Full version: Vilken skalbagge?
amaira
Denna skalbagge har ett tag gjort allt för att drunkna i en vattentunna. Har fått plocka upp en eller flera lite då och då den senaste tiden. Vad är de för en? Den är rund och trind och "stadig".

Bry er inte om masken på täckvingarna, den höll också på att drunkna och klättrade upp på denna förbiflytande flotte (gissarjag på).

skogstroll
Ingen aning men oj vad söt!!! wub.gif
Piccante
Svårt? jag ser inte antennerna på den ordentligt så jag får inte riktigt kläm på vilken familj det kan vara. Den påminner om Enochrus testaceus som är en vattenbagge.
amaira
Ja, den är söt.

Det som talar emot vattenbagge, är att den dör om jag inte räddar den ur vattnet. Då blir den en drunknad död skalbagge, såhär:

Den verkar vara en bladhorning som drar ihop antennerna under hakan när den håller på att drunkna. Här syns antennerna lite suddigt i alla fall.

Jag vet faktiskt inte var jag ska leta för att kunna identifiera den. Har ingen bra litteratur. Och varför trillar dom i vattentunnorna? Dom kan ju inte simma, fattar dom inte det?

Piccante
Nu ser den ut som en bladhorning ja! Hm g.gif de bladhorningar jag kollade på i min bok var håriga men din ser så slät ut. Brunborre Serica brunnea är den som är mest lik.
amaira
CITAT (Markus_H @ 24-07-2009, 17:25) *
Brunborre, Serica brunnea

Bravo Marcus! Bingo! thanks.gif

CITAT
men din ser så slät ut

Den är vattenkammad! Haha.

Jag har sparat en död en till min samling (det är bara så jag fyller på min samling, med redan döda djur). Den förbryllade mig med att ha "typ sjögräs" fastkletat bland benen. Försökte ta bort med en nål, då visade det sig vara hår. Så den är hårig.

Roligt att veta vem det är, för den är faktiskt vacker! Och så stora klara ögon, som djupa brunnar att falla i... (var det därför de drunknade? Trodde de att de funnit en partner med riktiga rådjursögon?)

edit: stavfel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon