Full version: Vitlöksutsäde
LaPaloma
Hade tänkt sätta vitlök i år, har försökt tidigare år men misslyckats. Har då använt vitlök från affären. Tänkte köpa vitlöksutsäde i år och prova om det går bättre men var köper man det?

Om det inte går att få tag på måste jag ju prova men köpesvitlök men hur ska jag egentligen göra för att minimera misslyckandet igen?
Preussen
vitlökstråden 08/09 finns en bra länksamling där försäljare finns.

borde kanske göra om tråden till en informationstråd om vitlök, nåja. hoppas du hittar mer matnyttigt där. lycka till med odlingen.
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan ju få tag på vitlöksutsäde hos Åke Truedsson ifall man är snabb, sorterna tar snabbt slut, han säljer även ett häfte om vitlöksodling.

http://www.tomatklubben.se/

Törnviks frö säljer sitt vitlöksutsäde även till privatpersoner (annars är de mest riktade mot yrkesodlare), det är ju då lite större förpackningar så det beror ju lite på hur mycket du ska odla. (det finns även odlingsinstruktion på törnviks hemsida.)

http://www.lantbruksnet.se/tornvik/

Bra sak att veta är att, har man bra växtföljd brukar man kunna hålla grödan frisk och kan då ta eget utsäde = utsädeskostnaden är en engångskostnad. Det är de största och finaste lökarna man spar som utsäde.
Preussen
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-07-2009, 08:38) *
Bra sak att veta är att, har man bra växtföljd brukar man kunna hålla grödan frisk och kan då ta eget utsäde = utsädeskostnaden är en engångskostnad. Det är de största och finaste lökarna man spar som utsäde.

håller med gällande växtföljd och att ta eget utsäde. tyvärr har de som haft min oldingslott innan ej tänkt på detta så jorden är full av svampsjukdomar så jag kan ej ta eget utsäde ranting.gif
när det gäller att välja ut klyftor till utsäde så kan det i de största dölja sig 2 klyftor så att man får dubbellökar. detta gäller främst sorter som Leningradskij. om man tittar riktigt noga så kan man se på klyftans bottenplatta att det ser ut som 2 klyftor. det gäller de absolut största så de har jag som vana att äta upp.
sen att tänka på när man köper utsäde är att man köper hela lökar och ej klyftor i lösvikt. detta för att garantera att ej smitta sprids vidare.
skogstroll
det framgår inte av din profil var du bor men i Stockholm köper jag på Weibulls i alla fall.
LaPaloma
Tack för era svar! Ska genast kolla upp vitlökstråden samt försäljningsställen!

Ni är guld värda på detta forum bravo.gif
Fågelvägen
Det är knappast dags för utsäde ännu. I Sverige skördas väl inte årets vitlök för utsäde i juli? För utsäde ska vitlöken ju bilda tydliga klyftor och dem sätter man i jorden först i oktober-november.
Vitlök från matbutiken kan vara värre än nödlösning, eftersom sjukdomar (nematoder) kan följa med.
skogstroll
ja jag köper när det kommer tilll butiken vilket i och för sig är framåt höstkanten
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Fågelvägen @ 24-07-2009, 11:02) *
Det är knappast dags för utsäde ännu. I Sverige skördas väl inte årets vitlök för utsäde i juli? För utsäde ska vitlöken ju bilda tydliga klyftor och dem sätter man i jorden först i oktober-november.
Vitlök från matbutiken kan vara värre än nödlösning, eftersom sjukdomar (nematoder) kan följa med.

Om man ska handla hos Åke Truedsson är det hög tid, man måste ju beställa sortlistan via snigelpost och sedan börjar han sälja utsäde 1aug vilket är ganska snart och han har bara en liten mängd utsäde per sort, han odlar ju i en vanlig villaträdgård, så det kan snabbt ta slut.
Tulipanaros
Här kan man också beställa fint vitlöksutsäde av Thermidrome och Messidrome:
http://www.solbergagard.se/index.php?placid=6&id=172
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon