Full version: Törnrosas kjortel
BIRGITTA I YTTERBY
Hej på er alla, försöker mej på att lägga in en förfrågan här igen! Lyckades inte sist! Jag skulle vilja veta om någon vet hur man kan ta frö från Törnrosas kjortel !! Jag hade denna underbara blomma i sommar /blommade hela hösten tills frosten tog den, hade den till bordsdekoration bl.a. ""LÄCKERT""/ Men jag har letat efter frö, men ser inga!??? Är det någon som vet?
Åsa, mälardalen zon 2
Där blomman har varit brukar det svälla upp en frökapsel
(se länk med bild på omogen frökapsel hos Rhodochiton) http://plantsdatabase.com/t/363207/ Hittar du inga sådana så har det nog inte skett någon pollinering eller så har du inte väntat tillräckligt länge på att frökapslarna ska utvecklas, eller så är sommaren i sverige för kort för att mogna frökapslar ska bildas.
Solvig Meijer
Det går faktiskt att övervintra Törnrosan. Jag har min i en stor kruka och varje höst klipper jag ner den och övervintrar i källaren ca 13 grader och den står vid ett litet fönster. Planterar om till våren och ställer ut så fort det är frostfritt.
estet
Jag har inte heller sett några frön på mina törnrosa, så då fick de åka i källaren för övervintring istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon