Full version: Frysa in
annapanna78
Vad fryser ni in från köksträdgården för att ha under resten av året? Tänkte tex på kryddos, som exempel har jag bladpersilja , bör man plocka lite då å då (förutom till direktanvändning) å frysa in, främjar det tillväxten el ska man plocka in allt som blir över till hösten först? Hur styckefryser ni kryddor på bra vis? Har oxå mkt citronmeliss och pepparmymta, vad gör ni med dem? Blast på röd och gul lök funkar väl lika bra som salladslök/purjo medan den är fin, fryser ni in den?
Tulipanaros
Jag brukar frysa in i första hand dill, persilja, mangold (förvälld) och sockerärter. Sedan brukar det alltid bli några rejäla satser med krossade tomater/tomatsås i slutet av säsongen. Bönor (kokade), ibland mosad squash. Grönkålen kan ju skördas på vintern också, så den lämnar jag kvar (med risk för att rådjuren äter upp den i stället, som i vintras). Ja, och så alla bär förstås, och äppelmos.
annapanna78
Tack f svar! Men är det bättre att plocka lite nu och då av tex dill och persilja å frysa in, växer det mer då el ska man vänta m infrysning t hösten? Förvälld mangold, använder du den som spenat då? Växer det mer blad på den oxå om man plockar eftersom? Vad gör du med mosad squash du fryst in? Grönkål brukar jag äta färsk men om du fryser in förväller du el fryser rå, hur äter du den då sen? Bär fryser jag in massor av, äter varje frukost till fil eller gröt! =) Skulle nog bara behöva en till frys... Jag brukar även frysa in svartvinbärsjuice i pet-flaskor.
Åsa, mälardalen zon 2
Förvälld mangold används som spenat och ja det kommer mera blad hela tiden ända till långt in på hösten. (plockar man mycket mangold kan det dock vara bra att ge lite extra gödning med jämna mellanrum).

Jag brukar också koka och mosa squash i matberedaren och frysa in moset, kan sedan spädas med buljong till en god soppa (jag brukar ha ner förskost med vitlök i squashsoppan + ex. körvel det brukar bli gott). +Man kan ju göra squashkaka av moset också. Det ska tydligen även gå bra att frysa squashskivor råa men jag har inte testat.

Kryddor plockar jag och fryser in (utan att förvälla), persilja och sånt brukar skjuta ännu mera blad allteftersom man plockar så bara plocka på, själv fryser jag nog mest in persilja och basilika men jag tänkte testa frysa in lite shiso och koriander iår med.

Grönkål går bra att frysa både förvälld och rå, båda sätten funkar bra men grönkålen tar mindre plats som förvälld.
Lillja
Grönkål sköljer jag bara och fryser in. Sen är det bara att ta fram och smula ner i
den i det du lagar. Persiljan växer upp på nytt, tror jag klippte ner den tre gånger förra
året. Måste nog testa att frysa in zuccinin rå. Kan man inte göra pesto på ruccola och
frysa in.
annapanna78
Va bra med snabba svar! Då ska jag nog ta och börja frysa in kryddor och mangold redan nu! Att frysa in mosad squash till squash-kaka var smart!

Vad smular du ner grönkålen i, soppor? Jag är bara van att anv grönkål rå i en god sallad m bostongurka, äpple, rödlök och vinägrette. Pesto på ruccola?! Spännande! Nån som har recept?
rosita
Jag fryser in klyftade tomater, som jag sedan använder i stället för tomater på burk hela vintern. Bondbönor, dill, persilja, bär och rå purjolök brukar jag också frysa in. Squash trodde jag inte gick att frysa, men nu har jag lärt mig det och i år fryser jag nog in lite av det också. Tack för det tipset!
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan frysa hela tomater också, när de tinar i en skål så brukar man lätt kunna ta bort skalet och sedan är det bara att ha sönder dem så har man krossade tomater.

+Chili brukar jag ju också frysa, jag tar bort skaftet + kärnorna och lägger dem i en burk och sedan in i frysen.
smuleborg
Absolut: (Förvälld) mangold och bönor. Sockerärtor.

Persilja och dill tycker jag inte blir så bra fryst, så vi hoppar.

Vår tomatodling är liten, det blir inget över.

Vi har hittills torkat kryddor, men jag gissar att vissa kan frysas med gott resultat.

Mangold: Skär av hela plantan (någon centimeter över backen) så kommer den (enligt min erfarenhet) igen!

Vi använder fryst förvälld mangold "som spenat"; med vinegrette och kanske lite vitlök som tillbehör; i en stuvning; i en sås (Sås: fryst mangold, smör, pepparrot, grädde, en gnutta salt. Kanongott till stekt hokifilé. Och till det knaperstekt kantarell smile.gif .) Den funkar i gratänger också, eller i grytor. Väldigt användbar. Och tacksam.
Skruttis
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 25-07-2009, 08:18) *
+Chili brukar jag ju också frysa, jag tar bort skaftet + kärnorna och lägger dem i en burk och sedan in i frysen.

Det lät intressant.
Använder mig av färsk chili tämligen ofta. Blir de inte "slattriga" när man tinar upp dem?
Åsa, mälardalen zon 2
Man hackar dem medans de fortfarande är frusna och slänger ner dem i grytor soppor och liknande.
Skruttis
OK, tackar!
Viker undan ett hörn i frysen för chilisar.
thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon