Full version: Vad har jag fotat?
Monarda
En jättesöt liten clematis som växer i parken hos Linköpings Trädgårdsförening men som jag tyvärr inte hittade något namn på.

[attachment=39017:P7230206a.jpg]

[attachment=39019:P7230209.jpg]

Har aldrig sett en gul clematis tidigare.

[attachment=39018:P7230208a.jpg]
CillaM
Hmmm, utan att kunna eller veta så tror jag att den gula är en Clematis tangutica. Den blålila är urtjusig, små blommor som jag bara älskar!
octachoron
Undrar om inte den gula klematisen är någon sort i tangutica-gruppen. Bladen verkar vara lite för utspärrade för att vara den rena arten.
Finn Klematis
Hej!

Den gula är en Orientales. Troligen Intricata.

Mvh.
Finn
Monarda
Dom två första bilderna är samma clematis.
Finn Klematis
CITAT (Monarda @ 25-07-2009, 10:02) *
Dom två första bilderna är samma clematis.

Hej!

Jag var övertygad om att det var tre olika växter.
Nu har jag inget förslag på den första.

Mvh.
Finn
Paeonia Lactiflora
Men va' roligt! Jag var på utflykt till Trädgårdsföreningen i Linköping igår! Visst är där fint! Tror att jag såg klematisarna du postade foton av. Var de i Dr Åmans trädgård?

T.o.m. hunden trivdes där smile.gif, hon satt i skuggan på en bänk och luktade på Sommerwind när jag var runt och beundrade planteringarna.

[attachment=39060:dr_amans_tradgard.jpg]
Monarda
Verkligen en jättefin park, längtar redan dit igen. Vet ej riktigt vad stället hette men Clematisen fotade jag i pergolan bredvid Tropikhuset.
Monarda
En jättesöt liten clematis som växer i parken hos Linköpings Trädgårdsförening men som jag tyvärr inte hittade något namn på.

[attachment=39445:P7230209.jpg]

Min trädgårdsmästare tror att det kan vara denna.

[attachment=39444:P7290319a.jpg]

Kajsa
Jag fotade min viticella idag, den blommar som vackrast nu

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon