Full version: Mina päronträd dör
annicaF
Har fyra päronträd på rad, som är spaljerade. Alla var (som jag tyckte iallafall) friska och fina när vi tog över huset i vintras. Men nu har ett av dem helt torkat ut och dött, och de andra ser ut att vara på god väg sad.gif

De har fått någon typ av sjukdom misstänker jag...blir som svarta fläckar på bladen. Det ser inte alls roligt ut. Vad kan de bero på och vad kan det vara?

Jag bor på västkusten i Stenungsundstrakten.

Lägger även in en bild på mina rosor...som ser ut att ha fått något liknande:

GunnellF
Det är svårt att säja exakt vad sånt här kan vara men det kan vara bladmögel. Kolla om det finns ett glest, gråaktigt mycel på undersidan bladen.
KURT
Jag tvivlar på att alla fyra skulle ha fått samma sjukdom samtidigt, speciellt om det också drabbat rosor? Sork som ätit upp rötterna, salt från uppfart, ogräsmedel andra förslag?
Åsa, mälardalen zon 2
Rosorna har svartfläckssjuka (går bara på rosor och vissa sorter är mer mottagliga än andra).

Det enda ytterligare jag kan komma på som får päronträd att vissna och dö snabbt är ju päronpest men jag tycker inte man riktigt hittar några tydliga bilder på nätet över hur päronträden ser ut då de fått päronpest.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon