securicor
Hittade en underbar lösning som fungerar fantastiskt bra i vår trädgård!
En sensorstyrd vattenspridare som skrämmer bort alla skadedjur såsom Hundar, Katter, Rådjur Fåglar..
Längst ned på nytt och nyttigt i Viivilla, Spray-it Trädgårdsvakt:
http://www.viivilla.se/Nytt-Nyttigt/Nytt-N...=&std=false
skogstroll
de är bra orädda rådjuren, jag satt och väntade på bussen i morse och de bara glodde ogint på mig och lullade vidare på 5 meters håll
Gunilla T
Hmmm....din produkt??....och när har dessa djur reducerats till skadedjur...jisses!
skogstroll
Fåglar välkomnar jag i min trädgård i alla fall. Rådjur får man väl ta... men katter vill jag inte gärna ha mer än jag har. Har en egen katt som gillar att "gödsla" runt i rabatterna. Det är rätt läbbigt att stoppa ner händerna i kattskit när man ska rensa ogräs. Hundar kidnappar jag nog om ingen vill ha dem smile.gif
Red Top
Är det bara jag?

Lite trött på folk som blir medlemmar bara för att kränga produkter.

Ibland undrar jag om de någonsin haft jord under naglarna.

skogstroll
ok.... trodde det var ett tips bara confused.gif
Anna-Karin Lundberg
Är du allvarlig?
Skadedjur är de djur som orsakar skadegörelse. Som när vilda djur lämnar sitt naturliga levnadsmönster och ger sig in i nya främmande miljöer och bosätter sig där och lever på så sätt och på sånt de inte är gjorda att leva på.
Vilda rådjur ute i vild skog är inte skadedjur, orädda och tama rådjur som ligger och sover i folks trädgårdar, parar sig, föder sina ungar, lever sina liv där de inte har att göra är skadedjur.
Kom och titta i min trädgård så ska du få se på skadegörelse. Nu har det gått så långt att jag ska byta det höga staketet mot viltstängsel. Att jag har fyra stora hundar räcker inte! Hundarna jagar rådjuren över staketet, när hundarna går in i huset så går rådjuren in och äter vidare.
Grannen kan inte ha sin hund ute på sin inhägnade tomt, där går nämligen rådjursgeten med sina kid och hunden har två gånger fått fatt på dem. Och hon gör sig skyldig till jaktbrott, hundar får inte jaga rådjur... Att rådjuren hoppar över staketet in till hunden spelar ingen roll!
Gunilla T
Klart jag menar allvar...har bara ett annat perspektiv än du har. Anser att det är människan som tränger undan djuren och därmed förändrar deras beteende. Tråkigt med skadorna du fått men det bästa är ju att inhägna det man vill skydda.
Azur
Rådjur och hare är väl de värsta skadedjur man kan råka ut för i trädgården. Jag kan i alla fall inte komma på nåt värre. Detta är vårt äppelträd efter det att haren slitit bort gnagskyddet: http://mikes-machine.mine.nu/temp/silly/appeltrad.jpg

Jag har tyvärr ingen bild på thujorna efter det att rådjuren fejat sönder dem, men tänk rak pinne utan bark så är ni nära.

Vad gäller den här produkten så undrar jag väl mest hur ofta den går igång bara för att det blåser i växter, och hur ofta den duschar tomtägaren av misstag, men tanken är god.
HelenJ
CITAT (Azur @ 28-07-2009, 19:39) *
Vad gäller den här produkten så undrar jag väl mest hur ofta den går igång bara för att det blåser i växter, och hur ofta den duschar tomtägaren av misstag, men tanken är god.

... eller grannarna....
Den här vattensprutan har väl figurerat i vattenforumet också, angående att skrämma bort fiskande hägrar vid dammen, och jag tror den funkar ganska bra till det.
Anna-Karin Lundberg
Jag har, trots inhägnat område, rådjur på tomten som länsar. Jag har använt de här skrämmorna ganska länge, de såldes tidigare under namnet scare crow av Willab. De slutade ta in dem, sa de, för att de fått så många reklamationer. I princip fungerar de bra, ett tag. Första problemt var att när det blev frostnätter på våren och hösten så frös de sönder över en natt. Sen när vattnet i slangen tinade så sprutade det som en fontän, för själva huvudet hade trillat av, allt är hårdplast och plast tål inte att vatten fryser inuti.

Jag använde dem bara på sommaren sen, men då och då så stod de och sprutade som en vanlig vattenspridare efterom det blir ärg inne i sensorn. Skruvar man isär allt och skrapar rent metallbläcken med en kniv så fungerar de igen, ett tag.

De sprutar på alla som går förbi, men bara på levande varelser. Man får sätta skrämmorna åt rätt håll och lära sig var man kan gå, så man inte blir sprutad på. Jag placerade skrämmorna så jag kunde gå bakom dem och inte framför, när jag rörde mig i zig zag på tomten. Jag har ju hundar också, som inte lyckas jaga bort rådjuren, men för att inte spruta ned hundarna så gick jag varje morgon och stängde av alla skrämmorna och sen satte jag på dem igen på kvällen. Jag har stor tomt, så jag fick dra ett ganska imponerande vattenslangsytem med förgreningar hitåt och ditåt för att täcka in de områden där jag ville ha växterna kvar. Rådjuren kom fortfarande in på tomten, men de åt inte där det sprutade vatten, bar över allt annars! Så fungerade de bra!

Min syster bor i England och där är mildare klimat, men hennes har också gått sönder. Hon har den för att skydda sin dammfisk från hägern, men den fick "spel" och sprutade hela dagen.

Jag har väl köpt ett knappt tiotal vid det här laget, men nu givit upp. De är för dyra för att inte hålla längre, tycker jag. Kanske är den här varianten som säljs nu är uppgraderad, det ver jag inget om. Den ser ialla fall ut exakt som de jag hade. Har man en liten tomt eller en öppning i häck eller staket där man vet att rådjuren (eller andra man vill stoppa) kommer in kan det säkert fungera, men att skydda större områden var ganska mycket pyssel.
Fågelvägen
CITAT (Gunilla T @ 28-07-2009, 19:10) *
Klart jag menar allvar...har bara ett annat perspektiv än du har. Anser att det är människan som tränger undan djuren och därmed förändrar deras beteende.

Antagligen är det så. Det är en vacker filosofi, men jag blir ändå väldigt sorgsen och arg över skadorna rådjuren gör.

2-8 rådjur härjar i villaträdgårdarna där vi bor. Vi diskuterar ibland situationen med kommunens viltvårdare. Han säger att rådjuren söker sig till trädgårdarna för att hundägarna inte har sina hundar kopplade i det stora naturskyddsområdet nära oss. Hur ska vi få människan att låta rådjuren bo i fred i skogen? När vi någon gång har sagt till om särskilt okopplade och högljudda hundar - "tänk på naturen!" - så tycks hundägarna tro att vi är hundrädda.

Gunilla T igen: "Tråkigt med skadorna du fått men det bästa är ju att inhägna det man vill skydda."
Ja, hur då??? Jag tycker verkligen du underskattar problemet!

Att inhägna en hel villaträdgård med ett 2 m högt stängsel är både dyrt och fult. Också grindarna måste vara 2 meter. Det skulle inte se klokt ut! Att inhägna varje enskild buske och träd är inte min idé om en vacker trädgård. Så nu är det rådjuren som bestämmer vad vi kan plantera. Och också de "rådjurssäkra" växterna fejas det på av hjärtans lust.
smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 28-07-2009, 19:10) *
Klart jag menar allvar...har bara ett annat perspektiv än du har. Anser att det är människan som tränger undan djuren och därmed förändrar deras beteende. Tråkigt med skadorna du fått men det bästa är ju att inhägna det man vill skydda.

Jag förstår vad du menar, och kan på ett plan hålla med. Ett annat sätt att se på det (rätt eller fel): Vår fastighet härstammar från 1600-talet, de här rådjuren har inte trängts bort. Hur som helst, vi har - ta i trä - rätt små "problem" med rådjur, det kryllar av dem i i den skog vi bor i.

Grävling har vi sett vid ett tillfälle på tomten. Grävlingparet hann härja runt endel innan vi skrämde bort dem (Vi skrek). Och vi ser rejält med spår av vildsvin runt tomten.

Det är ett under, sa en bekant (en i jaktlaget på orten) som vi stötte på förra helgen, att ni får ha trädgårdslandet ifred (från vildsvin, grävling och rådjur). Jag tar i trä igen.

Han berättade vidare - Det stora grävlingbeståndet, det finns snart inga skogsfåglar kvar.

Vad kan obalansen bero på?

Att rådjurens, grävlingens och vildsvinet (utplanterad, så egentligen inte...) bestånd, ja det är en obalans.

Deras naturliga "fiende"...

Gunilla T
Jag förstår upprördheten över misshandlade och förstörda växter, och nej, det är inte tillfredsställande på något sätt att bara plantera "rådjurssäkra" växter om det nu öht finns några sådana?

Att inhägna tomten är dyrt, ja, men vad är alternativet? Det är inte heller billigt med alla dessa "lösningar" som smarta försäljare hittar på..

Hela naturen omkring oss är ju omgiven av djur som kan ställa till det - personligen tror jag att rådjuren blir beskyllda för mycket av det som haren ställer till.

Vi har så lite älg kvar här i området så jaktlagen har inte jagat älg här på flera år men det räcker med en! älgko och hennes kalv för att beta av de flesta tallplantorna som min man planterat. Det blir nog inga stolta furor där inte..

Grävling har jag levt med i trädgården i alla år med något varierande resultat. Oftast klarar växterna sig, den trycker ner nosen i rabatterna och i gräsmattan när den letar mask, bara en rabatt är helt nedtrampad i år. Skjut den eller locka den in i en bur och för bort den är de vanligaste kommentarerna men jag antar att ett ledigt revir snabbt ockuperas av en ny innevånare...

Vildsvin finns här men ännu inte i trädgården.

Och rådjur har vi förstås...och harar.

Så vad kan man göra? Skjuta av rådjur, älgar, harar, vildsvin och grävlingar , visst, men det är alltid någon som kommer att uppleva djuren som problem såvida man inte tar bort allt.

Anna-Karin Lundberg
Gunillas tanke är romantisk - och jag skulle förstå den om jag hade huggit mig en tomt i skogen och ostört ville plantera blommor där.

Men det är inte människan som trängt bort rådjuren i vanliga bebygda trakter, det är rådjuren som söker sig dit. De lämnar skogen för att de har funnit trevligare platser att leva på. Och de förökar sig mer än normalt där. Att Stockholms avloppsystem kryllar av råttor beror inte på att människorna har trängt ned dem dit, det beror på att de kommit på att de kan leva där på ett bekvämare sätt än i naturen. Att städerna svämmar över av duvor beror inte på att männsiakn trängt ihop dem där utan på att de kan leva och föröka sig där mer än i deras riktiga miljö.

Att sprngande hundar skulle skrämma rådjuren FRÅN skogen in i bebyggelse låter som ett skämt. Det måste väl finnas enormt mycket mer hundar och annat som skulle skämma tillbaks dem till skogen inne i bebyggelsen! De har väl helt enkelt lärt sig att de flesta människorna inte är så farliga och att staketen stoppar hundar och annat som man tror skulle skrämma bort dem. Vilda djur skulle inte stå utanför staketet och glo på en flock skällande hundar eller kliva över staketet i sakta mak när en människa skiker, viftar med armarna och springer emot ett mumsande rådjur! Här jagar hundarna rådjuren över staketet, efter en stund kommer rådjuren tillbaks och försöker gå in igen!

Jag har gunnebostängsel och täta hasselsnår runt tomtgränsen, fyra till fem stora spetshundar och växter som inte rådjuren ska gilla. Det hjälper inte! Burar runt växerna är inte vackert, det är inte heller det 2,5 meter höga viltstängsel som jag nu har beställt. Men antingen får jag ha stängsel eller så får jag bara ha gräsmatta här, så illa är det ställt med skadegörelsen i min trädgård. Skadegörelsen utförs av skadedjur - rådjur!
Fågelvägen
Om man nu inte vill ha riktiga viltstängsel i ett villaområde, finns det någon snygg modell på staket som håller rådjuren ute?
Det ska alltså vara 2 meter högt, men antagligen behöver man inte ha trä hela vägen upp, bara göra att överhopp känns farligt.
För våra behov ska det kunna byggas på en starkt kuperad tomt, delvis med berg i tomtgränsen.
Jag har grubblat över olika lösningar i flera år och är gränslöst tacksam för alla exempel på fungerande inhägnader. Det är ju tydligen vi och våra planteringar som behöver inhägnas. Rådjuren ska få göra som de vill! help.gif help.gif help.gif
Gossen Ruda
Att vi har problem med skogens djur beror inte på att dom är klipska nog för att lura oss utan för att dom är urbota korkade. Älgen är värst, skogens dummast kreatur enligt en jägare jag känner. Jag spårade en älg en gång. Den hade stått och betat en bit från en järnvägslinje. Så kom tåget ut ur tunneln och älgen blev rädd. Istället för att avlägsna sig så långt som möjligt från järnvägen ville den in i den trygga skogen, på ANDRA sidan järnvägen! BONK sa det där jag stod och väntade på en tågtitt i mörkret ett par hundra meter därifrån. Älgen flög ca 25 m och mulade på direkten.

Rådjur är likadana. Att dom inte fattar att det finns människor i hus kan jag förstå, men inte varför man kan komma ut ur huset och skrämma bort dom och dom sedan återvänder så fort man gått in. Om och om igen. Det var ett avsnitt i Mitt i naturen som handlade om rådjursfångst. Man fångade rådjur för att märka dom mm. Mycket enkla fällor, en låda där rådjuren går in och sen slår dörren igen. Det visade sig dock att samma rådjur gick in i samma fälla om och om igen. IQ 20 eller något ditåt.

Dem dumheten lär man dock kunna använda MOT plågorisen. Enligt en uppgift kan man skydda sig med höga käppar i en rad, så höga att rådjuren inte kan hoppa över. Dumma som dom är fattar dom inte att det går att hoppa mellan käpparna. Jag har något liknande, uppspända trådar runt tomten. Från början hade jag att kraftigt staket av stålrör med ståltrådar men har nu gått över till korta tråstolpar förlängda med ganska klena vinkeljärn. Trådarna är numera av plasttråd men det verkar fungera. Trots att dom skulle kunna hoppa igenom staketet gör dom det inte.

Sen har jag grävlingproblem också så staketet är kompletterat med nät längst ner. Grävlingen är också dum men ihärdig så det är en kamp mellan oss. Hittar den den minsta glipa under nätet så tar den sig in och jag får fixa till det. Att en grävning utan större problem skulle kunna börja gräva en tunnel en bit från staketet och göra en tunnel fattar den inte. Inte heller att nätet bara är 60 cm på vissa ställen så den skulle kunna klättra över. Den skall UNDER, eller igenom.
Anna-Karin Lundberg
Fågelvägen, jag har just beställt viltstängsel till min tomt. Jag hittade på Högberga AB och det är två meter högt, tätt nertill om man vill stoppa hare och räv, men det finns med större maskor nedtill också. Sen tremeters stolpar i trä som ska göras hål för i marken med jordborr, minst 50 cm. Jag har också berg, men det finns "stolpskor" som man fäster i berget efter att först ha borrat ett hål. Det hålet behöver inte vara så grovt som ett stoplhål. (Jag har inte kollat var jag kan hyra en sån borrmaskin, men det finns väl, hoppas jag!). Jag kommer spänna en tråd i toppen på stolparna så staketet i själva verket blir ännu högre än 2 meter. Jag har hört mig för här och svaret jag fått är att staketet måste vara minst 2 meter, en granne har försökt inhägna sitt grönsaksland, men de gav upp tillslut eftersom rådjuren hoppade över allt de byggde! Hon var tveksam till att mitt 2,5 meter höga staket skulle räcka, men i så fall får jag spänna ännu en tråd. Jag hoppas ju att det är lättare att stänga djuren UTE än INNE, så det borde inte behöva vara lika högt som ett vilthägn. Men vi får väl se vem som skrattar sist... Staketet blir 200 meter långt och priset ink frakt skulle bli drygt 17.000:- men det stora problemet är att hitta nån som vill sätta upp det... Jag har haft två här för att ge ett pris, den ena sa 80.000:- och den andra har inte hört av sig. En annan ska komma på fredag, men han har redan ändrat tid en gång så vi får väl se om han kommer, annars får jag väl göra det själv.
Imorse så var min vinbärsbuske helt förstörd, sönderfejad. Jag tittade till den igår och såg att det nog var dags att skörda bären - men hann inte! Det här är enda lösningen! Jag har försökt fästa höga hasselgrenar mot nuvarande staketet där det är en "glipa", det är annars höga hasselbuskar som växer längsmed stketet, men de kommer in ändå. Mina rådjur är kanske lite smartare än Gossen Rudas rådjur?
smuleborg
Läser Anna-Karins inlägg och är lite nyfiken på vad det skulle kosta hos oss, säkert - i våra mått mätt - förfärligt mycket. Matematik är inte min starka sida, hur räknar man ut vad x antal kvm blir i "omfång"? Kan det vara så enkelt som x/4? Irk vad dyrt det skulle bli i så fall för oss.

