Pernilla & Lars
Hejsan!

Jag ska plantera ett träd i vårt altandäck och jag skulle vilja ha ett träd som är cirka 4-6meter högt och inte skräpar allt för mycket då vi har vår pool i närheten.

I dag har vi en lönn som vi måste ta ner då den hade dubbla kronor som gjorde att trädet sprack drygt en meter från själva "delningen" när det blåste storm ute. Vi byggde altandäcket runt lönnen som dock är ett väldigt skräpigt träd med sina näsor, men nu är det dags för ett nytt träd yes.gif

Finns det några "lagom" träd och i så fall ge gärna tips och bilder om ni har.
smiley_small_hug.gif

Huggorm
Rönn passar som vanligt. Dom skräpar inte ner speciellt mycket, spricker sällan och finns i små storlekar
Pernilla & Lars
Har faktiskt småkikat lite på en Carmensita men den ska ju bli 2-4 meter hög och det är nästan lite litet, skulle ju vilja ha något på 4-6 meter.

Flera förslag mottages tacksamt.

smiley_small_hug.gif
Ezereht
Silverpil? Kanske blir för stor men jag äääääääälskar silverpil wink.gif
Huggorm
Rosenhagtorn kanske?
Ezereht
Körsbär?
Karsan
Risk att silverpil skräpar ner en del med sina sköra grenar. Själv älskar jag bollpil/klotpil, salix fragilis, som det är väldigt olika bud kring hur stora de blir. Men oftast påstås det att de blir runt 5-6 meter. Skräpar inte ned så mycket förrän det är dags att tappa bladen.

Fruktträd låter inte alltför kul om det är väldigt nära poolen - frukt i vattnet

om läget är gynnsamt skulle en korstörne "sunburst" nog bli supersnyggt mot turkost vatten
Eva 33c
Kanske något fint japanskt prydnadskörsbär, prunus serrulata? Det finns många namnsorter med lite olika härdighet och höjder. Fast det kanske blir mycket blomblad i poolen? Å andra sidan blommar det så tidigt att badsäsongen knappast är inne...
Fru DC
Varför inte försöka få tag på Carmensitarönn på högstam? Förmodligen beställningsvara i trädgårdsbutiken.
Pernilla & Lars
Tack snälla alla för era förslag.

Silverpil är fantastisk men jag tror att den blir för stor, rosenhagtorn samt korstörne har jag inte ens tänkt på, ska kika lite mer på dessa.

Bollpil har min närmsta granne 2 st av och då skulle mitt bli det 3;e i en rad och det tycker jag verkar lite trist, annars ett bra val.

Vad menas med högstam? Är det när man bestämmer själv vilken höjd man vill att själva ympningen ska vara?

Vad tror ni om silverpäron? Den har sirliga blad med en läcker "färg", lite härligt spretig i växtsättet, inte så "prydlig".

Mera förslag om ni har
smiley_small_hug.gif
Hannele
CITAT (Pernilla & Lars @ 25-07-2009, 20:41) *
Bollpil har min närmsta granne 2 st av och då skulle mitt bli det 3;e i en rad och det tycker jag verkar lite trist, annars ett bra val.

Det finns ju ett uttryck "stjäla från sin granne"; tre bollpilar i rad skulle få din trädgård se större ut! yes.gif
Pernilla & Lars
Visst kan det man ju stjäla idéer & så men jag vill nog ändå inte ha en bollbil.

Blev väldigt intresserad av korstörne men jag vet ingenting om det trädet så information eftersökes.

Vet väldigt lite om silverpäron och skulle gärna vilja ha mera information om det trädet också.

smiley_small_hug.gif
Gunilla T
Silverpäron är ett mycket odlingsvärt litet träd - Nordens olivträd. Det har vacker form och färg och tåligt både mot blåst och torka - vackert hela säsongen. Jag har ett som är ympat på stam så det blir inte högre, endast kronan växer. Om grenarna i sinom tid blir för långa och yviga går det bra att frisera litet på vårvintern.

Kan verkligen rekommendera detta vackra träd!
Huggorm
CITAT (Pernilla & Lars @ 27-07-2009, 19:00) *
Blev väldigt intresserad av korstörne men jag vet ingenting om det trädet så information eftersökes.

Bor du i Uppsala så klarar den tyvärr inte klimatet, jag har för mig att korstörne klarar max zon 2. Robinia ser ju nästan likadana ut och klarar zon 3, så det kanske kan fungera. Visserligen blir dom stora, men det finns även dvärgformer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Locust
Karsan
Vi har en korstörne "sunburst" (den är lite mindre, taggfri och har gula/gulgröna blad) på en rätt utsatt plats som nog kan räknas som zon 3, och den verkar trivas. Men den är bara 1½ år gammal å andra sidan... men om läget är skyddat framför allt från blåst kan det funka. Den ska anpassa höjden till kringliggande byggnader (vindskydd antar jag), så trädet stannar på samma höjd.

enligt min trädbok gillar korstörne (gleditsia triacanthos) näringsrik jord i skyddad växtplats men tål både salt och förorenad luft. träd med ovanligt utseende och vackert växtsätt. Blanka ormbunkslika blad, torniga grenar och vackra bruna fröbaljor på hösten gör det intressant året om. Vacker som solitär, vårdträd, i gårdsmiljö och i samplantering med lägre växter under. Sorter: "Skyline" blir omkring 7-10 meter högt, gul höstfärg, zon 2. "Sunburst", unga blad är gula, de äldre träden mörknar till grönt, saknar tornar och blir 3-6 meter högt, zon 2.

Silverpäron är jättefina, medelhavskänsla med sina silvergrå blad. Definitivt härdigare.

bifogat korstörne sunburst i slutet av juni resp nu, slutet av juli
sillamor
Jag planterade en ambrarönn - Sorbus "Joseph Rock" i höstas. Den blir 4-5 m hög, funkar upp till zon 4, har bärnstensgula bär och nästan lila höstfärg. Än ser den inte mycket ut för världen, men förväntningarna är höga.

zon 3 ska det vara på ambrarönnen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon