
//Petra
skogstroll