Håller det även ute vildsvinen?

Vi har förövrigt också berg. Jag vet att både jordborr och "bergborr" (eller vad det nu heter) går att hyra, i alla fall här i Storstockholm.

Det estetiska är ju en annan historia. Det är därför vi drar oss, och för kostnaden. Och känslan av att stänga ute.
Azur
Funkar inte ett enkelt tvåtrådars elstängsel? Det skulle i såna fall vara oerhört mycket billigare än ett två meter högt trästängsel.
Fågelvägen
Anna-Karin - alltså ca 100 000,- för att hålla rådjuren utanför! Plus besväret att själv ta sig ut och in i den egna trädgården. Plus att det knappast är särskilt vackert. Verkar orimligt! Din åtgärd visar också hur förtvivlad man blir. Hoppas du hittar någon som utför jobbet.

Tvåtrådars elstängsel skulle förutsätta att rådjuren nosar på stängslet, fear.gif inte bara hoppar över det. Någon som vet om det funkar?
Chamomille
När jag hade ett elstängsel hade jag det bland blommorna. Nog fungerade det devil.gif Det var rivspår i gräsmattan emellanåt. Inga blommor uppätna.
Anna-Karin Lundberg
Jag hoppas hitta nån billigare för att få upp stängslet, annars får jag göra själv. Det är nät, inte trä, för då måste man ha bygglov från kommunen. Med nätstängsel får man göra hur högt man vill. Jag har hundar också, så man får inte ha elstängsel hur som helst, det finns regler för det. Och rådjuren hoppar ju högt över, nosar inte på det. Jag vill inte ha el inne i varenda rabatt, min tomt är av "skogstyp" och jag vill ha det lite lagom vildvuxet och naturligt, med blommor här och var, inte bara ett enda stort land som är inringat med el.

Jag gick med måttband och mätte sida för sida för att få fram längden på staketet och fick samtidigt en "karta" gjord. Tomten är på 2350 m2, omkretsen ca 200m.
Enligt försäljaren så ska det hålla ute vildsvin också, men jag var hos bekanta i en förort till Berlin i Tyskland. Där hade alla villaägare riktiga järnstaket och det var för vildsvinens skull. Försäljaren av staketet sa att det hade blivit en storsäljare på sista tiden, för att folk ledsnar på att få sina trädgårdar förstörda.

Jag hade tänk ha en hög häck längsmed vägen för att dölja staketet, på andra sidor av tomten växer höga hasselbuskar men allt blir förstås inte täckt. Funderar på att sätta massor av vildvin som ska få klättra upp i staketet och böra det till en spalje/grönskande mur.

Imorse när jag kom ut så hade de ätit ur krukorna på trappen, alla mina fina blommor jag längrat så efter! Inte en ros har blommat här på jag vet inte när! En av mina hundar dog och begravdes för sex år sen. Hon fick en ovanlig och vacker rosenbuske på graven. Har aldrig sett den blomma! Igår natt fejades min enda vinbärsbuske helt bort, full med mogna svarta vinbär. Fan också, rent ut sagt. Stängsel eller ge upp trädgård, känns det som.

Jag har skrivit brev till grannarna och bifogat en blankett från kommunen som ska skickas in till dem med begäran om avskjutning. Alla grannar ska få den idag, sen får vi se hur många som vill bli av med rådjuren här. Även om varenda ett skulle skjutas så kommer det ju snart nya. Så länge man låter dem röra sig bland folk blir de ju orädda. Jagade man "som satan" så skulle väl de skyggaste överleva och de skulle inte våga sig in bland hus, folk och hundar, men det tar väl generationer... Staket blir det! Och dyrt, men jag ska odla tulpaner sen!!!
Gossen Ruda
Jag minns hur skönt det var när fick upp mitt staket en gång i tiden. Vackert var det inte men effektivt, sen har det förbättrats undan för undan. Normalt räcker det med 1,6 meter för att hålla ute rådjur men vill dom klarar dom 2 meter och mer därtill. Just när man fått upp staketet sker hela tiden inbrottsförsök, dom vet ju att det finns en massa godsaker därinne. Dom tröttnar efter ett tag och sen när dom nuvarande inte finns längre är det helt lugnt.
smuleborg
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 30-07-2009, 11:14) *
Jag gick med måttband och mätte sida för sida för att få fram längden på staketet och fick samtidigt en "karta" gjord. Tomten är på 2350 m2, omkretsen ca 200m.
Enligt försäljaren så ska det hålla ute vildsvin också, men jag var hos bekanta i en förort till Berlin i Tyskland. Där hade alla villaägare riktiga järnstaket och det var för vildsvinens skull. Försäljaren av staketet sa att det hade blivit en storsäljare på sista tiden, för att folk ledsnar på att få sina trädgårdar förstörda.

Jag hade tänk ha en hög häck längsmed vägen för att dölja staketet, på andra sidor av tomten växer höga hasselbuskar men allt blir förstås inte täckt. Funderar på att sätta massor av vildvin som ska få klättra upp i staketet och böra det till en spalje/grönskande mur.

Tack. Vi får mäta, och sen överväga. Hittills rätt blygsamma "skador", ta i trä.

Hos oss -

Två av fyra "sidor, skulle bli långt från "boningshuset" och i den (nästan) naturliga delen (woodland är ett modernt ord); tredje sidan är rätt nära men inte direkt synligt (nedanför berget); fjärde sidan är den mot "vägen" (väg och väg) och som vi ser det skulle det förfula. Typ clematis som klättrar, vallmo som gör som den vill under tidig sommar o.s.v., ja man kan mjuka upp, men det blir inte det samma.

Det slutna rummet. Det är som om vi inskränker på vår frihet (och andras). Men vi förbereder oss, får vi större "problem"...

För ett par-tre år sedan hörde jag en i jaktlaget skryta om att han hade skjutit nio rävar (den säsongen). För att, min tolkning, ha rådjuren ifred för jakt. Nu när problemen med vildsvin och grävlingar är stora, gissar jag att han ångrar sig. Ni skulle se gubbarna; odlar sockerärtor, sitter på pass (i husvagnar).
cosmic
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 29-07-2009, 15:29) *
Fågelvägen, jag har just beställt viltstängsel till min tomt. Staketet blir 200 meter långt och priset ink frakt skulle bli drygt 17.000:- men det stora problemet är att hitta nån som vill sätta upp det... Jag har haft två här för att ge ett pris, den ena sa 80.000...

100 000?! Jösses, det är ju en förmögenhet... Tänk efter. Det finns billigare sätt. Några frågade om elstängsel som alternativ. Vi använde det i flera år, och det fungerar utmärkt. Mycket effektivt. Lätt att sätta upp. Skulle kosta dig max 5000. Efter några år tog vi ner stängslet, eftersom rådjuren inte är så besvärliga här längre.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon