annicaF
Köpte hus i vintras och i våras kom rabarberna som bara den. Jättefina. Jag plockade en hel del.
Men nu i sommar så ser det ut som om det hänt något med dem...tja...ni ser ju bilderna.

De började se lite ledsna ut för ett par månader sedan och jag trode då att de behövde näring. Slängde på lite kogödsel från köpesäck. Men nu ser det inte alls bra ut.

Vad kan ha hänt? Vad ska jag ta mig till? De var ju så fina (och jag var så stolt över mina fina rabarberplanter) i våras!

Åsa, mälardalen zon 2
Kanske de hade behövt mera gödning kogödseln på påse är ju mera som välgödslad plantjord = man måste lägga på 10-15cm lager till rabarbern + vid torka kan man behöva vattna.

Om du har tillgång till kompostjord kan du lägga på det i höst + ta bort mera av vegetationen runt plantorna. Gödsla till våren + vattna från tidig vår och framåt ifall det verkar torrt då man gräver i jorden + skörda lite mildare nästa år så plantorna får chans att återhämta sig. Plantorna på bilden ser inte ut att vara så värst många år och rabarber klarar inte av att man skördar för mycket av dem då de är unga.
karlgunnarpeter
CITAT (annicaF @ 24-07-2009, 09:35) *
De började se lite ledsna ut för ett par månader sedan...

Dvs i mitten av maj? Då hade de väl nyss kommit upp? Det beror på vilken zon du bor i förstås.

Jag tror det kan vara en sort som ska bete sig på det sättet. På landet har jag två sorter och den ena har gröna fina blad hela sommaren medan bladen på den andra sorten gulnar och vissnar tidigt.
karlgunnarpeter
Men jag håller med om att du kan prova att inte skatta dem så hårt nästa år. Om de är av en sort som vanligen håller sig fina hela sommaren måste man se till att lämna ett bladverk som "täcker" ordentligt. Bladen ska ju samla solens ljus och omvandla det till näring för nästa års tillväxt.
karlgunnarpeter
Hur ser de ut i år?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon