Full version: Vilken fjäril?
Ingela i Segersberg
[attachment=39023:IMG_5695.jpg]
Den här har jag aldrig sett förut. Är det en blek Silverstreckad pärlemorfjäril (ungefär samma storlek), eller? Tyvärr blev bilden lite suddig. Någon som vet?
Piccante
det är väl iofs inte helt otroligt att det är det men i så fall en hona eftersom den saknar det karaktäristiska "stegmönstret" som hanens har då doftfjällen gör att vingribborna smälter ihop til lett sammanhängande mönster.
Fast den är lite ljus kanske? Du såg inte undersidan på den ? Silverstreckad är just streckad den har avlånga pärlemoglänsande/ silvriga ränder på vingen medan de andra arterna har fläckar eller prickar.
oakpine
Det finns en ljus form av silverstreckad pärlemorfjäril, scrolla lite nedåt i länken:

http://www.butterfly-guide.co.uk/species/f...laries/new1.htm
Piccante
skogspärlemofjäril Argynnis adippe skulle det kunna vara också? I vilken miljö och i vilket landskap är den fotad?
Ingela i Segersberg
Nej Markus, jag såg aldrig undersidan på vingarna. Jag tittade på den ljusa varianten som Oakpine letade fram. Fjärilarna är ju väldigt lika, så det kanske är den. Hoppas den kommer igen till min trädgård, för det var där jag såg den. Jag bor i Sörmland. Finns det en ljus variant av Skogspärlemorfjärilen också?
Piccante
Du kan jämföra med dessa:
silverstreckad pärlemofjäril
skogspärlemofjäril
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon