Trädgårds Tomten
Hej!

Jag försöker göra en slags engelsk trädgård..med en twist.. Det är kanske inte ens i närheten.. flirting.gif det tar ju flera år att anlägga..

Jag har gjort två njur-runda rabatter med mycket blommor (högt som smått) och även något träd i. Runt om har jag tänkt mej gångar..men har inte kommit så långt i planerna..

Men jag försöker. Jag är en otrolig amatör..så gärna några tips och ideer är mycket välkomna.

Mvh

Trädgårds Tomten
Fågelvägen
Vad är en Svensk Trädgård? En sådan kan väl se ut hur som helst.

När du vill ha tips för en Engelsk trädgård är det lika svårt att föreställa sig vad det är du önskar dig: stenparti? en helt vit och grön trädgård? woodland? klassiska cottage-planteringar? stenbrott? park med stora träd och gräsmattor? en pytteliten trädgård i innerstan med trädgårdstomtar och små fontäner?

En bild eller en beskrivning behövs. Vad du tycker om för växter. Vad du absolut inte vill ha. Sedan kanske du får massor av idéer i forumet.
vaniljstången
Hej!

Befinner mig just nu i södra England och insprireras av alla fantastiska trädgårdar smile.gif
Kan dock bara instämma med Fågelvägen, det finns hur många varianter som helst på trädgårdar även här smile.gif
Välj ut en eller två olika "stilar" du gillar och försök likt engelsmännen att skapa olika "trädgårdsrum". Har besökt en stor trädgård som hade olika rum, en del var bara gröna växter av olika slag, mycket formklippt buxbom, nästa del hade prunkande rabatter i olika färger, en rabatt var vit, nästa rosa osv... där fanns dessutom en japanskinspirerad del och en grekisk del med massa marmorstatyer och palmer...
Hur som helst, fundera på vad du gillar utgå ifrån din växtzon och använd papper och penna för att planera innan du sätter igång med anläggandet smile.gif
Lycka till!
//Petra
skogstroll
vid Tyresö slott finns en engelsk trädgård som anlades för länge sen! Hur engelsk den är vet jag inte men den är väldigt fin med stora gamla ekar, äppelträd, små oaser där man kan sitta och ha det gott, vackra sommarblommor (det är ett riktigt paradis vid midsommar), hassel, kastanj, blodbok, små lusthus med alléer, broar, och en massa annat fint.

men ja... vad är en engelsk trädgård? Jag var på resa i Skottland för ett antal år sen och fascinerades av de otroliga rhododendron-träden som var enorma! Det är ju också en annan typ av frodighet jämfört med största delen av Sverige. I Skåne kan man nog uppnå något liknande och i skyddade zoner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon