Full version: Hjortron
annapanna78
Har hört att det ska finnas en hel del hjortron i trakten. Vad gör ni av dem? Sylt är såklart gott men jag äter inte mkt sylt. Sen tänkte jag att kanske marmelad av hjortron är gott till ostbrickan? Ngn som testat? Andra idéer och recept?
LaPaloma
Vad jag kommer på nu är att jag brukar göra en hjortronglasspaj, laxrulle med hjortron, briepaket med hjortron på grillen och smördegsinbakad västerbottensost med hjortron. En paj med hjorton och marsán som brukar göra succé hittar jag inte receptet på men jag tror att jag har det på jobbet.

Är du intresserad så pm:a mig då det tar en stund att skriva ner recepten och beskrivning!
LaPaloma

Du behöver inte pm:a. Här kommer recepten!

Laxrulle med hjortron och glaserad syltlök (4 portioner)

Ingredienser:
2,5 dl färskost naturell
1 dl hjortronsylt
200 g kallrökt lax

Syltlök efter behag
Lite socker
Smör till stekning

Tillagning laxrulle:
Bred ut plastfilm 30*30 cm på bänken. Blanda färskost med hjortronsylt. Lägg laxskivorna omlott på plasten och bred ut ostmassan på laxen. Rulla som en rulltårta. Ställ i kyl en timme och skiva sedan upp rullen i skivor.

Tillagning glaserad syltlök:
Värm en stekpanna och klicka i lite smör. Lägg i syltlöken, strö över socker och stek tills löken blivit ljusbrun och glansig. Lägg två eller tre laxrullar på en tallrik och servera med syltlöken.

Hjortronglasspaj (8-10 bitar)

Pajdeg:
100 g smör
2 dl mjöl
1 dl finhackade hasselnötter eller sötmandlar
2 msk socker

Fyllning:
2 äggulor
2 msk socker
1 ½ dl hjortronsylt
3 dl grädde

Tillagning:
Hacka samman smör, mjöl, hasselnötter/sötmandel och socker till en grynig massa. Arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Låt stå kallt i ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Grädda pajskalet i nedre delen av ugnen ca 15 min, låt svalna. Vispa äggulor och socker poröst till fyllningen. Tillsätt hjortronsylt. Vispa grädden och vänd ner den försiktigt. Fyll pajskalet. Frys pajen minst 5 timmar. Garnera med hjortron och citronmeliss (kan uteslutas).

Brie med hjortron (10 personer)

1 påse pinjenötter
Rapsolja till pensling
750 g brie
2 – 2 ½ dl hjortronsylt

Tillagning:
Rosta pinjenötterna i torr stekpanna. Riv kvadratiska ark av folie, pensla med olja, lägg brieost och hjortronsylt på och strö över pinjenötter. Vira ihop arken till små knyten. Lägg knytena på grillen ett par minuter så att osten smälter lite. Klart!

Smördegsinbakad västerbottenost med varm hjortronsylt (detta recept är eget så jag har inga exakta mått)

1 färdig skiva smördeg (köpes fryst i rektanglar)
Västerbottenost efter behag
Hjortronsylt
Ägg till pensling

Tillagning:
Kavla ut en skiva färdig smördegsplatta till önskad tjocklek per person. Fyll den med önskad mängd västerbottenost. Vik över deg, fäst ihop kanter och pensla med ägg. Sätt ugnen på 200 grader, grädda tills smördegen fått färg och osten smält. Lägg på tallrik. Värm önskad mängd hjortronsylt och lägg bredvid smördegsbakelserna.

Smaklig måltid!
annapanna78
Men oj så många goda lyxrecept!!! Super-tack f att du tog dig tid att skriva ned allt detta!!!! Då är d bara att bege sig till en myr å plocka då m andra ord ; ). Skulle du hitta hjortron och marsan-pajen tar jag även gärna detta recept. Tack än en gång!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon